Pressemeddelse
-
Styrk menneskerettigheder med Fairtrade
Reducerer Fairtrade krænkelser af menneskerettighederne i forsyningskæderne? Og hvad kan Fairtrade tilbyde din virksomheds due diligence-arbejde med bæredygtighed? Spørgsmålene er omdrejningspunktet i en ny undersøgelse, som netop er offentliggjort – og svarene er positive. Undersøgelsen er lavet på baggrund af […] Læs mere
-
Globalt salg af Fairtrade-produkter steg i 2021
Salget af Fairtrade-produkter steg i 2021, og det smittede af på Fairtrade-certificerede råvareproducenter, som oplevede en tilsvarende stigning i deres udbetalinger i 2021. Særligt kakao og roser med Fairtrade-mærket vækstede. Salgstallene for Fairtrade-certificerede produkter var opmuntrende i 2021. Det gjaldt […] Læs mere
-
Nu kan du købe Fairtrade-roser i Netto
Som man tydeligt kan se i ugens digitale Netto-avis, har Netto føjet Fairtrade-roser til sit blomstersortiment. Det betyder, at dagligvarekædens kunder nu kan købe roser, der tager hensyn til både miljøet og de mennesker, der har dyrket roserne. Netto har […] Læs mere
-
Et klimamærke løser ikke klimakrisen alene
Skal vi stoppe klimakrisen og dens konsekvenser, som rammer verdens fattigste befolkning særligt hårdt, er det ikke nok at sætte et nyt klimamærke baseret på CO2-reduktion på vores fødevarer. Vi skal huske småproducenterne, som står bag. I dag står fødevareministeren […] Læs mere
-
Danskerne kender og har tillid til Fairtrade
I en ny brandanalyse ligger Fairtrade-mærket højt på flere afgørende parametre. Desværre halter det med synligheden i butikkerne. Det kan og skal vi – og butikkerne – gøre meget bedre, lyder det fra Fairtrade-mærkets direktør. I en undersøgelse med en […] Læs mere
-
Konstante kriser truer lokale Fairtrade-producenter
Lokale Fairtrade-certificerede producenter har større økonomisk modstandskraft og er mere bæredygtige end ikke-Fairtrade-certificerede. Det viser en ny rapport, som netop er offentliggjort. Men undersøgelsen peger også på, at det er vigtigt at holde fast i den etiske handel i krisetider, […] Læs mere
-
Mød Fairtrades nye kaffeekspert
I marts tiltrådte Monika Firl som Global Product Manager for kaffe i Fairtrade International. Gennem sine flere end 25 år i branchen har hun oplevet ’fødslen’ af Fairtrade-kaffe og set markedet for ansvarlig og bæredygtig handel brede sig. De første […] Læs mere
-
Hun vil sikre fair handel i hele verden
Camilla Erika Lerberg har siden januar 2019 været direktør for Fairtrade-mærket Danmark. Et job, der har fokus på at påvirke detailhandlen, producenter og forbrugerne i Danmark til at vælge råvarer og produkter, som er produceret og handlet på fair vis, […] Læs mere
-
Fairtrade-mærket får ny kommunikationschef
Hvis vi skal hjælpe forbrugerne med at ændre vaner og købe flere bæredygtige produkter gennem mærkningsordninger som Fairtrade, skal vi være bedre til at fortælle, hvilken forandring den enkelte forbruger er med til at skabe. Og så skal vi møde […] Læs mere
-
Dansk rekordvækst i salg af Fairtrade-vanilje
På den positive og smagfulde side er vanilje et krydderi, der forsøder ikke mindst julen. Men det eksotiske krydderi har mange skyggesider – børnearbejde, notorisk ustabile priser, korruption og tyveri. Derfor glæder det Fairtrade, at danskerne i 2021 købte Fairtrade-vanilje […] Læs mere