• Fairtrade-mærket holder fast trods priskrig og discountræs

    På trods af en dagligvarehandel med stigende fokus på priskrig og prismatch vækstede Fairtrade-mærket Danmark med 0,5 procent i licensindtægter i 2023 i forhold til 2022. Efter et 2022 med store udfordringer som energikrise, inflation og prisstigninger, kunne man have […]

  • Din chokolade er for billig – der er kun én måde at hjælpe fattige bønder ud af fattigdomsspiral

    Kakao har aldrig været dyrere – men det kommer ikke kakaobønderne til gode. Af Camilla Erika Lerberg, direktør for Fairtrade-mærket Danmark. Hvis vi vil redde verdens kakaoproduktion og de 50 millioner småproducenter, som i generationer har levet af at dyrke […]

  • Fairtrades nye kaffestandard forebygger skovrydning

    I et forsøg på at reducere ødelæggelse af lokalmiljøet har Fairtrade opdateret sin kaffestandard. Standarden kræver, at Fairtrade-certificerede producenter og forhandlere skal styrke forebyggelse, overvågning og afbødning af skovrydning. Opdateringen af Fairtrades kaffestandard, der er godkendt af Fairtrade Standards Committee, […]

  • Ny rapport: Fairtrade-roser fra Kenya sætter mindre klimaaftryk

    Fairtrade-roser fra Kenya har et mindre klimaaftryk, når man sammenligner med roser fra Holland. Det gælder også, når der tages højde for transporten til Europa. Det bekræfter en ny undersøgelse. En ny undersøgelse, Life Cycle Assessment Cut Roses, viser, at […]

  • Derfor skal du vælge roser fra Afrika på Valentine’s Day

    Et fornuftigt køb for vores klode er mere nuanceret, end hvorvidt varen er fløjet, sejlet eller cyklet til de danske butikker. Af Camilla Erika Lerberg, direktør for Fairtrade-mærket Danmark. Valentine’s Day er lige om hjørnet. Ifølge Danmarks Statistik sælges der […]

  • Det behøver hverken at være dyrt eller svært at handle ansvarligt

    Fair indkøb behøver hverken at være dyrt eller besværligt. Det sætter Lidl Danmark og Fairtrade-mærket en tyk streg under, når discountkæden og mærkningsordningen i hele februar udfordrer danskerne til at handle så fair som muligt gennem kampagnen Fairbruary. Fairtrade-mærket og […]

  • Nytårshilsen: Konstruktiv dialog, priskrig og nye slagmarkeder

    Nytårshilsen fra Fairtrade-mærket Danmarks direktør Først og fremmest vil jeg gerne sige en stor tak til alle vores kunder og samarbejdspartnere for et godt og spændende samarbejde i 2023, som vi glæder os til at fortsætte her i det nye […]

  • Direktør: Vi kan handle os ud af fattigdom og klimaforandringer

    Når vi behandler klimaforandringerne som en regneøvelse, glemmer vi de millioner af mennesker, der lever af at producere den mad, vi spiser. Af Camilla Erika Lerberg, direktør for Fairtrade-mærket Danmark Når vi taler om klimaforandringer, taler vi typisk om reducering […]

  • Kampagne: Fairtrade-mærket tager hensyn til både mennesker og miljø

    Vi har sagt det før, og nu siger vi det igen i vores digitale oktober-kampagne: Hvis verden vil lykkes med den grønne omstilling, skal små råvareproducenter som dyrker vores kaffe og kakao med ind i klimakampen. Fairtrade-mærket stiller fx miljøkrav […]

  • Flere fair producerede prisbaskere i din indkøbskurv, tak!

    Af Camilla Erika Lerberg, direktør for Fairtrade-mærket Danmark. Hånden på hjertet, ville vi ikke alle købe flere bæredygtige varer, hvis de var på forsiden af tilbudsavisen i vores lokale dagligvarehandel? Lige nu vokser prisspændet mellem de billigste varer og de […]