Fairtrade er fortsat forbrugernes etiske valg – se her hvorfor

På trods af de stigende omkostninger, vi alle har oplevet i vores hverdag, er forbrugere over hele verden forsat loyale over for Fairtrade-mærket og ser det som det mest synlige og troværdige etiske mærke. Det viser en ny markedsanalyse foretaget af GlobeScan.

En markedsanalyse foretaget i 12 lande af den internationale analysevirksomhed GlobeScan for Fairtrade tegner et billede af, at stigende fødevarepriser ikke har afskrækket flertallet af forbrugere fra at betale lidt mere for et Fairtrade-produkt. Forbrugerne sætter stadig etiske overvejelser højt på listen, når de handler.

Her er fem gode grunde til hvorfor.

1. På trods af indikationer på et generelt fald i forbrugernes vilje til at vælge ’formålsbevidste’ mærker ser Fairtrade ud til at bryde tendensen, når det kommer til etiske indkøbsvalg. Flere end i undersøgelse fra 2021 svarer, at de regelmæssigt køber Fairtrade-produkter. 44 procent køber mindst et Fairtrade-produkt om måneden. Det er en stigning på tre procentpoint siden undersøgelsen i 2021.

2. Mere end halvdelen (56 procent) af de adspurgte siger, at de er villige til at betale mere for et Fairtrade-produkt på trods af en højere pris. Blandt de nævnte årsager er Fairtrades arbejde for social retfærdighed, såsom anstændige arbejdsforhold, beskyttelse af lokale producenters og arbejderes rettigheder og bekæmpelse af fattigdom. 75 procent – inklusive fire ud af fem forældre – siger, at Fairtrade-mærket gør det nemt for dem at vurdere, om et produkt er etisk og ansvarligt produceret.

3. Fairtrade er globalt set fortsat det mest synlige og pålidelige etiske mærke. Størstedelen af forbrugerne svarer, at de foretrækker at købe Fairtrade-produkter frem for andre mærker. Forbrugere ser en markant merværdi for produkter med Fairtrade-mærke. 79 procent siger, at de har et positivt indtryk af en vare, når der sidder et Fairtrade-mærke på det. 43 procent siger, at deres syn på et produkt ville blive negativt påvirket, hvis det holdt op med at bære mærket.

4. Tre fjerdedele af de adspurgte generationer X, Y (også kaldet Millennials) og Z siger, at de stoler på Fairtrade-mærket, og yngre forbrugere (25-34 år) er mest tilbøjelige til at være villige til at betale mere end almindelig pris for Fairtrade-produkter på trods af stigende priser i hverdagen.

5. Miljø- og bæredygtighedshensyn bliver stadig vigtigere for forbrugerne. Mere end hver femte forbruger forbinder Fairtrade med støtte til lokale producenter, så de kan imødekomme konsekvenser af klimaforandringer, reducere landbrugets indvirkning på miljøet og beskytte mod skovrydning (22 procent hver). Det afspejler en større bevidsthed om Fairtrades indsatser på de nævnte bæredygtighedsområder.

Generelle prisstigninger presser både forbrugere og producenter, men undersøgelsen fra GlobeScan viser, at mange stadig sætter etiske overvejelser højt på listen, når de skal på indkøb. Forskning viser stigende bekymring for klimaændringer og fattigdom, og folk ønsker at få disse store bekymringer afspejlet i de produkter, de køber. Certificeringer som Fairtrade er fortsat afgørende for at hjælpe forbrugerne med at handle efter deres værdier. Det er godt nyt for både lokale producenter, landarbejdere og forbrugere.

Læs mere her.

De 12 lande i undersøgelsen

Australien, Canada, England, Holland, Indien, New Zealand, Polen, Spanien, Schweiz, Tyskland, USA og, Østrig.

Tilmeld dig Fairtrade-mærkets nyhedsbrev

Navn(Påkrævet)