Danskerne kender og har tillid til Fairtrade
I en ny brandanalyse ligger Fairtrade-mærket højt på flere afgørende parametre. Desværre halter det med synligheden i butikkerne. Det kan og skal vi – og butikkerne – gøre meget bedre, lyder det fra Fairtrade-mærkets direktør.
I en undersøgelse med en række udvalgte mærkningsordninger er et repræsentativt udsnit af de danske forbrugere kommet med deres vurdering af Fairtrade-mærket. Og mærket ligger højt, når det gælder kendskab, kerneværdier, troværdighed og prisniveau. Men ifølge undersøgelsen har kunderne svært ved at finde de Fairtrade-mærkede varer i butikkerne, og det ærgrer mærkets direktør, Camilla Erika Lerberg.
”Når nu forbrugerne kender os og ved ret præcist, hvad vores arbejde handler om og mærket står for, så er det brandærgerligt, at kunderne ikke kan finde de Fairtrade-mærkede varer i butikkerne,” siger Camilla Erika Lerberg.
Derfor bruger Fairtrade-mærket kræfterne på at komme i endnu tættere dialog med kæderne og detailhandlen, så udfordringen kan blive løst – sammen med dem.
”Vi bliver nødt til at hjælpe hinanden her. Vi har jo en gensidig interesse i at følge danskernes stigende ønske om at handle etisk. At give dem mulighed for at løfte det sociale ansvar, som køb af Fairtrade-certificerede varer er. Vi knokler alle sammen for at udvikle oplysende kampagner og indhold til tilbudsaviser, digitale platforme og andre steder, hvor vi kan møde kunderne. Men noget tyder på, at indsatsen også skal lægges i at hjælpe kunderne rundt i butikkerne,” siger Fairtrade-direktøren.
I analysen, foretaget af Norstat og Landbrug & Fødevarer for Fairtrade-mærket, svarer hver fjerde, at ’det er svært’ at finde de Fairtrade-mærkede varer i butikkerne.
Fokus på mennesker er med til at give grønt løft
Ifølge analysen er Fairtrade-mærket, sammen med det røde Ø-mærke, det bedst kendte. 87 procent svarer, at de ’kender godt’ eller har ’hørt om’ Fairtrade-mærket, og særligt hos de lidt yngre forbrugere har mærket bidt sig fast. Samtidig mener hele 83 procent af de adspurgte, at Fairtrade-mærket har høj eller middel troværdighed. Samtidig forbinder danskerne særligt Fairtrade-mærket med ’gode arbejdsvilkår’ og en ’fair indkomst’.
De besvarelser glæder Fairtrade-mærkets direktør.
”Det indikerer jo, at vi i Fairtrade-mærket er lykkes med at fortælle, hvad vi står for. At flertallet af danskerne kender os for vores kerneværdier og sætter os i forbindelse med det arbejde, vi faktisk laver. Det gør mig rigtig glad,” siger Camilla Erika Lerberg.
En af Fairtrade-mærkets ambitioner er positionere sig endnu stærkere på de tiltag, som mærket gør for at styrke miljø– og klimahensynet i råvareproduktionen. Ifølge undersøgelsen, ser den indsats ud til at vinde indpas, men der er plads til forbedring.
Og netop klima og miljø er en dagsorden, som Fairtrade-mærket har planer om at stå endnu skarpere på.
”Vi skal være endnu bedre til at kommunikere, hvor vigtigt det er at løfte verdens udsatte småproducenter, hvis vi vil gøre verden mere grøn. Først når vi betaler de lokale producenter en ordentlig pris for deres råvarer, får de det overskud, der skal til for at have fokus på en omstilling af deres produktion, som gør den mere miljøvenlig og klimatilpasset. Den dagsorden er jeg helt sikker på, at de fleste ansvarlige forbrugere og særligt de unge er med på. Og det er vi også,” siger Camilla Erika Lerberg.
Hensyn til miljø og klima
”For at opnå vores certificering skal man leve op til en række krav, som tager hensyn til miljø og klima. Jeg hæfter mig ved, at lidt flere end hver anden dansker forbinder Fairtrade-mærket med noget, der er godt for miljøet, mens næsten hver anden sætter vores produkter i forbindelse med noget, der er klimavenligt,” siger direktør for Fairtrade-mærket, Camilla Erika Lerberg.