Pressemeddelse
-
Fairtrade-mærket holder fast trods priskrig og discountræs
På trods af en dagligvarehandel med stigende fokus på priskrig og prismatch vækstede Fairtrade-mærket Danmark med 0,5 procent i licensindtægter i 2023 i forhold til 2022. Efter et 2022 med store udfordringer som energikrise, inflation og prisstigninger, kunne man have […] Læs mere
-
Ny rapport: Fairtrade-roser fra Kenya sætter mindre klimaaftryk
Fairtrade-roser fra Kenya har et mindre klimaaftryk, når man sammenligner med roser fra Holland. Det gælder også, når der tages højde for transporten til Europa. Det bekræfter en ny undersøgelse. En ny undersøgelse, Life Cycle Assessment Cut Roses, viser, at […] Læs mere
-
Det behøver hverken at være dyrt eller svært at handle ansvarligt
Fair indkøb behøver hverken at være dyrt eller besværligt. Det sætter Lidl Danmark og Fairtrade-mærket en tyk streg under, når discountkæden og mærkningsordningen i hele februar udfordrer danskerne til at handle så fair som muligt gennem kampagnen Fairbruary. Fairtrade-mærket og […] Læs mere
-
Ny analyse: Forbrugerne har taget Fairtrades miljøindsats til sig
Danske forbrugere er stadig helt med på, at Fairtrades mærkesager er fair løn og ordentlige arbejdsvilkår for verdens lokale producenter. Men en ny analyse viser, at de nu også i stigende grad opfatter Fairtrade som en stærk spiller, når det […] Læs mere
-
Nyt Fairtrade-program mod børnearbejde
Fairtrade International og Fairtrade Afrika har netop lanceret et nyt program, som skal hjælpe Fairtrade-certificerede kakaokooperativer i Elfenbenskysten og Ghana med at komme børnearbejde og tvangsarbejde i kakaoindustrien til livs. Fairtrade International og Fairtrade Afrika har netop lanceret et nyt […] Læs mere
-
Fairtrade-mærket vækstede i 2022 trods et svært marked
På trods af en udfordret dagligvarehandel med blandt andet prisstigninger og ændrede forbrugsvaner oplevede Fairtrade-mærket Danmark vækst i omsætningen i 2022. Da champagnepropperne skød 2022 ind, troede vi, at vi nu for alvor skulle tage hul på en normal hverdag […] Læs mere
-
Køb Valentine’s-roserne i dit lokale supermarked
Det er god stil at købe de røde roser til din kæreste på Valentine’s Day i supermarkedet. Roserne fra dagligvarebutikken kan nemlig være Fairtrade-mærkede, og det betyder, at buketten er dyrket med hensyn til både mennesker og miljø. Det er […] Læs mere
-
Fairtrade lancerer nyt interaktivt risiko-kort
Fairtrade har netop lanceret et nyt risiko-kort. Kortet sætter fokus på grundlæggende årsager til de værste risici i forhold til menneskerettigheder og miljø i de lande og råvarekategorier, hvor Fairtrade arbejder. Kortet viser, hvordan grundig risikovurdering og samarbejde med de […] Læs mere
-
Sådan kan I kommunikere om bæredygtighed
Lige nu oplever vi et paradigmeskift i virksomheders tilgang til bæredygtighed; investorer, forbrugere og regeringer forventer i stigende grad, at virksomheder tager ansvar for, hvordan de påvirker menneskerettigheder og miljø og kommunikere om deres arbejde på en præcis og gennemsigtig […] Læs mere
-
Ny Fairtrade-kakaostandard
I Fairtrade har vi opdateret vores kakaostandard for at udvide standardens indvirkning på lokale producenter og bæredygtige forsyningskæder, særligt inden for menneskerettigheder, skovrydning, sporbarhed og leveindkomster. Gennem standarden forsøger vi at finde balancen mellem krav, der gør en synlig forskel, […] Læs mere