Fairbruary – lad os handle fair i februar

I hele februar sætter Fairtrade-mærket Danmark spot på at handle fair. Det gør vi med kampagnen Fairbruary, hvor vi opfordrer danskerne til at forsøge at leve en hverdag med et forbrug, der er lidt mere fair.

Når vi køber ind, handler vi ikke bare for os selv. Vi handler også for vores fremtid og for den retfærdige verden og det miljø og klima, vi ønsker os. Det vil vi i Fairtrade-mærket gerne markere i hele februar med kampagnen Fairbruary.

”Vi ønsker, at Fairtrade-mærket fungerer som en vejviser for forbrugerne. At vi er en guide, der hjælper forbrugerne med at tage et aktivt og mere ansvarligt valg i dagligdagen. Det er vigtigt for os at gøre forbrugerne opmærksomme på, at de både er med til at sikre en ordentlig pris for råvarerne, en ordentlig løn til arbejderne og samtidig tager hensyn til miljøet og klimaet, når de vælger Fairtrade-mærkede varer,” siger direktør for Fairtrade-mærket Danmark, Camilla Erika Lerberg.

Fairtrade-mærket er verdens mest anerkendte mærke for social bæredygtighed, og kampagnen skal være med til at understrege, at Fairtrade-mærket er en vigtig spiller inden for etisk handel og ansvarligt forbrug. Vi er gået sammen med en række partnere om at udfordre danskerne til at forsøge at handle så fair, som vi kan i hele februar. Vores fælles opfordring til danskerne lyder: Lad os handle fair i februar!

Forbrugere og influenter skal aktiveres

Kampagnen kommer primært til at foregå på digitale og sociale medier, men forbrugerne vil også støde på kampagnen hos Rema1000, Lidl og 7-eleven, som er vores samarbejdspartnere på kampagnen.

I vores indsats for at sætte fokus på og skabe social retfærdighed, bedre miljø og et mere fremtidssikret klima vil vi gerne aktivere forbrugerne. Derfor har vi inviteret en række mindre influenter indenfor, vi laver challenges og konkurrencer med masser af fair og lækre præmier, og vi giver inspiration til at lave mad efter vores FAIR FOOD-opskrifter.

”70 procent af verdens fødevareproduktion kommer fra små landbrug, og hvis vi virkelig vil skabe forandring inden for global handel og den grønne omstilling, bliver vi nødt til at løfte vores sociale ansvar der. Vi skal betale en fair pris for vores råvarer og dermed sikre producenterne et økonomisk overskud, som giver dem mulighed for at leve et liv, hvor de kan få mad på bordet og sende deres børn i skole. Det giver overskud til at tænke på fx på klimaet, så endnu flere af verdens producenter kan være med til at løfte den grønne omstilling,” siger Camilla Erika Lerberg.

Læs mere om kampagnen på: Fairbruary.dk

Gør det du plejer – men bare en lille smule anderledes

Vi ved godt, at det kan være svært at træffe det ansvarlige valg og handle fair hele tiden. Men hvis vi alle prøver at ændre vores forbrug en lille smule, gør det en forskel i det store billede. Det er ambitionen med Fairbruary. Vi skal gøre det, vi plejer, men bare gøre det en smule anderledes.

Som en løftestang har vi samlet tre gode råd, som kan guide forbrugeren til en mere fair hverdag:

Gå efter uafhængige mærkningsordninger
Vi skal være fair mod både mennesker, dyr og miljø. Gå efter mærker, som stiller høje krav til produktionen, og som sætter fokus på social retfærdighed, miljø og klima.

Køb lokalt og i sæson
Det er fair at vælge sæsonvarer og købe lokalt. Gå efter varer, hvor du ved, produktionsforholdene er i orden.

Køb miljøvenligt
Det er fair at beskytte naturen. Gå efter økologi og miljøvenlige produkter, så er du med til at sikre verdens økosystemer og biodiversitet.

Tilmeld dig Fairtrade-mærkets nyhedsbrev

Navn(Påkrævet)