bønder og arbejdere

i Afrika, Asien og Latinamerika

i Danmark

internationalt - og 25 år i Danmark

af danskerne kender Fairtrade-mærket

er positive/meget positive overfor mærket

Fordele ved Fairtrade

Fairtrade er den mest anerkendte etiske mærkningsordning på globalt plan blandt forbrugere. Fairtrade-mærket er forbrugere og virksomheders garanti for, at produktet er produceret ansvarligt, under ordentlige forhold.

En række økonomiske, sociale og miljømæssige kriterier er udgangspunktet for Fairtrades standarder. De skal være opfyldt for at et kooperativ eller en plantage kan sælge råvarer på Fairtrade-vilkår.

Som den eneste mærkningsordning arbejder Fairtrade med faste minimumspriser på råvarer. Det sikrer bønderne en fair betaling, og fungerer som et sikkerhedsnet, selvom verdensmarkedsprisen falder.

Et fast Premium-tillæg sikrer videreudvikling af både produktion og lokalsamfund. Den sum, der udgør Premium, udbetales direkte til bonden/kooperativet, når råvaren sælges.

Fairtrade certificerer hele forsyningskæden, hvilket bidrager til mere gennemsigtighed i produktionen, og gør det muligt at følge råvaren fra bonde/kooperativ/plantage til færdigt produkt.

vækst i salget af Fairtrade-mærkede varer i Danmark i 2019

Kigger efter Fairtrade-mærket når de handler

vil købe mere Fairtrade, hvis det var tilgængeligt

Forbrugerundersøgelse, Aim Create, 2020

Hvad koster det?

  • Det er gratis at have en licenskontrakt hos Fairtrade Danmark​​
  • Fairtrade Denmark er ansvarlig for administration af aftalen på alle markeder
  • I får jeres egen danske key account manager
  • Der betales en kvartalsvis licensafgift af salget af Fairtrade-mærkede produkter
  • Licensafgiften går til markedsføring af Fairtrade-mærket overfor danske forbrugere, drift af det danske Fairtrade-kontor og til internationale udviklingsprojekter, varetaget af Fairtrade International

Har du flere spørgsmål, så kontakt endelig vores produktafdeling.

Sammen fortæller vi om Fairtrade

Som producent, licenshaver og forhandler af Fairtrade-mærkede varer får du, foruden en mere bæredygtig og ansvarsfuld forretningsprofil, adgang til en række ressourcer:

  • Deltagelse i 5 årlige Fairtrade-uger, hvor detailhandel, producenter og forhandlere sætter fokus på Fairtrade i Danmark og udlandet.
  • Unikt indhold - billeder, video, citater, opskrifter og historier, der kan tilpasses dit brands markedsføring.
  • Impact-historier fra hele verden, der fortæller om den forskel, Fairtrade bidrager til.
  • Danske profiler på sociale medier, der hjælper med at promovere kendskabet til Fairtrade-mærket.
  • CSR- og SDG-rapportering – tal og fakta, der beskriver, hvordan bidrager Fairtrade til verdensmålene.
  • Mulighed for fælles arrangementer ved festivaler, events og andre fora – både interne og offentlige.
  • Et dansk – og globalt team af Fairtrade-eksperter – der både proaktivt og reaktivt håndterer spørgsmål på alle markeder.

Læs mere om markedsføring af Fairtrade-mærket, og find aktuelle kampagner

vækst i salget af Fairtrade-mærkede varer i Danmark i 2019

kigger efter Fairtrade-mærket når de handler

vil købe mere Fairtrade, hvis det var tilgængeligt

Forbrugerundersøgelse, Aim Create, 2020

Det bidrager Fairtrade med

Her giver vi et overblik over, hvilke standarder, der skal opfyldes for at råvareproducenter kan opnå Fairtrade-certificeringen.