
Årsrapport 2024
Direktørens status på 2024
Fairtrade-mærket leverede signifikant vækst på Fairtrade-bananer
Næsten 80 mio. kg bananer blev lagt i indkøbskurven i 2024 – og op mod hver femte af dem var mærket med Fairtrade. Med præcis 17.749.306,88 kg Fairtrade-bananer er bananen er den mest udbredte Fairtrade-vare i Danmark.
I dag har stort set hele den danske dagligvarehandel Fairtrade-bananer på hylderne – og en stigning på 11 pct. i licensindtægterne fra bananer gør kategorien til en vigtig løftestang for samarbejdet med detailbranchen. Enkelte aktører står endnu udenfor, men vi fører en god og konstruktiv dialog med alle markedsaktører – også dér, hvor samarbejdet allerede er stærkt.
En anden glædelig nyhed er, at danske forbrugere i 2024 sendte over 15 mio. kroner tilbage til producenterne i form af Fairtrade-bonus på de tre hovedkategorier: bananer, kaffe og kakao. Det er penge, producenterne får ud over minimumsprisen – og som de selv beslutter, hvordan skal bruges. Det er et vigtigt ekstra bidrag, når der skal investeres i produktionen, så den bliver mere effektiv og står stærkere, når klimaforandringerne udfordrer. Fairtrades Premium betyder, at Fairtrade som certificering er mere attraktiv for producenterne, fordi den ikke er til forhandling – ligesom Fairtrades minimumspris.
Fairtrade-certificeret kaffe havde et svært år, da kaffemarkedet blev voldsomt udfordret af skyhøje markedspriser. De høje priser skyldtes mindre høst som følge af klimaforandringer samt øget efterspørgsel fra nye markeder – for eksempel Kina, hvor befolkningen drikker mere og mere kaffe. Derudover var kaffemarkedet præget af usikkerhed på grund af EUDR og en vis forsigtighed som følge af de høje råvarepriser. Heldigvis kan vi se, at salget af Fairtrade-kaffe igen stiger i første kvartal af 2025, hvilket er en indikator på, at kategorien er ved at stabilisere sig.
2024 leverede Fairtrade-mærket en samlet bruttovækst på det danske marked på 5,2 pct., hvilket vi er stolte af. Nye kategorier fandt også vej til det danske marked – såsom vin og alkohol.
Det var også et år med fuldt tryk på kommunikation og kampagneaktiviteter. Vi markerede os stærkt i både forbrugermedier og branchemedier med dagsordener som råvarepriser, discountræs og klimaforandringer. Samtidig fejrede vi vores 30-års jubilæum på det danske marked med en landsdækkende kampagne ‘So fair, so good’, i samarbejde med vores gode partnere i detailhandlen.
Stor tak til alle vores samarbejdspartnere – og jeg glæder mig meget til endnu et år med fokus på fastholdelse af markedet, innovation og godt samarbejde med både virksomheder, dagligvarehandlen, brancheorganisationer og andre gode kollegaer med fælles ambitioner for mere fair handel med verdens udsatte råvarer.
Camilla Erika Lerberg, direktør, Faitrade-mærket Danmark

Aktiviteter i året der gik

Januar 2024
Plantekongres i Herning – vi var med
Fairtrade deltog i Plantekongres i Herning, arrangeret af SEGES Innovation. I den forbindelse blev vores direktør inviteret på scenen sammen med repræsentanter fra Carlsberg Group og Nestlé.
Debatten, som bar titlen “Virksomhedernes regenerative ambitioner”, gav Fairtrade mulighed for at præsentere sit mangeårige arbejde med bæredygtighed. I indlægget blev der gjort rede for, hvordan Fairtrade gennem mere end 30 år har arbejdet målrettet med biodiversitet, reduktion af vandforbrug, udvikling af naturlige alternativer til sprøjtemidler, forbud mod afskovning og implementering af alternative energiformer.

Februar 2024
Kampagne: ’Fairbruary’
I februar igangsatte Fairtrade-mærket Danmark i samarbejde med Lidl Danmark for anden gang den fælles kampagne FAIRbruary.
FAIRbruary skabte betydelig synlighed og engagement omkring ansvarligt forbrug. Lidl’s kunder tog godt imod budskabet, hvilket afspejlede sig i deres købsadfærd i kampagneperioden.
Formålet med FAIRbruary var at tydeliggøre, at ansvarlige og fair valg i dagligvareindkøb hverken behøver at være dyre eller besværlige. Kampagnen satte fokus på de millioner af småproducenter verden over, der står bag mange af vores fødevarer, og understregede vigtigheden af fair og respektfuld behandling af mennesker i vores globale værdikæder.

Februar 2024
Ny kaffestandard
Fairtrades kaffestandard blev revideret i februar 2024. Ved revisionen blev en række krav til forebyggelse og overvågning af skovrydning, beskyttelse af skov, geolokation skærpet og inkluderet i standarden. Derudover havde ændringerne fokus på øget støtten til producentorganisationer og forbedre biodiversitetsforvaltningen.

Marts 2024
FairComms rykkede til Costa Rica
Vores kunde- og marketingchef Vickie Ryge var i Costa Rica for blandt andet at besøge lokale Fairtrade-certificerede kaffeproducenter og for at mødes med vores stærke marketing-og kommunikationskolleger på tværs af Fairtrade Internationals medlemslande.
Mødet styrkede det internationale samarbejde og bidrog til at hjælpe med at identificere nye muligheder for at give verdens Fairtrade-producenter en stærkere stemme.

Marts 2024
Deltagelse i ProWein i Düsseldorf
I marts deltog vi i den internationale vinmesse ProWein i Düsseldorf sammen med flere internationale kolleger fra Fairtrade-netværket.
Fairtrade benyttede lejligheden til at sætte fokus på de strukturelle udfordringer, vinproducenter verden over står overfor. Store vingårde er ofte præget af dårlige arbejdsforhold, mens små vinproducenter kæmper for at opnå en indkomst, der rækker til et anstændigt liv. Produktionen er afhængig af sæsonarbejdere, kræver dyrt specialudstyr, og klimaforandringer udgør en voksende trussel mod høstudbyttet og kvaliteten. Samtidig får producenterne alt for lidt for deres vin, hvilket begrænser muligheden for at investere i forbedringer.
Deltagelsen på ProWein var med til at styrke relationerne til både eksisterende og nye partnere og understregede Fairtrades rolle som et redskab til positiv forandring i vinindustrien.

April 2024
Markedsanalyse 2024
Fairtrades markedsanalyse for 2024 viste, at mærket fortsat er en vigtig faktor for danske forbrugere. Mærket har en høj troværdighed og forbrugerne prioriterer det højt i købsvalg. Analysen viste også, at Fairtrade er en bæredygtig løsning for virksomheder, der ønsker at opnå en mere ansvarlig forsyningskæde og opnå en højere troværdighed blandt forbrugerne.

April 2024
Fokus på kakaopriser og retfærdighed i værdikæden
Ét af årets centrale fokusområder for Fairtrade-mærket Danmark var kampen for fair priser til småproducenterne. Det har længe været en mærkesag, at det er prisen på bønnerne til bønderne, der gør en reel forskel
I årets løb blev dette budskab heldigvis delt bredt i medierne. Blandt andet i Berlingske, hvor Fairtrade-mærkets direktør bidrog med en kommentar om de rekordhøje kakaopriser – og hvordan disse ikke kom bønderne til gode.
Her blev det fremhævet, at den eneste vej ud af fattigdomsspiralen for de millioner af kakaobønder er at sikre dem en rimelig betaling for deres råvarer. Ansvaret bør ikke alene placeres hos forbrugerne, men deles af hele værdikæden – også de store virksomheder, som i årevis har holdt priserne kunstigt nede for at sikre billig chokolade på butikshylderne.

April 2024
Kundetilfredshedsanalyse 2024
Vores kundeundersøgelse viste, at vores samarbejdspartnere vægter ‘samarbejdet’ med os i Fairtrade højt, og ‘image og værdier’ vejer tungt.
Samarbejdspartnere, som tilvælger Fairtrade, begrunder valget med ‘hensyn til sociale og arbejdsmæssige forhold’ og ‘høj kendskabsgrad og troværdighed’.

Maj 2024
Kampagne: World Fairtrade Day
Som sædvanlig fejrede vi World Fairtrade Day den anden lørdag i maj. Det er en oplagt dag at sætte lys på det arbejde, Fairtrade laver for mere end to millioner småproducenter i hele verden. Nok er vi verdens mest anerkendte etiske mærkningsordning, men vi er meget mere end det. Hver dag arbejder vi for at skabe mere lighed, retfærdighed og bedre arbejdsforhold for lokale producenter i verdens mest udsatte områder, og vi støtter og uddanner de lokale producenter i at klimatilpasse deres råvareproduktion. Det kan siges meget kort: Vi handler med holdning, så du kan gøre det samme. World Fairtrade Day minder os alle om vigtigheden af fair handel året rundt.

Juni 2024
Madens Folkemøde
Endnu en omgang Madens Folkemøde løb af stablen på smukke Engtofte Gods på Lolland og Fairtrade-mærket var igen repræsenteret. Madens Folkemøde blev en stærk påmindelse om det store fællesskab og engagement, der findes omkring mad, bæredygtighed og vores fælles fremtid. Vores direktør var bl.a. i debat med Lidl og Forbrugerrådet Tænk om bananens fremtid og vores alles rolle i de globale udfordringer, vi som samfund står overfor. Årets debatter tog tydeligt afsæt i nødvendigheden af samarbejde og fælles ansvar.

Juni 2024
Fairtrade-konference og -Awards i Berlin
I juni 2024 deltog Fairtrade-mærket i Fairtrade Deutschlands internationale konference i Berlin, hvor omdrejningspunktet var overgangen fra “science based targets” til “justice based targets”. Det blev en vigtig faglig og strategisk markering af, hvordan klimamål i stigende grad må og skal kobles til retfærdighed og sociale hensyn.
Fairtrades direktør og kunde- og marketingchef deltog sammen med kolleger fra Lidl Danmark og forretningsforbindelser fra hele verden. Konferencen satte fokus på nogle af de store, vigtige og komplekse emner, som hele branchen arbejder intenst med i disse år – herunder ansvarlig forsyningskæde, klimaretfærdighed og arbejdstagerrettigheder i globale værdikæder.
Arrangementet blev afrundet med Fairtrade Awards, hvor inspirerende eksempler på fremskridt og engagement fra hele verden blev hyldet.

Juni 2024
Endnu et godt Folkemøde på Bornholm
Endnu et stærkt Folkemøde løb af stablen i 2024, og endnu en gang var Fairtrade-mærket til stede med spændende debatter og gode samtaler.
Vi deltog i engagerede diskussioner om bæredygtighed, ansvarlige værdikæder og global retfærdighed – og havde fornøjelsen af at møde både gamle samarbejdspartnere og nye ansigter.
Folkemødet bekræftede endnu en gang, hvor vigtigt det er med dialog og samarbejde på tværs af sektorer, hvis vi skal skabe reel forandring.

Juni 2024
World of Coffee Copenhagen 2024 – debat og middag i kaffens tegn
Fairtrade-mærket og Fairtrade International hostede en stand på messen World of Coffee, som blev afholdt i Bella Center i København og var arrangeret af Specialty Coffee Association. Under overskriften “Vi ønsker ikke at vågne op i en verden uden kaffe!” satte Fairtrade scenen for en vigtig debat med deltagelse af samarbejdspartnere fra hele kaffens værdikæde.
Panelet, som vi havde samlet, bestod af kaffeproducenter, repræsentanter fra kaffeindustrien og detailhandlen – alle med et fælles mål om at adressere de udfordringer, kaffeproducenter verden over står over for. Diskussionen fokuserede på klimaforandringer, prisudsving og behovet for retfærdige handelsvilkår som helt centrale temaer.
I forbindelse med messen inviterede vi til en middag i Kødbyen med deltagere fra mere end 20 lande. Aftenen bød på både nye bekendtskaber og dybe samtaler om bæredygtighed, samarbejde og fremtidens kaffeforsyning. Samtidig skabte den et vigtigt rum for refleksion og netværk på tværs af aktører i kaffens globale værdikæde.

August 2024
Fairtrade med Blanche på Copenhagen Fashion Week
Vidste du, at bomuld kan være fair? Det kan det! Og det kan også være fashion! Det talte vores kunde- og marketingchef med Creative Director fra modevirksomheden BLANCHE om i en talk på CIFF · Copenhagen International Fashion Fair.
Blanche bruger økologisk Fairtrade-bomuld i deres kollektioner. På den måde skaber de mode med holdning – som gør en forskel for både bomuldsproducenten og planeten.

September 2024
Fairtrade til stede på Food Festival i Aarhus
Fairtrade var repræsenteret på Food Festival 2024 i Aarhus, hvor besøgende kunne smage forskellige Fairtrade-certificerede iskaffer hos Peter Larsen Kaffe. Der var stor interesse for både smagsprøver og dialog om bæredygtighed.
Fairtrade-mærkets repræsentanter engagerede sig i netværk og samtaler med både forbrugere og samarbejdspartnere, herunder aktører fra kaffe-, fødevaresektoren. Festivalen blev en god anledning til at styrke relationer og synliggøre Fairtrade-mærkets betydning for retfærdig handel.

September 2024
Jubilæumskampagne fejrede 30 år med Fairtrade i Danmark
I anledning af Fairtrades 30-års jubilæum blev der i efteråret 2024 gennemført en kampagne med budskabet “So fair, so good!”. Kampagnen blev lanceret med synlighed på storskærme og infoskærme i hele landet – fra gågader og torve til DSB-stationer – og strakte sig over to uger.
Fejringen blev skudt i gang på Kongens Nytorv i København, hvor Fairtrades direktør sammen med Marketing Manager fra Netto markerede startskuddet for kampagnen.
Kampagnen satte fokus på tre årtiers arbejde med Fairtrade-mærket på det danske marked – en indsats for fair priser på verdens råvarer og mere retfærdig global handel til gavn for mennesker, miljø og klima.

September 2024
Nye bestyrelsesmedlemmer hos Fairtrade-mærket
Fairtrade-mærket fik to nye bestyrelsesmedlemmer, Marie Gad og Jan Larsen, i september, og det var med stor glæde, vi inviterede dem ind på sekretariatet for at hilse på bestyrelsesformanden og direktøren.
Begge bestyrelsesmedlemmer kommer med en bagage fuld af viden og erfaring på områder, som ligger Fairtrades kerneopgave nær.

September 2024
Leaders Lounge – Fødevaredagen
Vores direktør var på scenen i ‘Leaders Lounge’ på Fødevaredagen, Landbrug & Fødevarer, hvor fem af landets ledere fra branchen gav deres bud på de store beslutninger, der skal træffes i en tid, hvor mulighederne er store, men hvor ansvarlighed og stabilitet er afgørende i et omskifteligt fødevaremarked.
Vores direktør udfordrede det entydige fokus på lokalproducerede varer, når det gælder ansvarlighed. Hvis vi ikke handler med verdens udsatte småproducenter, tvinger vi dem ud i uhensigtsmæssige dyrkningsmetoder og ekstrem fattigdom, og de kommende generationer af producenter opgiver og søger andre erhverv. Det er en farlig cocktail, som udfordrer forsyningskæderne og skaber uro og en volatil global fødevareproduktion.

Oktober 2024
Fairtrade-vin på hylderne i Meny
Den gode nyhed smagte vores direktør på, da hun besøgte Menys butik i Rotunden i Hellerup og mødte sommelieren fra GOBIvin. Her blev der uddelt han smagsprøver på deres økologiske Fairtrade-vin fra Grupo Arvinea i Argentina.
Vinen blev rigtig godt modtaget af kunderne, som var nysgerrige på Fairtrade-mærket og fortællingen bag. De var også overraskede over, at der er brug for Fairtrade i vinproduktionen.

November 2019
Indblik i kaffens værdikæde – studietur til Kenya
Som en del af kaffe-alliancen hos Etisk Handel Danmark deltog Fairtrades direktør i en studietur til Kenya, hvor indsigt i kaffens værdikæde var i fokus. En tur hvor der blev dykket ned i de praktiske og sociale aspekter af produktionen.
Et særligt højdepunkt var besøget hos African Coffee Roasters, hvor Fairtrades direktør deltog i en lærerig dialog om Fairtrades unikke rolle, samt de udfordringer og muligheder, der præger den globale kaffehandel. Besøget understregede vigtigheden af videndeling og samarbejde for at skabe mere bæredygtige og retfærdige handelsrelationer.
Vækst i tre hovedkategorier

3,23%
Kakao

-18,78%
Kaffe

6,31%
Bananer
Baseret på salget i Danmark i 2024.
Premium-tillæg fra 2024 i DK:

15,1 millioner kroner
Så mange penge sendte de danske forbrugere tilbage til de lokale producenter gennem deres indkøb af Fairtrade-mærkede bananer, kakao og kaffe i Danmark.
Fairtrade og forbrugerne
85%
kender Fairtrade-mærket godt eller har hørt om det.
85%
synes Fairtrade-mærket har høj eller middel troværdighed.
49%
forbinder Fairtrade-mærket med fair indkomst for bønder og arbejdere.
55%
forbinder Fairtrade-mærket med fair arbejdsvilkår for bønder og arbejdere.
Kilde: Landbrug & Fødevarer 2024.
Fairtrade-mærket på sociale medier

30.259
følgere på Facebook

4.775
følgere på Instagram

2.798
følgere på LinkedIn
Tallene er fra juni 2025.