Nytårshilsen: Konstruktiv dialog, priskrig og nye slagmarkeder
Nytårshilsen fra Fairtrade-mærket Danmarks direktør
Først og fremmest vil jeg gerne sige en stor tak til alle vores kunder og samarbejdspartnere for et godt og spændende samarbejde i 2023, som vi glæder os til at fortsætte her i det nye år.
Der skal lyde en særlig tak for den gode dialog og samarbejdet om de nye krav fra EU om virksomheders sociale ansvar – herunder skovrydning (EUDR). Det er et kompliceret område, og meget er stadig usikkert. Vi kan kun løse udfordringerne i et tæt og transparent samarbejde. Det er vi i fuld gang med, sammen, og jeg er glad for den ærlige og konstruktive dialog, vi har med vores samarbejdspartnere.
I det forgange års løb oplevede vi, hvordan der blev sat mere og mere fokus på discount både fra forbrugernes og handlens side. Det kulminerede i sensommeren i en erklæret priskrig kæderne imellem. Jeg er glad for, at detailhandlen valgte at bringe Fairtrade-produkter med ind i den priskrig. Det er afgørende for os, at de mere ansvarlige varer også kommer på forsiden af tilbudsavisen. Og det er især afgørende for de millioner af småproducenter, der er afhængige af, at deres produkter er konkurrencedygtige i butikkerne.
Hold fast i de store, eksisterende kategorier
Jeg vil gerne opfordre dagligvarehandlen til at holde fast i de store, eksisterende Fairtrade-kategorier som kaffe, kakao og bananer her i 2024. Kategorierne beskæftiger og brødføder småproducenter i hele verden, og de har brug for vores marked for at overleve. Svigter vi her, svigter vi millioner af mennesker. Fairtrade er den eneste mærkningsordning, som sikrer producenterne en mere fair pris for deres råvarer, og det er netop prisen, som skal hjælpe dem ud af fattigdom, sende deres børn i skole og sikre, at de kan passe på både klima og miljø i deres landbrug.
Parallelt med den verserende priskrig i dagligvarehandlen lykkedes det at få vores samarbejdspartneres og ikke mindst kundernes øjne op for andre produkter end de mere traditionelle Fairtrade-varer på det danske marked. Det gælder Fairtrade-roser, som oplevede en vækst i løbet af året. Det samme gjaldt vanilje. Og det er et vigtigt skridt, fordi der er så mange flere vare i vores dagligvarehandel, der også har brug for at blive produceret med hensyn til både mennesker og miljø.
Ret fokus mod nye Fairtrade-kategorier
Derfor vil jeg også gerne sende en opfordring til handlen om at få øjnene op for andre produkter i sortimentet, som har brug for Fairtrade-vilkår. Vi har selv 2024-kikkerten rettet mod kategorier som vin, bomuld, sportsbolde og blomster – og Fairtrade-blomster behøver ikke kun være roser. Vi håber på at udvide aktiviteterne inden for disse kategorier i det nye år – sammen med jer.
Med Fairtrade-mærkede produkter på butikshylderne har den enkelte forbruger mulighed for at løfte sit personlige ansvar for en mere fair verden. I Fairtrade-mærket Danmark fortsætter vi vores arbejde, og vi holder fast i vores stærke fortælling til forbrugerne for at sikre, at kunderne fortsat vælger Fairtrade-mærkede varer, når de handler.
Vi handler med holdning, så I kan gøre det samme.
Mange hilsner om et godt nytår fra
Camilla Erika Lerberg,
direktør for Fairtrade-mærket Danmark
Hold fast i de store Fairtrade-kategorier
Jeg vil gerne opfordre dagligvarehandlen til at holde fast i de store, eksisterende Fairtrade-kategorier som kaffe, kakao og bananer her i 2024. Kategorierne beskæftiger og brødføder småproducenter i hele verden, og de har brug for vores marked for at overleve. Svigter vi her, svigter vi millioner af mennesker.