Årsrapport 2022
Direktørens status på 2022
Vi skal arbejde i partnerskaber og løfte sammen
Da champagnepropperne skød 2022 ind, troede vi, at vi for alvor skulle tage hul på en normal hverdag uden afsavn og ekstraordinære bekymringer. Men så blev hele verden ramt af energikrise, inflation, prisstigninger og generel usikkerhed. Det samme gjorde vi. Fairtrade-producenterne ude i verden oplevede kraftige stigninger i deres produktionsomkostninger. Herhjemme steg priserne også, og forbrugerne gik mere målrettet efter discounthylderne.
Derfor er vi stolte af, at vores licensindtægter alligevel vækstede med over to procent i Danmark. Det var ikke den vækst, vi havde håbet på, men heldigvis har tidligere års gode resultater betydet, at vi har kunnet fastholde vores position og vigtige arbejde med dagligvarehandlen.
Og vi så væksten på flere områder. Efter et hårdt corona-år gik salget af Fairtrade-kaffe atter opad. Endnu flere varer i dagligvarehandlens egne produktserier blev Fairtrade-mærket. Der var fortsat et flot salg af Fairtrade-vanilje, som efterspørges af danskerne hele året og ikke kun til jul. Og så kom Fairtrade-roser for alvor ind på det danske marked med en vækst på over 170 procent.
Vi så også de første konturer på ny EU-lovgivning om afskovning og virksomheders rapportering om bæredygtighed og due diligence. Vi gav høringssvar fra Fairtrades kontor i Bruxelles og ser lovgivningen som et stort skridt i den rigtige retning for at sikre både mennesker og miljø i verdens råvareproduktion. Vi glæder til at finde gode løsninger for at leve op til kravene sammen med vores samarbejdspartnere.
I 2022 lykkedes vi med at få vores indsatser inden for miljø og klima printet ind i forbrugernes bevidsthed. Fattigdom, uddannelse, kapacitetsopbygning, fair global handel og klima skal tænkes sammen, hvis vi skal lykkes at skabe en mere bæredygtig verden. Sådan tænker vi. Sådan arbejder vi. Og det skal vi gøre endnu mere synligt ved også at være en stærk stemme i debatten om bæredygtigt forbrug.
Vi skal stå fast og stå sammen. Vi skal arbejde mere i partnerskaber, hjælpe hinanden, løfte sammen og skabe resultater sammen. Det mål tager vi med os ind i 2023.
Vi handler med holdning, så I kan gøre det samme.
– Direktør, Camilla Erika Lerberg
Aktiviteter i året der gik
Februar 2022
Talk på Copenhagen Fashion Week om ansvarlig smykkehandel
Kan vi få guld og grønne skove? Sådan lød spørgsmålet, da Fairtrade-mærkets direktør tog en snak med stifter og kreativ direktør i det danske smykkemærke Maria Black i anledningen af årets første modeuge i København.
Maria Black er et af de danske smykkemærker, der bruger Fairtrade-guld i produktionen, og talken havde fokus på udfordringerne ved ansvarlig handel i smykkeindustrien. Talken blev streamet live på Facebook og kunne derfor overværes af alle interesserede samarbejdspartnere og forbrugere.
Februar 2022
Fairtrade-roser i POLITIKEN på Valentines Day
Vi opfordrer hver februar til at vise kærlighed til sine kære med en buket Fairtrade-roser. Så gør man nemlig ikke blot sit hjertes udkårne glad, men tænker samtidig på miljøet og de mennesker, der arbejder i blomsterproduktionen i flere afrikanske lande. Fairtrade certificerede roser skaber nemlig ligestilling for de kvinder, som plukker og pakker dem, og så er de fem gange mindre klimabelastende i CO2-regnskabet end roser fra Europa. Hele den historie fik vi mulighed for at uddybe i en stor artikel i Politiken.
Marts 2022
Årets første kampagne smagte af en mere fair verden
En fair verden begynder der, hvor vores råvarer dyrkes. Når lokale producenter sælger deres råvarer på Fairtrade-vilkår, er de garanteret en minimumspris, selv om verdensmarkedsprisen dykker. De optjener samtidig en ekstra bonus kaldet Premium, som investeres på demokratisk vis og fx bliver brugt til omlægning til økologi eller forbedret adgang til sundhed og uddannelse for børn.
Det satte vi fokus på med året første kampagne, som kredsede om fair lønninger og ordentlige forhold for dem, der dyrker vores råvarer. Altså smagen af en mere fair verden.
April 2022
Ny kommunikationschef
I april kunne vi byde velkommen til vores nye kommunikationschef Mette Noppenau, som skal styrke Fairtrade-mærkets kommunikation rettet mod forbrugere og samarbejdspartnere og være med til at gøre Fairtrade-mærket Danmarks stemme i samfundsdebatten endnu mere relevant.
April 2022
Fashion-brandet Blanche blev Fairtrade-certificeret
Bomuld kan være fair, og det er den danske designvirksomhed Blanche CPH et godt eksempel på. I april blev Blanche nemlig vores første fashion-partner, for dele af modevirksomhedens kollektioner er nemlig produceret af Fairtrade-certificeret bomuld.
Det er stærkt, for Fairtrade-standarderne stiller høje krav til økonomiske, sociale og miljømæssige forhold i både bomuldsproduktion og -handel. Gennem et samarbejde med os er designvirksomheden med til at sikre flere ressourcer og bedre vilkår til bomuldsproducenterne, hvilket er med til at sikre bedre levevilkår og miljø i lokalsamfundene.
Maj 2022
World Fairtrade Day i kaffens navn
Årets anden større kampagne tog afsæt i World Fairtrade Day. Her satte vi fokus på kaffeproducenter verden over, som kæmper med konsekvenserne af klimaforandringer og lave råvarepriser.
Kampagnen satte spot på, hvordan forbrugerne kan gøre en forskel ved at vælge Fairtrade-mærket kaffe. Fairtrade organiserer uddannelse for lokale producenter. Her lærer de at drive mere bæredygtige landbrug, der tager højde for lokale forhold og giver viden om, hvordan miljøet påvirker deres afgrøder, så de bliver bedre rustet til at håndtere klimaudfordringer og passe på miljøet.
Juni 2022
Ny analyse: Danskerne kender og har tillid til Fairtrade-mærket
I juni fik vi lavet en undersøgelse om danskernes holdning til mærkningsordninger. Den viser, at fire ud af ti køber Fairtrade-mærkede varer minimum hver måned – særligt kaffe, chokolade og bananer. Der er samtidig en bred opfattelse af, at Fairtrade-mærket er forbundet med værdierne ‘gode arbejdsvilkår og fair indkomst til bonden/arbejderen’, tæt fulgt af ‘intet børnearbejde’ og ‘etisk forsvarligt’.
Juni 2022
Networking på Madens folkemøde
Igen i år drog en lille delegation fra sekretariatet til Madens Folkemøde på Lolland. Det kom der en masse inspiration, gode snakke og kaffeaftaler i kalenderen ud af. Det er en begivenhed, vi helt sikkert vender tilbage til næste år for at tale endnu mere om globalt udsyn og fokus på ansvarlig sourcing som en del af en bæredygtig fødevarebranche.
Juni 2022
Fairtrade i debat på Folkemødet
Kan mærkningsordninger redde verden? Sådan lød det overordnede spørgsmål, da vores direktør sad i panelet under Folkemødet på Bornholm og diskuterede, om mærkningsordninger er et konkret værktøj til at understøtte producenterne i første led i værdikæden, og om de overhovedet er en del af løsningen?
Det mener vi, naturligvis, at de er, men vores direktør kaldte på lidt mere engagement fra vores politikere og opfordrede dem til at tage stilling til, hvilket importland Danmark egentlig gerne vil være.
Juni 2022
Nordisk samarbejde om kakao
Hvad skal virksomheder vide om bæredygtig kakao? Og er det blevet tid til at lave et nordisk initiativ for bæredygtig kakao?
Det forsøgte vi at give svar på ved et webinar, der handlede om kakao og bæredygtighed – og om udfordringerne i kakaoindustrien. Svaret blev diskuteret af vigtige parter fra hele Norden. Vi tolker opbakningen fra alle 80 deltagere som et rungende ja! Og vi er glade for at se, at deltagerlisten omfattede deltagere fra både chokoladeindustrien, nordiske regeringer, interesseorganisationer og repræsentanter fra detailhandlen i hele Skandinavien.
Juli 2022
Lidl får Fairtrade-mærkede butiksuniformer
Lidl Danmarks næsten 3.000 butiksansatte fik i årets løb helt nye uniformer – og de er alle sammen produceret af økologisk Fairtrade-bomuld. Dermed blev Lidl den første dagligvarekæde i Danmark med Fairtrade-uniformer over hele linjen. I alt bliver over 17.000 stykker Lidl-arbejdstøj i fremtiden produceret af Fairtrade-bomuld.
August 2022
Goddag til vores nye globale CEO
Vel tilbage fra sommerferien hævede hele sekretariatet blikket fra skrivebordene og tog en dag ud af kalenderen for sammen at tænke lidt større og langsigtede tanker.
Dagen blev skudt i gang med en peptalk fra Nairobi, hvor vores nye globale CEO Sandra Uwera gav os sit spændende perspektiv på fremtidens Fairtrade-mærke. Hendes vision på den lange bane er, at vi nedlægger os selv! Fairtrade skal blive en livsstil, hvor det er det mest selvfølgelige i verden for alle at købe varer, der giver verdens lokale producenter en fair pris. Og selvom det vil gøre os arbejdsløse, er det jo det helt rigtige mål.
September 2022
Kaffeslabberas på Food Festival i Aarhus
Vi tog hul på efteråret med en tur på Food Festival i Aarhus, hvor vi både fredag og lørdag quizzede en masse glade forbrugere i deres viden om Fairtrade. Lørdag formiddag bød vi flere end 50 gæster velkommen til Talk & Tasting – en god snak om og smagning af ansvarlig kaffe – i samarbejde med Peter Larsen Kaffe og Tænketanken Frej.
”Kaffe kan sagtens være fair. Vi skal bare betale en ordentlig pris for vores råvarer, så de små kaffeproducenter har råd til et ordentligt liv,” lød en af samtalens konklusioner fra vores direktør.
Oktober 2022
Den grønne omstilling kan også være gul
Sådan lød en af overskrifterne i Fairtrade-mærkets efterårskampagne. For hvis vi vil lykkes med den grønne omstilling, skal alle verdens lokale producenter tages med ind i klimakampen. Vi satte med kampagnen fokus på de grønne tiltag, som Fairtrade-mærket er med til at løfte hos verdens råvareproducenter, som dyrker vores kakao, roser, bananer, kaffe og vanilje.
Fairtrade-mærket understøtter den grønne omstilling gennem miljøkrav, klimauddannelse og ikke mindst fair løn, og gennem kampagnen fortalte vi forbrugerne, at når de køber Fairtrade-mærkede varer, er deres valg også fair for klimaet.
Oktober 2022
Netto fik Fairtrade-mærkede roser i butikkerne
Som man tydeligt kunne se i den digitale tilbudsavis, fik Netto føjet Fairtrade-roser til sit blomstersortiment i efteråret. Det betyder, at dagligvarekædens kunder nu kan købe roser, der tager hensyn til både miljøet og de mennesker, der har dyrket roserne.
Læs mere om roser i Netto
Oktober 2022
Fint besøg af Fairtrade Frankrig
Vi gør meget ud af bringe vores kunder og globale netværk tættere på hinanden. Det skete igen i efteråret, da vi satte direktøren for Fairtrade/ Max Havelaar i Frankrig stævne med CEO for Neutral® Certified Responsibility™ Lars Bech. Vi drøftede muligheden for at øge salget af tøj produceret af økologisk Fairtrade-bomuld på det franske marked. I Frankrig er potentialet stort, og Neutral står klar til at levere.
Oktober 2022
Flotte globale Fairtrade-resultater
Salget af Fairtrade-produkter steg i 2021, og det smittede af på Fairtrade-certificerede producenter, som oplevede en tilsvarende stigning i deres indkomst og Premium-tillæg i 2021. Det var særligt kakao og roser med Fairtrade-mærket, der vækstede.
I 2021 tjente Fairtrade-kaffeproducenter næsten 610 millioner kroner i Fairtrade Premium, mens kakao- og bananproducenter fik udbetalt henholdsvis 364 millioner kroner og knap 253 millioner kroner, som de har kunnet investere i deres produktion og lokalsamfund. Det betyder, at producenterne har et sikkerhedsnet og står stærkere, når krisen rammer.
I 2021 satte over 2.568 virksomheder Fairtrade-mærket på flere end 37.600 forskellige produkter, som blev solgt i 143 lande.
Læs mere om det globale Fairtrade-resultat
November 2022
En rosenhilsen til Mette & Co.
I november var der Folketingsvalg i Danmark, og det var skønt at se, at vi endnu en gang fik en masse flotte Fairtrade–roser med ind i valgkampen og ud på landets gader, stræder og torve. Roserne gør nemlig en stor forskel for særligt de kvinder, der arbejder i blomstergartnerierne i bl.a. Kenya, Etiopien og Tanzania, og de gør en forskel for klimaet. Det sendte vi en lille hilsen til Mette Frederiksen om – på et flot kort fra vores efterårskampagne – og vi ønskede alle partiformænd en god valgkamp med et håb om, at klima og fair handel blev temaer i valgkampens debatter.
December 2022
Ny kakaostandard
I slutningen af året opdaterede vi vores Fairtrade–kakaostandard. Gennem standarden forsøger vi at finde balancen mellem krav, der gør en forskel og samtidig er retfærdige for de lokale producenter. Standarden afspejler Fairtrades forpligtelse til arbejde for at forhindre skovrydning og børnearbejde, samtidig med at den styrker de lokale producenters ret til et anstændigt levebrød og deres potentiale i en mere retfærdig og bæredygtig fremtid.
December 2022
Ny strategi for Fairtrade-mærket Danmark
I december landede vi den nye strategi for Fairtrade-mærket Danmark. I strategiperioden 2023-2025 vil vi fokusere på to strategiske indsatsområder: Vi vil løfte og tilpasse vores forretning ved at styrke vores rådgivning og salgsindsats for at fastholde vores samarbejdspartnere, værne om vores relationer og fremstå som en stærk forretningspartner. Og vi vil forny kontrakten med forbrugerne for at styrke det kvalificerede kendskab og skabe mere engagement i sagen ved at møde forbrugerne, hvor de er, og vi vil bidrage til den aktuelle dagsorden om bæredygtigt forbrug.
Vækst i fire hovedkategorier
172,82%
Roser
-6,30%
Kakao
4,84%
Kaffe
1,95%
Vanilje
Baseret på salget i Danmark i 2022.
Fairtrade og forbrugerne
87%
kender Fairtrade-mærket godt eller har hørt om det.
82%
synes Fairtrade-mærket har høj eller middel troværdighed.
50%
forbinder Fairtrade-mærket med fair indkomst for bønder og arbejdere.
52%
forbinder Fairtrade-mærket med fair arbejdsvilkår for bønder og arbejdere.
Kilde: Landbrug & Fødevarer 2022.
Fairtrade-mærket på sociale medier
30.777
følgere på Facebook
4.558
følgere på Instagram
2.262
følgere på LinkedIn
Tallene er fra november 2023.