Fairtrade-mærket får ny kommunikationschef

Hvis vi skal hjælpe forbrugerne med at ændre vaner og købe flere bæredygtige produkter gennem mærkningsordninger som Fairtrade, skal vi være bedre til at fortælle, hvilken forandring den enkelte forbruger er med til at skabe. Og så skal vi møde forbrugeren, hvor han eller hun er – ikke omvendt.

Den bevidste forbruger vil ikke bare have en banan. Den bevidste forbruger vil have den rigtige banan. En banan, der er produceret, så det skåner klimaet, så det ikke er genstand for børnearbejde og i øvrigt ikke har været medvirkende til at udnytte eller undertrykke andre mennesker. Prisen er én ting, men bananens vej fra plantagen og hjem til frugtskålen er lige så vigtig for den bevidste forbruger.

Sådan lyder det fra Mette Noppenau, som er ny kommunikationschef for Fairtrade-mærket.

”Det er afgørende, at vi bliver endnu bedre til at fortælle forbrugeren, hvilken forskel det gør, at hun vælger produkter med Fairtrade-mærket: At hun er med til at bekæmpe fattigdom, fordi de lokale producenter er sikret en mere fair løn. At hun medvirker til at sætte ind mod børnearbejde, fordi familierne får råd til at sende deres børn i skole. At hun er med til at sikre klimaet med en produktion uden sundhedsskadelige sprøjtemidler og med strikse krav om beskyttelse af lokalmiljø, vandløb og biodiversitet,” siger Mette Noppenau.

Den nytiltrådte kommunikationschef ser det som sin fineste opgave at få grundfæstet fortællingen om, at Fairtrade-varer er varer, du kan købe, med en ordentlig smag i munden og en god fornemmelse i maven.

”Jeg tror på, det er det, den moderne forbruger og særligt de yngre generationer vil have. Derfor skal vi se kritisk på vores kommunikation, så vi bliver bedre til at møde de forskellige målgrupper, hvor de er og tilpasser os deres behov frem for omvendt,” siger Mette Noppenau.

Men medarbejderne på Fairtrade-kontoret kan ikke gøre det alene. Der skal stærke samarbejder på tværs af sektorerne til.

”Vi har brug for at stå tæt sammen med detailhandlen. Butikkerne skal se potentialet i at konkurrere på produkter, der er produceret med hensyn til både mennesker og miljø. Vi skal fortælle de gode historier sammen. Detailhandlen er bindeleddet mellem forbrugerne og leverandørerne, og det samarbejdet på tværs af kæder, kunder og os, vil jeg meget gerne være med til at styrke. Fairtrade-mærket er meget mere end bare et logo. Det er bæredygtighed, og det er medmenneskelighed. Den fortælling glæder jeg mig til at folde endnu mere og bredere ud,” siger Mette Noppenau.

Fairtrade-mærket Danmarks direktør Camilla Erika Lerberg ser også frem til at få styrket organisationens kommunikation mod forbrugerne.

”Med Mette ombord får vi en stærk og erfaren kollega, som kan være med til at styrke vores kommunikation om Fairtrade, så flere forbrugere forstår og køber ind på vores vigtige fortælling. Vi skal formidle godt og tydeligt, hvad Fairtrade handler om. Vi skal være klare og transparente, og den opgave er jeg sikker på, Mette er den helt rigtige til at løfte,” siger Camilla Erika Lerberg.

Mette Noppenau

Mette Noppenau er tiltrådt som kommunikationschef hos Fairtrade-mærket den 1. april 2022. Hun kommer fra Red Barnet, hvor hun i en årrække har været organisationens pressechef. Før det var hun kommunikationsmedarbejder og redaktør hos Care Danmark og har arbejdet på flere nyheds- og magasinredaktioner. Mette Noppenau er uddannet journalist fra SDU i 2004.

Tilmeld dig Fairtrade-mærkets nyhedsbrev

Navn(Påkrævet)