Fairtrade Mærket Danmark
    • Hvem er vi?
    • Sådan arbejder vi
    • Børnearbejde
    • Klima
    • Leveløn
    • Ligestilling
    • Menneskerettigheder
    • Miljø
    • Minimumspris og Premium
    • Verdensmål
    • Bananer
    • Blomster
    • Bomuld
    • Frugt og juice
    • Grøntsager
    • Guld
    • Honning
    • Kaffe
    • Kakao
    • Nødder og olie
    • Plejeprodukter
    • Ris
    • Sportsbolde
    • Sukker
    • Te
    • Vanilje
    • Vin
    • Rapporter
    • Guides til virksomheder
    • Årsrapporter
    • Derfor skal I vælge Fairtrade
    • Få Fairtrade-mærket på dit produkt
    • Brug dit Fairtrade-mærke

Pressemeddelse


  • Alle nyheder
  • Pressemeddelse
  • Debat
  • Kampagne
  • Salling Group solgte over 12 millioner Fairtrade-roser i 2024
    30/6/2025

     | 

    Pressemeddelse

    Salling Group solgte over 12 millioner Fairtrade-roser i 2024

    Fairtrade-roser i Netto: Kærlighed, klimahensyn og konkrete resultater Salget af fairtrade-mærkede roser er på globalt plan steget med otte procent i 2024. Også i Danmark står roserne for en solid andel af fairtrade i dagligvarehandlen.Samlet set har Salling Group som […] Læs mere

  • Vild vækst: Fairtrade-bananen er blevet folkeeje
    24/6/2025

     | 

    Pressemeddelse

    Vild vækst: Fairtrade-bananen er blevet folkeeje

    Flere fair bananer i indkøbskurven trods pres fra råvarepriser, lyder det fra Fairtrade-mærket Danmark Næsten 18 mio. kg bananer med Fairtrade-mærke blev solgt i de danske dagligvarebutikker i 2024. Hvis man antager, at en banan i gennemsnit vejer 175 gram, […] Læs mere

  • Fairtrade-mærket holder fast trods priskrig og discountræs
    23/5/2024

     | 

    Pressemeddelse

    Fairtrade-mærket holder fast trods priskrig og discountræs

    På trods af en dagligvarehandel med stigende fokus på priskrig og prismatch vækstede Fairtrade-mærket Danmark med 0,5 procent i licensindtægter i 2023 i forhold til 2022. Efter et 2022 med store udfordringer som energikrise, inflation og prisstigninger, kunne man have […] Læs mere

  • Ny rapport: Fairtrade-roser fra Kenya sætter  mindre klimaaftryk
    14/2/2024

     | 

    Pressemeddelse

    Ny rapport: Fairtrade-roser fra Kenya sætter mindre klimaaftryk

    Fairtrade-roser fra Kenya har et mindre klimaaftryk, når man sammenligner med roser fra Holland. Det gælder også, når der tages højde for transporten til Europa. Det bekræfter en ny undersøgelse. En ny undersøgelse, Life Cycle Assessment Cut Roses, viser, at […] Læs mere

  • Det behøver hverken at være dyrt eller svært at handle ansvarligt
    1/2/2024

     | 

    Pressemeddelse

    Det behøver hverken at være dyrt eller svært at handle ansvarligt

    Fair indkøb behøver hverken at være dyrt eller besværligt. Det sætter Lidl Danmark og Fairtrade-mærket en tyk streg under, når discountkæden og mærkningsordningen i hele februar udfordrer danskerne til at handle så fair som muligt gennem kampagnen Fairbruary. Fairtrade-mærket og […] Læs mere

  • Ny analyse: Forbrugerne har taget Fairtrades miljøindsats til sig
    29/6/2023

     | 

    Pressemeddelse

    Ny analyse: Forbrugerne har taget Fairtrades miljøindsats til sig

    Danske forbrugere er stadig helt med på, at Fairtrades mærkesager er fair løn og ordentlige arbejdsvilkår for verdens lokale producenter. Men en ny analyse viser, at de nu også i stigende grad opfatter Fairtrade som en stærk spiller, når det […] Læs mere

  • Nyt Fairtrade-program mod børnearbejde
    13/6/2023

     | 

    Pressemeddelse

    Nyt Fairtrade-program mod børnearbejde

    Fairtrade International og Fairtrade Afrika har netop lanceret et nyt program, som skal hjælpe Fairtrade-certificerede kakaokooperativer i Elfenbenskysten og Ghana med at komme børnearbejde og tvangsarbejde i kakaoindustrien til livs. Fairtrade International og Fairtrade Afrika har netop lanceret et nyt […] Læs mere

  • Fairtrade-mærket vækstede i 2022 trods et svært marked
    7/6/2023

     | 

    Pressemeddelse

    Fairtrade-mærket vækstede i 2022 trods et svært marked

    På trods af en udfordret dagligvarehandel med blandt andet prisstigninger og ændrede forbrugsvaner oplevede Fairtrade-mærket Danmark vækst i omsætningen i 2022. Da champagnepropperne skød 2022 ind, troede vi, at vi nu for alvor skulle tage hul på en normal hverdag […] Læs mere

  • Køb Valentine’s-roserne i dit lokale supermarked
    14/2/2023

     | 

    Pressemeddelse

    Køb Valentine’s-roserne i dit lokale supermarked

    Det er god stil at købe de røde roser til din kæreste på Valentine’s Day i supermarkedet. Roserne fra dagligvarebutikken kan nemlig være Fairtrade-mærkede, og det betyder, at buketten er dyrket med hensyn til både mennesker og miljø. Det er […] Læs mere

  • Fairtrade lancerer nyt interaktivt risiko-kort
    25/1/2023

     | 

    Pressemeddelse

    Fairtrade lancerer nyt interaktivt risiko-kort

    Fairtrade har netop lanceret et nyt risiko-kort. Kortet sætter fokus på grundlæggende årsager til de værste risici i forhold til menneskerettigheder og miljø i de lande og råvarekategorier, hvor Fairtrade arbejder. Kortet viser, hvordan grundig risikovurdering og samarbejde med de […] Læs mere

Næste side→

Hver dag presses millioner af udsatte lokale producenter på prisen på deres råvarer. Samtidig rammes de hårdest af klimaforandringerne. Det truer deres hverdag og fastholder dem i fattigdom. Det er ikke fair. Derfor kæmper Fairtrade for højere priser på verdens råvarer og mere retfærdig global handel til gavn for mennesker, miljø og klima.

Fairtrade-mærket er verdens mest anerkendte mærke for social retfærdighed. Vi handler med holdning, så du kan gøre det samme.

  • Facebook
  • Instagram
  • LinkedIn
  • Kontakt
  • Bestyrelse
  • Presse
  • Nyheder
  • Kampagner
  • Nyhedsbrev
  • Ledige stillinger
  • Privatliv og data
  • Connect

Fairtrade-mærket Danmark – Ny Vestergade 13 – 1. sal Glashus – 1471 København K – Tlf. 70231345 – CVR-nr. 18208539 – info@fairtrade-maerket.dk