Fairtrade-mærket får ny marketingchef

Stærkere partnerskaber og øget fokus på produktionsvilkår i detailhandlen er afgørende, hvis forbrugerne skal ændre deres forbrugsvaner og købe flere bæredygtige produkter gennem mærkningsordninger som Fairtrade.

To ud af tre danskere lægger vægt på mærkningsordningerne, når de køber ind i dagligdagen. Men der er fortsat et stort potentiale i detailhandlen til at få forbrugerne til at ændre deres forbrugsvaner og købe flere bæredygtige produkter.

Sådan lyder det fra Vickie Enné Ryge, der er ny kunde- og marketingchef for Fairtrade-mærket i Danmark.

Det kræver dog endnu stærkere partnerskaber med detailhandlen, som skal se potentialet i at konkurrere på hverdagsprodukter, der er produceret med hensyn til klimaforandringer, arbejdsforhold og ulighed.

”Detailhandlen er bindeleddet mellem forbrugere og leverandører og har mulighed for at stille krav til hele produktionskæden. Det kan man blandt andet vælge at gøre gennem Fairtrade, som både sikrer, at de lokale producenter modtager en fair pris for deres råvarer – og sikrer, at varerne er produceret under ordentlige forhold, der både tager hensyn til mennesker og miljø.”

Vil tættere på detailhandlen

En af Vickie Enné Ryges opgaver bliver bl.a. at styrke samarbejdet og rådgive danske supermarkeder om, hvordan de kan øge deres salg af Fairtade-produkter.

”Det er helt afgørende, at vi kommer endnu tættere på detailhandlen. Det er deres indkøb, som er afgørende for, at bæredygtige produkter ender på hylderne. Vores opgave er at hjælpe og rådgive om, hvordan Fairtrade både være en rentabel forretning med attraktive produkter samt hjælpe forbrugerne til at tage et valg på et oplyst grundlag, der gør en reel positiv forskel i verden.”

Ifølge Vickie Enné Ryge er der masser af muligheder for, at dansk detailhandel kan engagere sig yderligere i Fairtade-mærket.

”Vi har så meget mere at tilbyde detailhandlen end blot et logo på produkterne. Fairtrade-mærket har en solid erfaring og ekspertise med ansvarlig sourcing fra nogle af verdens fattigste lande. Vi er eksperter inden for området og har en stor viden, der gør os i stand til at rådgive detailhandlen om, hvordan de både kan kommunikere og markedsføre mærket over for forbrugerne. Det bliver nu min opgave at engagere endnu flere i detailhandlen og gøre opmærksom på, at Fairtrade-mærket gør en reel forskel og bidrager til en bæredygtig udvikling.”

Involvering af licenshaverne

Licenshaverne spiller også en stor rolle i forhold til at sikre bæredygtige produkter på hylderne til danskerne.

”Jeg glæder mig til at møde alle vores licenshavere og kommer til at række ud til alle i nærmeste fremtid”, siger Vickie Enné Ryge.

Kontakt

Vickie Enné Ryge, Kunde- og marketingchef
Vickie@fairtrade-maerket.dk

Vickie Enné Ryge

”Vi har så meget mere at tilbyde detailhandlen end blot et logo på produkterne. Fairtrade-mærket har en solid erfaring og ekspertise med ansvarlig sourcing fra nogle af verdens fattigste lande.”

Tilmeld dig Fairtrade-mærkets nyhedsbrev

Navn(Påkrævet)