Nyheder

Vi har samlet de seneste nyheder fra Fairtrade-mærket Danmark og det internationale Fairtrade-system. Du kan læse alle nyhederne eller vælge pressemeddelelser, debatindlæg og kampagnebeskrivelser i oversigten herunder.


  • Ny analyse: Forbrugerne har taget Fairtrades miljøindsats til sig

     | 

    Ny analyse: Forbrugerne har taget Fairtrades miljøindsats til sig

    Danske forbrugere er stadig helt med på, at Fairtrades mærkesager er fair løn og ordentlige arbejdsvilkår for verdens lokale producenter. Men en ny analyse viser, at de nu også i stigende grad opfatter Fairtrade som en stærk spiller, når det […] Læs mere

  • Nyt Fairtrade-program mod børnearbejde

     | 

    Nyt Fairtrade-program mod børnearbejde

    Fairtrade International og Fairtrade Afrika har netop lanceret et nyt program, som skal hjælpe Fairtrade-certificerede kakaokooperativer i Elfenbenskysten og Ghana med at komme børnearbejde og tvangsarbejde i kakaoindustrien til livs. Fairtrade International og Fairtrade Afrika har netop lanceret et nyt […] Læs mere

  • Fairtrade-mærket vækstede i 2022 trods et svært marked

     | 

    Fairtrade-mærket vækstede i 2022 trods et svært marked

    På trods af en udfordret dagligvarehandel med blandt andet prisstigninger og ændrede forbrugsvaner oplevede Fairtrade-mærket Danmark vækst i omsætningen i 2022. Da champagnepropperne skød 2022 ind, troede vi, at vi nu for alvor skulle tage hul på en normal hverdag […] Læs mere

  • Boykot ikke påskeægget, bare fordi det er fra Vestafrika

     | 

    Boykot ikke påskeægget, bare fordi det er fra Vestafrika

    Af Camilla Erika Lerberg, direktør for Fairtrade-mærket Danmark. Typisk forbinder vi krænkelser af menneskerettigheder med noget, der foregår langt væk fra vores hverdag her i Danmark. Men nogle gange bliver de fjerne forhold trukket tæt på os. Påsken er et […] Læs mere

  • Forbrugerne skal gøre verdensmål til hverdagsmål

     | 

    Forbrugerne skal gøre verdensmål til hverdagsmål

    Selvom verdensmålene ikke længere er ’talk of the town’, og ESG’er, inflation og energikrise har overtaget toppen af debatlisterne, må vi ikke glemme, at verdensmålene stadig er højaktuelle – og langt fra indfriede. I marts lancerer Fairtrade-mærket Danmark en kampagne, […] Læs mere

  • Køb Valentine’s-roserne i dit lokale supermarked

     | 

    Køb Valentine’s-roserne i dit lokale supermarked

    Det er god stil at købe de røde roser til din kæreste på Valentine’s Day i supermarkedet. Roserne fra dagligvarebutikken kan nemlig være Fairtrade-mærkede, og det betyder, at buketten er dyrket med hensyn til både mennesker og miljø. Det er […] Læs mere

  • Fairbruary – lad os handle fair i februar

     | 

    Fairbruary – lad os handle fair i februar

    I hele februar sætter Fairtrade-mærket Danmark spot på at handle fair. Det gør vi med kampagnen Fairbruary, hvor vi opfordrer danskerne til at forsøge at leve en hverdag med et forbrug, der er lidt mere fair. Når vi køber ind, […] Læs mere

  • Fairtrade lancerer nyt interaktivt risiko-kort

     | 

    Fairtrade lancerer nyt interaktivt risiko-kort

    Fairtrade har netop lanceret et nyt risiko-kort. Kortet sætter fokus på grundlæggende årsager til de værste risici i forhold til menneskerettigheder og miljø i de lande og råvarekategorier, hvor Fairtrade arbejder. Kortet viser, hvordan grundig risikovurdering og samarbejde med de […] Læs mere

  • Hold fast, og lad os stå sammen

     | 

    Hold fast, og lad os stå sammen

    Nytårshilsen fra Fairtrade-mærket Danmarks direktør: 2022 blev året, hvor vi fik taget afsked med corona som en samfundskritisk sygdom. Vi var klar til at vende tilbage til mere normale tilstande og lukke lidt lys og optimisme ind i vores hverdag […] Læs mere

  • Sådan kan I kommunikere om bæredygtighed

     | 

    Sådan kan I kommunikere om bæredygtighed

    Lige nu oplever vi et paradigmeskift i virksomheders tilgang til bæredygtighed; investorer, forbrugere og regeringer forventer i stigende grad, at virksomheder tager ansvar for, hvordan de påvirker menneskerettigheder og miljø og kommunikere om deres arbejde på en præcis og gennemsigtig […] Læs mere