• Danskerne kender og har tillid til Fairtrade

    I en ny brandanalyse ligger Fairtrade-mærket højt på flere afgørende parametre. Desværre halter det med synligheden i butikkerne. Det kan og skal vi – og butikkerne – gøre meget bedre, lyder det fra Fairtrade-mærkets direktør. I en undersøgelse med en […]

  • Konstante kriser truer lokale Fairtrade-producenter

    Lokale Fairtrade-certificerede producenter har større økonomisk modstandskraft og er mere bæredygtige end ikke-Fairtrade-certificerede. Det viser en ny rapport, som netop er offentliggjort. Men undersøgelsen peger også på, at det er vigtigt at holde fast i den etiske handel i krisetider, […]

  • Mød Fairtrades nye kaffeekspert

    I marts tiltrådte Monika Firl som Global Product Manager for kaffe i Fairtrade International. Gennem sine flere end 25 år i branchen har hun oplevet ’fødslen’ af Fairtrade-kaffe og set markedet for ansvarlig og bæredygtig handel brede sig. De første […]

  • Hun vil sikre fair handel i hele verden

    Camilla Erika Lerberg har siden januar 2019 været direktør for Fairtrade-mærket Danmark. Et job, der har fokus på at påvirke detailhandlen, producenter og forbrugerne i Danmark til at vælge råvarer og produkter, som er produceret og handlet på fair vis, […]

  • Fairtrade-mærket får ny kommunikationschef

    Hvis vi skal hjælpe forbrugerne med at ændre vaner og købe flere bæredygtige produkter gennem mærkningsordninger som Fairtrade, skal vi være bedre til at fortælle, hvilken forandring den enkelte forbruger er med til at skabe. Og så skal vi møde […]

  • Dansk rekordvækst i salg af Fairtrade-vanilje

    På den positive og smagfulde side er vanilje et krydderi, der forsøder ikke mindst julen. Men det eksotiske krydderi har mange skyggesider – børnearbejde, notorisk ustabile priser, korruption og tyveri. Derfor glæder det Fairtrade, at danskerne i 2021 købte Fairtrade-vanilje […]

  • Valentines-buketten kan gøre mere skade end gavn

    Mandag d. 14. februar står i kærlighedens tegn, og romantikere i massevis vil hjembringe blomster til den eneste ene. Men den kærlige tanke er ikke nødvendigvis god for alle – heller ikke for klimaet. For langt størstedelen af de solgte […]

  • Dit valg af julegodter har indflydelse på klimaet

    Nogle af os har måske også uroen over klimaændringerne liggende i baghovedet, men mange er i tvivl om, hvordan de selv kan gøre en forskel. Men f.eks. har de valg, du tager med julegodterne, indflydelse på klimaet. I december indtager […]

  • Fairtrade-mærket får ny marketingchef

    Stærkere partnerskaber og øget fokus på produktionsvilkår i detailhandlen er afgørende, hvis forbrugerne skal ændre deres forbrugsvaner og købe flere bæredygtige produkter gennem mærkningsordninger som Fairtrade. To ud af tre danskere lægger vægt på mærkningsordningerne, når de køber ind i […]

  • Lokale Fairtrade-producenter trues af klimaforandringer

    De fortsatte konsekvenser af globale klimaforandringer udgør en alvorlig risiko for den globale landbrugsproduktion og truer levevilkårene for millioner af lokale Fairtrade-producenter rundt om i verden. Det viser en ny undersøgelse fra Fairtrade. Rapporten Fairtrade and Climate Change er udgivet forud for […]