Nyheder
Vi har samlet de seneste nyheder fra Fairtrade-mærket Danmark og det internationale Fairtrade-system. Du kan læse alle nyhederne eller vælge pressemeddelelser, debatindlæg og kampagnebeskrivelser i oversigten herunder.
-
|
Hold fast, og lad os stå sammen
Nytårshilsen fra Fairtrade-mærket Danmarks direktør: 2022 blev året, hvor vi fik taget afsked med corona som en samfundskritisk sygdom. Vi var klar til at vende tilbage til mere normale tilstande og lukke lidt lys og optimisme ind i vores hverdag […] Læs mere
-
Sådan kan I kommunikere om bæredygtighed
Lige nu oplever vi et paradigmeskift i virksomheders tilgang til bæredygtighed; investorer, forbrugere og regeringer forventer i stigende grad, at virksomheder tager ansvar for, hvordan de påvirker menneskerettigheder og miljø og kommunikere om deres arbejde på en præcis og gennemsigtig […] Læs mere
-
Ny Fairtrade-kakaostandard
I Fairtrade har vi opdateret vores kakaostandard for at udvide standardens indvirkning på lokale producenter og bæredygtige forsyningskæder, særligt inden for menneskerettigheder, skovrydning, sporbarhed og leveindkomster. Gennem standarden forsøger vi at finde balancen mellem krav, der gør en synlig forskel, […] Læs mere
-
Styrk menneskerettigheder med Fairtrade
Reducerer Fairtrade krænkelser af menneskerettighederne i forsyningskæderne? Og hvad kan Fairtrade tilbyde din virksomheds due diligence-arbejde med bæredygtighed? Spørgsmålene er omdrejningspunktet i en ny undersøgelse, som netop er offentliggjort – og svarene er positive. Undersøgelsen er lavet på baggrund af […] Læs mere
-
Globalt salg af Fairtrade-produkter steg i 2021
Salget af Fairtrade-produkter steg i 2021, og det smittede af på Fairtrade-certificerede råvareproducenter, som oplevede en tilsvarende stigning i deres udbetalinger i 2021. Særligt kakao og roser med Fairtrade-mærket vækstede. Salgstallene for Fairtrade-certificerede produkter var opmuntrende i 2021. Det gjaldt […] Læs mere
-
Nu kan du købe Fairtrade-roser i Netto
Som man tydeligt kan se i ugens digitale Netto-avis, har Netto føjet Fairtrade-roser til sit blomstersortiment. Det betyder, at dagligvarekædens kunder nu kan købe roser, der tager hensyn til både miljøet og de mennesker, der har dyrket roserne. Netto har […] Læs mere
-
|
Den grønne omstilling kan også være gul
Den grønne omstilling kan også være gul! Sådan lyder en af overskrifterne i Fairtrade-mærkets digitale kampagne, som rulles ud i denne uge. For hvis vi vil lykkes med den grønne omstilling, skal alle verdens små råvareproducenter med ind i klimakampen. […] Læs mere
-
Et klimamærke løser ikke klimakrisen alene
Skal vi stoppe klimakrisen og dens konsekvenser, som rammer verdens fattigste befolkning særligt hårdt, er det ikke nok at sætte et nyt klimamærke baseret på CO2-reduktion på vores fødevarer. Vi skal huske småproducenterne, som står bag. I dag står fødevareministeren […] Læs mere
-
Danskerne kender og har tillid til Fairtrade
I en ny brandanalyse ligger Fairtrade-mærket højt på flere afgørende parametre. Desværre halter det med synligheden i butikkerne. Det kan og skal vi – og butikkerne – gøre meget bedre, lyder det fra Fairtrade-mærkets direktør. I en undersøgelse med en […] Læs mere
-
Konstante kriser truer lokale Fairtrade-producenter
Lokale Fairtrade-certificerede producenter har større økonomisk modstandskraft og er mere bæredygtige end ikke-Fairtrade-certificerede. Det viser en ny rapport, som netop er offentliggjort. Men undersøgelsen peger også på, at det er vigtigt at holde fast i den etiske handel i krisetider, […] Læs mere