• Flere fair producerede prisbaskere i din indkøbskurv, tak!

    Af Camilla Erika Lerberg, direktør for Fairtrade-mærket Danmark. Hånden på hjertet, ville vi ikke alle købe flere bæredygtige varer, hvis de var på forsiden af tilbudsavisen i vores lokale dagligvarehandel? Lige nu vokser prisspændet mellem de billigste varer og de […]

  • Fairtrade er fortsat forbrugernes etiske valg – se her hvorfor

    På trods af de stigende omkostninger, vi alle har oplevet i vores hverdag, er forbrugere over hele verden forsat loyale over for Fairtrade-mærket og ser det som det mest synlige og troværdige etiske mærke. Det viser en ny markedsanalyse foretaget […]

  • Ny analyse: Forbrugerne har taget Fairtrades miljøindsats til sig

    Danske forbrugere er stadig helt med på, at Fairtrades mærkesager er fair løn og ordentlige arbejdsvilkår for verdens lokale producenter. Men en ny analyse viser, at de nu også i stigende grad opfatter Fairtrade som en stærk spiller, når det […]

  • Nyt Fairtrade-program mod børnearbejde

    Fairtrade International og Fairtrade Afrika har netop lanceret et nyt program, som skal hjælpe Fairtrade-certificerede kakaokooperativer i Elfenbenskysten og Ghana med at komme børnearbejde og tvangsarbejde i kakaoindustrien til livs. Fairtrade International og Fairtrade Afrika har netop lanceret et nyt […]

  • Fairtrade-mærket vækstede i 2022 trods et svært marked

    På trods af en udfordret dagligvarehandel med blandt andet prisstigninger og ændrede forbrugsvaner oplevede Fairtrade-mærket Danmark vækst i omsætningen i 2022. Da champagnepropperne skød 2022 ind, troede vi, at vi nu for alvor skulle tage hul på en normal hverdag […]

  • Boykot ikke påskeægget, bare fordi det er fra Vestafrika

    Af Camilla Erika Lerberg, direktør for Fairtrade-mærket Danmark. Typisk forbinder vi krænkelser af menneskerettigheder med noget, der foregår langt væk fra vores hverdag her i Danmark. Men nogle gange bliver de fjerne forhold trukket tæt på os. Påsken er et […]

  • Forbrugerne skal gøre verdensmål til hverdagsmål

    Selvom verdensmålene ikke længere er ’talk of the town’, og ESG’er, inflation og energikrise har overtaget toppen af debatlisterne, må vi ikke glemme, at verdensmålene stadig er højaktuelle – og langt fra indfriede. I marts lancerer Fairtrade-mærket Danmark en kampagne, […]

  • Køb Valentine’s-roserne i dit lokale supermarked

    Det er god stil at købe de røde roser til din kæreste på Valentine’s Day i supermarkedet. Roserne fra dagligvarebutikken kan nemlig være Fairtrade-mærkede, og det betyder, at buketten er dyrket med hensyn til både mennesker og miljø. Det er […]

  • Fairbruary – lad os handle fair i februar

    I hele februar sætter Fairtrade-mærket Danmark spot på at handle fair. Det gør vi med kampagnen Fairbruary, hvor vi opfordrer danskerne til at forsøge at leve en hverdag med et forbrug, der er lidt mere fair. Når vi køber ind, […]

  • Fairtrade lancerer nyt interaktivt risiko-kort

    Fairtrade har netop lanceret et nyt risiko-kort. Kortet sætter fokus på grundlæggende årsager til de værste risici i forhold til menneskerettigheder og miljø i de lande og råvarekategorier, hvor Fairtrade arbejder. Kortet viser, hvordan grundig risikovurdering og samarbejde med de […]