Fairtrade kampagner

Hvordan kan din virksomhed drage fordel af Fairtrades kampagner?

Som producent, licenshaver og forhandler af Fairtrade-mærkede varer får du, ud over en mere retfærdig og ansvarsfuld forretningsprofil, mulighed for at være en del af vores årlige Fairtrade-kampagner.

Hvert år afholder vi i Danmark tre forbrugerrettede kampagner, som vi i samarbejde med detailhandlen, licenshavere og øvrige samarbejdspartnere kommunikerer ud til forbrugerne. Kampagnerne foregår på digitale platforme og i butikker, hvor der sættes fokus på Fairtrade i Danmark og udlandet:

  • Fairbruary, uge 5-9
  • Den grønne Omstilling, uge 40-44
  • Fra Verdensmål til hverdagsmål, Verdensmålsugen

Desuden fejrer vi naturligvis også World Fairtrade Day i uge 19.

Fairbruary

I hele februar måned opfordrer vi danskerne til at forsøge at handle så fair som muligt! Formålet er at hjælpe forbrugere med at træffe det ansvarlige valg i deres daglige indkøb ved at gå efter uafhængige mærkningsordninger som Fairtrade-mærket. Herved skabes der bevidsthed om vigtigheden af at støtte produkter og producenter, der prioriterer social retfærdighed, miljø og klima.

Kampagnen kører fra uge 5-9.

World Fairtrade Day

World Fairtrade Day er en global fejring med formålet at øge bevidstheden om og fremme brugen af Fairtrade-certificerede produkter og menneskerne bag produktionen. Denne markering skal skabe opmærksomhed omkring udfordringerne for producenterne i udviklingslande og fremhæver betydningen af retfærdig og bæredygtig handel. Gennem forskellige aktiviteter opfordrer vi forbrugerne til at vælge Fairtrade-mærkede produkter og støtte producenternes bedre vilkår. Målet er at sprede budskabet om fair handel og dens positive indvirkning på producenternes liv og den globale handel.  

Vi øger medietrykket i uge 19.

Den Grønne Omstilling

Kampagnen skal appellere til danske forbrugere og gøre fairness og klimatilpasning mere hverdagsnært – det kan f.eks. gøres ved at bruge Fairtrade-mærket som en guide til navigere ansvarligt, når der handles. Forbrugerne opfodres til at inkludere verdens lokale producenter i deres klimaovervejelser og investere i deres evne til at tilpasse landbrug og produktion til klimaforandringerne.  

Formålet er at skabe en forbindelse mellem fairness (løn og arbejdsforhold) og klimaaspektet, og dermed nuancere forbrugernes opfattelse af Fairtrade-mærket.  

Kampagnen kører fra uge 40-44.

Fra Verdensmål Til Hverdagsmål

Kampagnen handler om at forbinde FN’s verdensmål med forbrugeres hverdagsvalg og dermed synligheden af Fairtrade-certificerede produkter. Dette gøres ved at skabe opmærksomhed om de forskellige verdensmål og vise forbrugere, hvordan køb af Fairtrade-produkter bidrager til at opfylde dem. Der sættes fokus på Fairtrade-råvarer og at valget heraf er med til at gøre verden en lille smule bedre. Formålet er at gøre det simpelt og let for forbrugeren at være med til at gøre en forskel i deres hverdag gennem daglige indkøb.

Kampagnen kører i Verdensmålsugen.

Spørgsmål?

Vil du høre mere om, hvordan du kan deltage i en af vores kampagner, eller er du interesseret i at lave en fælles kampagne sammen med os?

Kontakt vores kunde- og marketingchef: