Årsrapport 2021

Direktørens status på 2021

Løft ansvaret trods krisetider

2021 blev året, hvor vi efterhånden fik vristet os fri af corona-grebet og atter kom i gang med en næsten normal hverdag. Nedlukningen i årets første kvartal påvirkede primært salget af Fairtrade-mærket kaffe til Out-Of-Home-sektoren, men allerede i andet kvartal kunne vi se på tallene, at både cafeer og arbejdspladser igen slog dørene op, og at salget steg.

Det betød blandt andet, at vi i løbet af året forsatte væksten inden for flere af vores hovedkategorier – blandt andet bananer og kakao. Og så gjorde en ny kategori sit mærkbare indtog: Fairtrade-certificeret vanilje tog det danske marked med storm. Så snart butikkerne satte Fairtrade-vanilje på hylderne, kvitterede forbrugerne prompte, og resultatet var, at salget af den bæredygtige vanilje steg med hele 105 procent sidste år.

Hos Fairtrade-mærket fortsatte vi med at styrke vores samarbejde med detailkæderne inden for deres private label-brands – primært inden for kaffe og kakao. At detailkæderne stadig i stigende grad vælger at Fairtrade-certificere deres private label-brands, er et stærkt signal til kunder og omverden om, at ansvarlighed står i høj kurs – også når det gælder deres egne brands.

I 2021 kunne vi også fejre, at alle detailkæder i Danmark fik Fairtrade-certificerede bananer i deres private label-sortiment. Det er vi rigtig glade for. Bananen er en vigtig indtægtskilde for millioner af verdens småbønder, som dagligt kæmper med dumping af priser og klimaforandringer, der truer deres produktion.

Alt i alt kan vi se tilbage på et år, hvor markedet samlede sig igen, og hvor vi endnu en gang kunne konstatere, at selvom krisen kradser, oplever vi en vækst i salget af Fairtrade-certificerede produkter. En kæmpe tak skal lyde til alle vores fantastiske kunder, detailkæder og leverandører og ikke mindst til alle forbrugerne, som til stadighed putter flere og flere Fairtrade-certificerede produkter i indkøbskurven.

I 2022 fortsætter vi vores stærke samarbejde med detailhandlen og styrker vores kernefortælling mod forbrugerne for at sikre, at forbrugernes fortsat vælger Fairtrade-mærkede varer, når de handler. Vi følger naturligvis de globale udfordringer, som lægger pres på både produktion, leverandører og kæder. Produktionsomkostningerne for bønderne er også steget. Derfor skal vi huske på – og minde om – at netop i krisetider, er det afgørende, at vi holder fast i vores ansvar.

Et øget salg af Fairtrade-mærkede produkter medvirker til at skabe en bedre fremtid for bønder og plantagearbejdere i Asien, Afrika og Syd- og Mellemamerika. Med Fairtrade-mærkede produkter på butikshylderne har de enkelte forbrugere direkte mulighed for at løfte deres ansvar. Vi slipper ikke vores.

– Direktør, Camilla Erika Lerberg

Aktiviteter i året der gik

Marts 2021

Nye profiler i bestyrelsen

I begyndelsen af 2021 varslede Elfenbenskysten et fald i prisen på kakao på 25 procent. Sådan et prisfald er en katastrofe for de vestafrikanske kakaobønder, og det er med til at underminere vejen til en højere indkomst for bønderne.

Derfor sendte Fairtrade en opfordring til EU-kommissionen og de europæiske regeringer om at anerkende retten til en fair indkomst i fremtidige due-diligence-reguleringer af menneskerettighederne for den europæiske kakaoindustri.

Vi mener, at en EU-regulering af kakaoindustrien kan være et vigtigt skridt på vejen til at opnå leveløn for vestafrikanske kakaobønder.

Læs mere om vores opråb til EU

April 2021

Fairtrade-opråb til EU

I begyndelsen af 2021 varslede Elfenbenskysten et fald i prisen på kakao på 25 procent. Sådan et prisfald er en katastrofe for de vestafrikanske kakaobønder, og det er med til at underminere vejen til en højere indkomst for bønderne.

Derfor sendte Fairtrade en opfordring til EU-kommissionen og de europæiske regeringer om at anerkende retten til en fair indkomst i fremtidige due-diligence-reguleringer af menneskerettighederne for den europæiske kakaoindustri.

Vi mener, at en EU-regulering af kakaoindustrien kan være et vigtigt skridt på vejen til at opnå leveløn for vestafrikanske kakaobønder.

Læs mere om vores opråb til EU

Maj 2021

Ny klimaguide til bønder

Erfaringer fra 8.500 kaffebønder blev samlet i ny klimaguide. Guiden er baseret på tre års arbejde med Fairtrade-mærkets klimaakademier, og den giver konkrete værktøjer og ideer til bønder og landbrug, der er påvirket af klimaforandringer.

Ved at sikre uddannelse og vise vejen med klimasikrede løsninger kan man ikke alene øge den sociale levestandard, men også fjerne de negative konsekvenser for klima og miljø, der kan være forbundet med kaffedyrkning.

Resultaterne fra kaffebøndernes implementering af anbefalingerne i den nye klimaguide er tydelige: De oplevede en sundere kaffeafgrøde og en stigning i udbyttet på 28 procent per busk.

Klimaguiden kan også anvendes i andre industrier end kaffe.

Maj 2021

Fairtrade-bananer i alle kæder

Bananen er verdens mest spiste frugt, og Fairtrade-mærket kan bryste sig af, at 2021 blev året, hvor alle danske butikskæder kom med på bananvognen. Det betyder, at alle butikskæder i Danmark nu har Fairtrade-mærkede bananer på hylden.

Fairtrade-mærket stiller både økonomiske, sociale og miljømæssige krav til produktionen af den populære frugt, og det gør en kæmpe forskel for de tusindvis af bønder og plantagearbejdere i Afrika, Asien og Latinamerika, der er beskæftiget i bananindustrien.

Juni 2021

50 år med Irmas Kinasko

De fleste af os kender Irmas Kinasko. Den populære sko er produceret af Fairtrade-mærket bomuld, og i sommeren 2021 lavede Irma en limited edition-udgave i lyserød i anledningen af kædens 50-års fødselsdag.

Bønder, der dyrker bomuld på Fairtrade-vilkår, er sikret en mere fair og stabil pris for deres bomuld. Oven i prisen modtager bønderne et fast tillæg, som de fx kan bruge på at gøre bomuldsdyrkningen mere modstandsdygtig over for klimaforandringer. Ud over at være Fairtrade-mærket er Kina-skoen også fremstillet af økologisk bomuld.

September 2021

Med på Madens Folkemøde

For en dag blev Fairtrade-kontoret på Christianshavn byttet ud med de smukke omgivelser på Engestofte Gods på Lolland og Madens Folkemøde.

Her fik vi masser af inspiration inden for ansvarligt forbrug og bæredygtig madkultur, og vi deltog i en debat om mad og menneskerettigheder sammen med forhenværende udviklingsminister og stifter af Warfair Christian Friis Bach og repræsentanter fra Hansen Flødeis, Dansk Initiativ for Etisk Handel og Social Foodies. Debatten kom omkring verdensmål, partnerskaber og hvordan vi sørger for, at certificering af fødevarer inkluderer flere lande i det globale handelsfællesskab og giver adgang til salgsmarkeder i Vesten.

Oktober 2021

Fra verdensmål til hverdagsmål

Fairtrade-mærket fejrede seksårsdagen for vedtagelsen af Verdensmålene med en efterårskampagne, der stillede skarpt på, hvordan vi arbejder med otte udvalgte verdensmål.

Verdensmålene er en central del af det arbejde, der foregår i Fairtrade-systemet – fra bøndernes hverdag til udviklingsprojekter, uddannelse, klimatilpasning, udvikling af ansvarlige forsyningskæder og til sidst salg af Fairtrade-mærkede produkter.

Verdensmålene skal hjælpe med at sætte kursen for en mere bæredygtig verden frem mod 2030. Hos Fairtrade arbejder vi hver dag for at nå målene.

Oktober 2021

Fairtrade scorer højest

I efteråret udkom den nye håndbog Global Third-Part Certification and Labelling, som sammenligner verdens bedste globale certificeringsordninger. Her opnår Fairtrade den højeste score for koblingen af vores arbejde med verdensmålene.

Bogen sætter fokus på verdens bedste globale mærker og analyserer 18 certificeringsordninger inden for miljø, sundhed, økonomi og sociale forhold.

Læs mere om håndbogen

November 2021

Ny Fairtrade-marketingchef

I november kunne vi byde velkommen til vores nye kunde- og marketingchef Vickie Enné Ryge, som skal styrke Fairtrade-mærkets samarbejde med detailhandlen.

Stærkere partnerskaber og øget fokus på produktionsvilkår i detailhandlen er afgørende, hvis forbrugerne skal ændre deres forbrugsvaner og købe flere bæredygtige produkter gennem mærkningsordninger som Fairtrade. En af den nye marketingchefs opgaver bliver at rådgive danske detailkæder om, hvordan de kan øge deres salg af Fairtrade-produkter.

Mød Vickie

November 2021

Fairtrade-roser til valget

Da danskerne skulle sætte deres kryds til kommunalvalget, delte Socialdemokraterne røde Fairtrade-mærkede roser ud til vælgerne. Fairtrade-mærkede blomster vokser i naturligt opvarmede og oplyste drivhuse i lande med et varmt klima. Det betyder, at blomsterne i gennemsnit har et mindre CO2-aftryk end dem, der dyrkes under kunstig varme og lys i lande med koldere temperaturer, selv når CO2-aftrykket ved transporten er regnet med.

December 2021

Rekordvækst i Fairtrade-vanilje

I 2021 steg salget af Fairtrade-vanilje i Danmark med hele 105 procent sammenlignet med 2020. Det søde krydderi kan ellers godt have bitre bismage i form af børnearbejde, korruption, negativ klimapåvirkning og dårlige arbejdsforhold. Derfor var det positivt at se endnu flere aktører i den danske detailhandel prioritere Fairtrade-mærket vanilje og opleve, at kunderne straks kvitterede ved at putte Fairtrade-varianten i indkøbskurven.

Læs mere om vanilje-væksten

Vækst i fire hovedkategorier

3,5%

Bananer

0,9%

Kakao

-2%

Kaffe

105%

Kakao


Baseret på salget i Danmark i 2021.

Fairtrade og forbrugerne

88%

kender Fairtrade-mærket godt eller har hørt om det.

83%

synes Fairtrade-mærket har høj eller middel troværdighed.

55%

forbinder Fairtrade-mærket med bedre løn og arbejdsforhold.

53%

forbinder Fairtrade-mærket med fair vilkår for bønder og arbejdere.


Kilde: Landbrug & Fødevarer 2021.

Fairtrade-mærket på sociale medier

30.717

følgere på Facebook

4.095

følgere på Instagram

1.540

følgere på LinkedIn


Tallene er fra maj 2022.

Fairtrade handler med holdning, så du kan gøre det samme.