• Sådan kan I kommunikere om bæredygtighed

    Lige nu oplever vi et paradigmeskift i virksomheders tilgang til bæredygtighed; investorer, forbrugere og regeringer forventer i stigende grad, at virksomheder tager ansvar for, hvordan de påvirker menneskerettigheder og miljø og kommunikere om deres arbejde på en præcis og gennemsigtig […]

  • Ny Fairtrade-kakaostandard

    I Fairtrade har vi opdateret vores kakaostandard for at udvide standardens indvirkning på lokale producenter og bæredygtige forsyningskæder, særligt inden for menneskerettigheder, skovrydning, sporbarhed og leveindkomster. Gennem standarden forsøger vi at finde balancen mellem krav, der gør en synlig forskel, […]

  • Styrk menneskerettigheder med Fairtrade

    Reducerer Fairtrade krænkelser af menneskerettighederne i forsyningskæderne? Og hvad kan Fairtrade tilbyde din virksomheds due diligence-arbejde med bæredygtighed? Spørgsmålene er omdrejningspunktet i en ny undersøgelse, som netop er offentliggjort – og svarene er positive. Undersøgelsen er lavet på baggrund af […]

  • Globalt salg af Fairtrade-produkter steg i 2021

    Salget af Fairtrade-produkter steg i 2021, og det smittede af på Fairtrade-certificerede råvareproducenter, som oplevede en tilsvarende stigning i deres udbetalinger i 2021. Særligt kakao og roser med Fairtrade-mærket vækstede. Salgstallene for Fairtrade-certificerede produkter var opmuntrende i 2021. Det gjaldt […]

  • Nu kan du købe Fairtrade-roser i Netto

    Som man tydeligt kan se i ugens digitale Netto-avis, har Netto føjet Fairtrade-roser til sit blomstersortiment. Det betyder, at dagligvarekædens kunder nu kan købe roser, der tager hensyn til både miljøet og de mennesker, der har dyrket roserne. Netto har […]

  • Den grønne omstilling kan også være gul

    Den grønne omstilling kan også være gul! Sådan lyder en af overskrifterne i Fairtrade-mærkets digitale kampagne, som rulles ud i denne uge. For hvis vi vil lykkes med den grønne omstilling, skal alle verdens små råvareproducenter med ind i klimakampen. […]

  • Et klimamærke løser ikke klimakrisen alene

    Skal vi stoppe klimakrisen og dens konsekvenser, som rammer verdens fattigste befolkning særligt hårdt, er det ikke nok at sætte et nyt klimamærke baseret på CO2-reduktion på vores fødevarer. Vi skal huske småproducenterne, som står bag. I dag står fødevareministeren […]

  • Danskerne kender og har tillid til Fairtrade

    I en ny brandanalyse ligger Fairtrade-mærket højt på flere afgørende parametre. Desværre halter det med synligheden i butikkerne. Det kan og skal vi – og butikkerne – gøre meget bedre, lyder det fra Fairtrade-mærkets direktør. I en undersøgelse med en […]

  • Konstante kriser truer lokale Fairtrade-producenter

    Lokale Fairtrade-certificerede producenter har større økonomisk modstandskraft og er mere bæredygtige end ikke-Fairtrade-certificerede. Det viser en ny rapport, som netop er offentliggjort. Men undersøgelsen peger også på, at det er vigtigt at holde fast i den etiske handel i krisetider, […]

  • Mød Fairtrades nye kaffeekspert

    I marts tiltrådte Monika Firl som Global Product Manager for kaffe i Fairtrade International. Gennem sine flere end 25 år i branchen har hun oplevet ’fødslen’ af Fairtrade-kaffe og set markedet for ansvarlig og bæredygtig handel brede sig. De første […]