Årsrapport 2023
Direktørens status på 2023
Fairtrade-mærket holder fast i markedet trods priskrig og discountræs i 2023
Efter et 2022 med store udfordringer som energikrise, inflation og prisstigninger, kunne vi have drømt om et mere stabilt 2023. Sådan blev det ikke helt, og dansk detailhandel leverede et år med endnu mere fokus på både priskrig og prismatch. Derfor er vi meget tilfredse med, at vi holdt fast i markedet og forbrugerne i 2023 og faktisk opnåede en lille vækst på 0,5 procent på vores licensindtægter i 2023.
Året var præget af, at Coop lukkede Irma-kæden, som har været kendt for et sortiment, der blandt andet talte mange Fairtrade-mærkede varer, og Aldi trak sig fra det danske marked. Begge dele noget, der påvirket salget af særligt Fairtrade-bananer, som faldt med 14 procent i forhold til året før. Banansalget rettede sig dog igen i årets sidste kvartal og er tilbage på niveauet for 2022.
Lille vækst på de fleste kategorier
Danskerne øgede derimod indkøbet af Fairtrade-mærkede roser markant i 2023 – kategorien vækstede med 56 procent i forhold til 2022). Samtidig fortsatte Fairtrade-vaniljen sin vækstrejse og salget steg med 1,5 procent. Flere dagligvarebutikker har nu flere varianter af Fairtrade-vanilje på hylderne.
Desværre oplevede vi et fald i salget af Fairtrade-mærket kaffe med -1,3 procent, hvilket er bekymrende, da kaffe er en af de mest sårbare råvarer på markedet i dag. Som konsekvens af stigende produktionsomkostninger lokalt og voldsomme klimaforandringer, som påvirker udbytte og høst, står kaffeproducenterne i dag over for massive udfordringer. Derfor har vi sat vores minimumspris på kaffen op, og det reagerer markedet på nu – selvom det er den eneste rigtige vej at gå, hvis vi fortsat vil drikke kaffe i fremtiden.
Vænnet til grønt indkøb – nu skal det sociale med
Det var positivt at se, at flere detailkæder inkluderede Fairtrade-mærkede varer i den priskrig, som prægede og stadig præger den danske handel. Ikke fordi, vi klapper af priskrig på vores fødevarer, men skal det være, er det helt afgørende, at de mere fair og bæredygtigt producerede varer også kommer i tilbudsaviserne. Vi så, at det godt kan lade sig gøre, og det kommer både bonden, som allerede har fået sin fair pris på råvaren, og forbrugeren til gode.
Fairtrade har netop opdateret sine standarder for både kakao og kaffe for at kunne støtte virksomhederne i de skærpede EU-regler for bl.a. afskovning og virksomhedernes afrapportering om producenternes vilkår og miljøhensyn i værdikæden, og de nye regler bliver forhåbentlig en driver for den udvikling.
Vi håber, at de nye EU-regler kommer de små råvareproducenter til gode, og at deres pris får et nøk opad. Vi håber også, at dagligvarehandlens fokus vender tilbage til det sociale aspekt i vores indkøb. Vi er efterhånden blevet vant til at arbejde med den grønne del, men som EU-lovgivningen varsler, bliver vi også nødt til at sætte øget fokus på menneskerne i værdikæden. Vi skal have fokus på S’et i ESG’erne og styrke de mest udsatte producenter, hvis vi vil redde verden og vores råvarer.
Vi handler med holdning, så du kan gøre det samme.
Aktiviteter i året der gik
Januar 2023
Fairtrade lancerer ’risikokort’
Fairtrade har netop lanceret et nyt ’Risk Map’. Kortet sætter fokus på grundlæggende årsager til de værste risici i forhold til menneskerettigheder og miljø i de lande og råvarekategorier, hvor Fairtrade arbejder. Kortet viser, hvordan grundig risikovurdering og samarbejde med de lokale producenter er grundstenen i ansvarlige forsyningskæder.
Læs mere her
Februar 2023
Kampagne: ’Fairbruary’
I februar satte Fairtrade-mærket Danmark spot på at handle så fair som muligt i hverdagen. Det gjorde vi med kampagnen Fairbruary, hvor vi opfordrede danskerne til at forsøge at leve en hverdag med et forbrug, der er bare lidt mere fair. Når vi køber ind, handler vi nemlig ikke kun for os selv, men også for vores fremtid og den verden og det miljø og klima, vi ønsker os.
Februar 2023
Fredags-talk om ansvarlige forbrug
Den sidste fredag i februar medvirkede vores direktør i en talk om ansvarligt forbrug sammen med stifteren af mode- og interiørvirksomheden Manelleh, som holdt pop–up hos MUJI Denmark i ILLUM. Fokus var rettet mod, hvordan vi alle kan blive mere ansvarlige forbrugere, når vi køber madvarer, mode og nye ting til boligen, og talken gav publikum nyttig viden om, hvordan vi kan ændre vores forbrug, og hvad vi skal kigge efter i jagten på mere miljøvenlige varer, der er produceret under retfærdige og rimelige forhold.
Marts 2023
Ny Fairtrade minimumspris på kaffe
I marts hævede vi for første gang i 12 år Fairtrades minimumspris for kaffe. Det skete i takt med, at markedsprisen på kaffe også var steget. For at lande den nye minimumspris på et fair niveau, gennemførte Fairtrade en grundig omkostningsanalyse af produktionen og afholdt en høring, hvor over 500 lokale producenter, tradere, kafferistere og kaffebrands fra flere end 40 lande deltog. Fairtrade Standards Committee på baggrund af hørings-resultaterne at hæve minimumsprisen.
Marts 2023
Kampagne: Gør verdensmål til hverdagsmål
Det kan godt være, at en enkelt banan, en kop kaffe eller et stykke chokolade ikke kan løse alle verdens problemer. Men hver gang vi vælger Fairtrade-mærkede produkter, er vi med til at gøre verden en lille smule bedre. Derfor forsøgte vi i årets anden store kampagne at gøre de omfattede verdensmål til mere overskuelige og fair mål i hverdagen. Vi ville gerne minde om, at de små fair valg i hverdagen er med til at gøre en forskel for både mennesker og miljø.
Marts 2023
På tur med Etisk Handel Danmark – om biodiversitet
Nogle gange skal man bare ud af huset og mødes med sine samarbejdspartnere et helt tredje sted. Det gjorde vores direktør, da hun sammen med Kaffe-alliancen hos Etisk Handel Danmark tog i Zoologisk Have for at høre om deres indsatser for beskyttelse af biodiversitet som en del af deres naturbeskyttelse. Det blev også til en fælles snak om, hvordan vi arbejder med biodiversitet i vores respektive værdikæder. Beskyttelse af biodiversiteten er en del af Fairtrade International‘s standarder og vi skal blive meget klogere på, hvordan vi fortsat udvikler den del.
Marts 2023
Globalt Fairtrade CEO-møde i Bonn
En flok passionerede og engagerede Fairtrade-CEO’s fra Fairtrade-kontorer i hele verden samledes til et årligt træf i Bonn for at vende verdenssituationen og udveksle erfaringer inden for fair, global handel. Gruppen var omkring emner som lokale småproducenters behov over krav og forventninger fra store multinationale brands til politiske vinde og ny EU-lovgivning. Der var bred enighed om, at vi står midt i en afgørende tid, og at det er nu, vi forbrugere for alvor skal holde fast i vores idealer om bæredygtighed og en mere grøn dagsorden.
April 2023
Fairtrade-mærket og Afskovningsforordningen
I foråret holdt vores direktør et oplæg om Fairtrades rolle i forhold til EU’s afskovningsforordning. For hvad kan vi egentlig hjælpe med! Vores standarder har altid haft fokus på afskovning og sporbarhed i forsyningskæden. Vi indsamler blandt andet data i første led og deler viden og ressourcer lokalt såvel som globalt. Og vi er i fuld gang med at opdatere vores standarder for at leve op til afskovningsforordningen. Alt sammen så vi også på dette område kan blive en stærk forretningspartner for vores kunder.
April 2023
Debat: Boykot ikke påskeægget, bare fordi det er fra Vestafrika!
Sådan lød overskriften i et debatindlæg, som vores direktør havde i en række lokale og regionale dagblade hen over påsken. For i påsken bugner dagligvarebutikkernes hylder af søde chokoladeæg og -kyllinger, som desværre ofte gemmer på en bitter virkelighed. For verdens kakaoindustri er plaget af svær fattigdom og følgevirkninger som dårlige arbejdsforhold og børnearbejde. Særligt i Vestafrika, som står for cirka 60 procent af al den kakao, der bliver produceret i verden, har børnearbejde og slavelignende forhold været udbredt. Sådan er det desværre stadig. Derfor skal vi handle med omtanke, og derfor arbejder Fairtrade målrettet for at komme de knapt så søde sider af kakaoindustrien til livs.
April 2023
Farvel og tak, Irma
Efter mange år med fælles fodslag måtte vi, ligesom alle andre, tage afsked med dagligvarekæden Irma. Fairtrade-mærket Danmark har været en del af Irmas lange rejse gennem flere generationer, og undervejs har vores mærke siddet på et væld af Irmas varer, herunder kaffe, kakao og den ikoniske kinasko. Derfor sendte vi Irma et kærligt farvel og en stor tak for mangeårigt samarbejde.
Maj 2023
Madens Folkemøde
Mens solen stod højt over Engtofte Gods under Madens Folkemøde sad vores direktør med i panelet sammen med Trine Ostergaard fra Kontra Coffee , Kasper Holton Hülsen fra Slow Forest Coffee og Gunhild Nørgaard fra REMA 1000 Danmark, som alle kom med deres bud på fremtidens kaffe, herunder om transparente værdikæder og certificeringer kan være med til at sikre fremtiden kaffe? Nogle af konklusionerne: ”Køb ordentlig kaffe med fuld transparens i hele værdikæden” og ”Skab mere samarbejde på tværs. Vi skal understøtte hinanden i vores fælles mission om at skabe bedre forhold for mennesker, miljø og klima”.
Maj 2023
Klimamøde i Udenrigsministeriet
Vi blev rigtig glade, da vi modtog en invitation fra Udenrigsministeriet til at komme ind til et møde om vores fælles interesser og indsatser på klimaområdet, og vi var meget glade for vores snak og udveksling af erfaringer med kontorchef Karin Poulsen og et par af hendes dygtige medarbejdere fra Kontoret for Grønt Diplomati og Klima. Det var dejligt at høre, at ministeriet også ser lokale klimaindsatser og forebyggelse af klimaforandringer som nøglen til fair global handel. Vi oplever særligt klimaforandringerne og deres konsekvenser i de lande, hvor små lokale producenter kæmper for først at få deres afgrøder til at give et ordentligt afkast og derefter at få en ordentlig pris for deres råvarer.
Maj 2023
Kampagne: World Fairtrade Day
Som sædvanlig fejrede vi World Fairtrade Day den anden lørdag i maj. Det er en oplagt dag at sætte lys på det arbejde, Fairtrade laver for mere end to millioner småproducenter i hele verden. Nok er vi verdens mest anerkendte etiske mærkningsordning, men vi er meget mere end det. Hver dag arbejder vi for at skabe mere lighed, retfærdighed og bedre arbejdsforhold for lokale producenter i verdens mest udsatte områder, og vi støtter og uddanner de lokale producenter i at klimatilpasse deres råvareproduktion. Det kan siges meget kort: Vi handler med holdning, så du kan gøre det samme. World Fairtrade Day minder os alle om vigtigheden af fair handel året rundt.
Juni 2023
Folkemødet på Bornholm
I år havde vi fokus på to vigtige debatter. På Handlingsskibet debatterede vi, hvordan de gode tilbud og vores grønne fremtidsdrømme går i spænd, hørte, hvordan unge ser på vores forbrug i fremtiden og landede en række gode råd og håndgribelige opfordringer i en konstruktiv debat med Netto, Forbrugerrådet Tænk og Ungeklimarådet.
Hos Marine Stewardship Council – MSC diskuterede vi mærkningsordninger og deres rolle i dagligvarehandlen sammen med Coop Danmark og Nemlig.com. Panelet var enigt om, at mærkerne på varerne bør være så gode og uafhængigt kontrolleret, at forbrugeren kan stole på, at kriterierne er i top og overholdes. Så behøver forbrugerne ikke sætte sig ind mærkningsordningens kriterier i detaljer, og på den måde bliver mærkerne vejledende og ikke vildledende.
Juni 2023
Velkommen til vores nye seniorrådgiver
I juni sagde vi goddag til vores nye kollega Jeppe Bjerregaard, som er seniorrådgiver i vores produktafdeling:
”Fairtrade er skabt for at hjælpe verdens lokale producenter og arbejdere. Her er fokus på en fair forretningsgang og fair forhold – hele vejen gennem værdikæden fra producent til produkthylde. Fairtrade styrker et mere bevidst forbrug. Den sag motiverer mig meget, og jeg ser frem til et tæt samarbejde med vores partnere og til at styrke vores fælles fortælling i arbejdet med et mere bæredygtigt forbrug.”
Juni 2023
Internationalt marketing- og kommunikationsmøde i Køln
Vores kunde- og marketingchef og kommunikationschef vovede sig også ud af egen hule og til Køln, hvor de mødtes med 50 kolleger fra andre Fairtrade-kontorer i hele verden. Her blev der udvekslet ny viden og samlet erfaringer, så vi kan gøre vores marketing- og kommunikationsindsats endnu mere relevant og vedkommende i det marked, vi står i i dag.
Juni 2023
Medejerskab, samarbejde og involvering!
En af de absolutte største styrker ved Fairtrade International er, hvordan vi er organiseret. Hver dag presses millioner af udsatte lokale producenter på prisen på deres råvarer. Det er ikke fair. De har både en ret og en stemme, som vi er nødt til at lytte til. I Fairtrade er producenternes indflydelse sikret, og deres erfaringer og viden danner grundlag for udviklingen af organisationen og ikke mindst vores strategi. Derfor var det endnu en gang både lærerigt og en stor fornøjelse for vores direktør at møde både lokale producenter og repræsentanter fra vores internationale producentorganisationer på årets generalforsamling i Fairtrade International.
Juli 2023
Brandvarm podcast med vores direktør
Vores direktør var hovedpersonen i Klean Groups podcast ’Det brænder jeg for’, hvor hun fortalte om, hvordan arbejdet i Fairtrade tænder hendes ild:
”Vi skal se på vores forbrug med andre øjne. Vores forbruget skal være katalysator for en mere bæredygtig omstilling. Vi kan forbruge os til en bedre verden, hvis vi gør det rigtigt.”
I podcasten fortæller hun blandt andet om, hvilken forskel Fairtrade-mærket er med til at gøre i verden, hvordan mærket kan bruges i virksomheders klimarapportering, og hvordan hun selv går til opgaven som leder i en stærkt værdidrevet virksomhed.
Lyt selv med her:
Spotify: https://open.spotify.com/episode/3CQ9aSFKJeSiNHvPPFg3tS…
Apple: https://podcasts.apple.com/…/episode-8…/id1646206890…
August 2023
Styr på HREDD?
Det har vi brugt en del af året på selv at få, så vi er rustet til at rådgive vores kunder om, hvordan en certificering som Fairtrade kan bruges, når EU’s lovgivning for virksomheders rapportering om miljø og menneskerettigheder i værdikæden træder i kraft. Vi har blandt andet haft besøg af gode kræfter fra Fairtrades internationale HREDD Centre of Exellence, som gav os et godt indblik i, hvordan Fairtrade helt konkret er en hjælp i virksomheders due diligence-rapportering. Fairtrade er ikke den fulde løsning, men et godt værktøj på rejsen.
August 2023
Klimafolkemøde i Middelfart
“Gå fra mere til bedre!” Det var en af de pointer, vi bed mærke i og tog med os hjem fra Klimafolkemødet i Middelfart. Drik fx én god kop kaffe om morgenen og én til om eftermiddagen i stedet for 117 halvdårlige kopper fra morgen til aften, lød det fra an af vores gode samarbejdspartnere hos Lidl Danmark. Den tilgang til forbrug er vi fuldstændig enige i, og den sætter nærmest retning for vores arbejde. For på den måde kan vi alle få råd (og samvittighed) til at købe gode og fair produkter, som er produceret med hensyn til både mennesker og miljø.
September 2023
Ungdommens Folkemøde
Kreativ udfoldelse og vigtige samtaler går hånd i hånd til Ungdommens Folkemøde, og vores studentermedhjælpere, Tine og Annika, gik med og oplevede en masse spændende aktiviteter, der samtidig lagde op til nogle gode snakke og vigtige diskussioner. I Fairtrade er vi store tilhængere af demokratiske beslutninger, inklusion i processerne og samtaler bag beslutninger. Derfor er Ungdommens Folkemøde et både godt og vigtigt arrangement.
September 2023
Kaffe og skov – hvad gør vi?
Det tog vi en snak med en af Danmarks ypperste eksperter på området om. Vi havde nemlig besøg af Aske Skovmand Bosselmann, som gennem sin forskning og sit daglige arbejde på Københavns Universitet – University of Copenhagen har oparbejdet en stor viden om bl.a. kaffeproduktion, initiativer mod skovrydning, nye EU-regler for DueDiligence, certificeringer, værdikæder og småt og stort inden for det felt, som vi deler interesse i. Mødet gav os en masse inspiration og indsigter i de nye udfordringer, som både vi og mange andre aktører inden for råvareproduktion og leverandørkæder står overfor.
September 2023
Fairtrade – fra samtale til handling
Det var kernebudskabet, da vores marketingassistent og praktikant besøgte UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole i Odense. De stod bag et event, der skulle undersøge og øge de studerendes kendskab til Fairtrade-mærket. Når vi hos Fairtrade får mulighed for at blive lidt klogere på de unge og deres forbrugsvaner, ser vi det som en vigtig opgave at slå til. Vi tror på, at de unge spiller en nøglerolle i klimakampen og inden for ansvarligt forbrug. Derfor er det vigtigt for os at inddrage og lade os inspirere af de unge forbrugere.
September 2023
Debat: Flere fair producerede prisbaskere i din indkøbskurv, tak!
Sådan lød overskriften i et debatindlæg, som vi fik bragt i en række regionale og lokale medier i kølvandet på den priskrig, som vi oplevede, tog fart i dagligvarehandlen i efteråret. Hvorfor bliver dagligvarehandlen ved at køre prisbaskere på de billigste varer? Hvorfor ikke køre kampagner på varer, som er produceret med hensyn til klima, miljø og mennesker? Hvorfor ikke sætte kaffe, der er produceret under ordentlige vilkår, på tilbud for at hive kunder ind i butikken? Gennem deres kampagner har de handlen en stor kanal ud i samfundet og magten til at påvirke os alle. Derfor ville give mening at tilbyde forbrugerne mere bæredygtighed for pengene. Lad os da gøre noget ved det, lød opfordringen fra vores direktør.
Læs hele indlægget her
Oktober 2023
Fairtrade Business Summit og Fairtrade Global Awards
Hvad gør I for at øge efterspørgslen efter Fairtrade på det danske dagligvaremarked? Hvordan sikrer I, at danske virksomheder forstår, hvad Fairtrade betyder? Forstår de danske forbrugere det?
Det var nogle af de mange gode og relevante spørgsmål, vores direktør var med til at diskutere i en paneldebat ved årets globale Fairtrade Business Summit i Nairobi. Omdrejningspunktet for debatten var, hvordan vi øger omverdens engagement i Fairtrade.
I salen sad blandt andet lokale producenter fra 21 lande, som producerer alt fra appelsiner, roser og kaffe til kakao, the, cashewnødder. Der var ingen tvivl om, at de ønsker sig langt mere respekt og forståelse for deres virkelighed og at leve et liv, hvor de kan investere i deres produktion, sælge deres råvarer til en fair pris og komme ud af den fattigdom, som holder dem fast som en skruestik.
Oktober 2023
Besøg hos et kaffekooperativ i Kenya
Under sit besøg i Kenya fik vores direktør mulighed for at besøge et kaffekooperativ 250 km fra hovedstaden Nairobi. Her fik hun en snak med de producenter i lokalområdet, som dyrker deres kaffe på Fairtrade-vilkår – og oplevede, uden filter, hvordan virkeligheden rammer dem: Efterspørgslen er ikke høj nok. Så selvom kaffeproducenterne gør sig umage og dyrker på Fairtrade-vilkår, bliver de nødt til at sælge mere end 80% af deres høst til en langt lavere pris. Fordi markedet presser dem. De kæmper mod klimaforandringer og arbejder hårdt på at udvikle nye produktionsmetoder, som skal beskytte deres kaffeplanter mod det utilregnelige vejr. Men der var også masser af ambitioner, kreativitet og kampgejst for at kunne skabe et bedre liv. Her tror man på Fairtrade, og vi deler visionen og ikke mindst drømmen om en mere fair verden, hvor kaffefarmerne får en pris for deres bønner, som de rent faktisk kan leve af, udvikle deres landbrug med og give deres børn en fremtid.
Oktober 2023
Kampagne: Den Grønne Omstilling
Vi tror på, at hver eneste af os kan være en del af løsningen på klimakrisen. Den grønne omstilling er ikke kun for store virksomheder og regeringer – den sker også hos de små lokale producenter i banan-,kakao-, og kaffeplantagerne rundt om i verden. Og hos os selv. I dag oplever verdens råvareproducenter de barske konsekvenser af klimaforandringerne. Derfor skal vi tænke lokale producenter ind i klimaligningen og ned i indkøbskurven. Ved at gå efter Fairtrade-mærkede produkter, når vi handler, er vi med til at støtte lokale producenter, klimakampen og en mere bæredygtig og retfærdig fremtid. Det satte vi fokus på i efterårets kampagne.
November 2023
Movember – vanilje skaber ligestilling
I Fairtrade-mærket går vi ind for 100% ligestilling! Derfor støttede vi op om Movember.
(Husk at gå efter Fairtrade-varianten, når du køber vanilje!)
November 2023
Fint vin-besøg fra Chile
Den er god nok – vin kan også være Fairtrade. Og det med god grund. I efteråret havde vi besøg af en delegation af vinproducenter fra Chile, som kunne fortælle, at markedsprisen på vin slet ikke dækker produktionsomkostningerne. Blandt andet derfor er de små producenter Fairtrade-certificeret. Det betyder, at de i stedet for markedsprisen på 0,08 euro pr kg druer kan få Fairtrade-prisen på 0,33 euro pr kg. Samtidig samler de små producenter sig i producentorganisationer, som styrker dem og giver dem bedre adgang til det globale marked. I 2022 blev der solgt 151 mio. liter Fairtrade-vin i Danmark. Det svarer til en vækst på 84% fra 2021 til 2022. Alligevel ligger salget herhjemme stadig langt fra lande, vi sammenligner os med. I Sverige blev der fx solgt 214 mio. liter Fairtrade-vin i 2022. Med andre ord er potentialet for mere Fairtrade-vin på det danske marked stort.
Læs mere om Fairtrade og vin fra Chile:
https://vdhwines.cl/
November 2023
Godt nyt for vores samarbejdspartnere – og verdens skove
Vores kolleger i Fairtrade International løftede sløret for et nyt partnerskab med virksomheden Satelligence, som vil gøre det muligt for Fairtrades producentorganisationer at udvide satellitovervågningen af skovområder med Fairtrade-certificeret kaffe– og kakaoproduktion. Det er nødvendigt, hvis Fairtrade-producenterne skal kunne sælge deres afgrøder til Europa, nu hvor lovgivningen om afskovning træder i kraft.
Læs mere om det nye partnerskab:
https://lnkd.in/dNuMWJbY
November 2023
Lidl-samarbejde
Sidst på året tog en delegation fra hovedkontoret i København til Smilets By for at mødes med vores gode samarbejdspartnere fra Lidl Danmark. Lidl er en af Fairtrades største samarbejdspartnere på globalt plan, og vi er glade for, at vores danske samarbejde har vokseværk, så vi sammen kan arbejde for at få endnu flere fair produkter på hylderne i Lidls danske butikker og vise, at Fairtrade gør en forskel. Besøget gik til kædens nye hovedkontor og en tur rundt i flagskibsbutikken, som ligger i samme bygning.
November 2023
Certificering gør dig ikke ‘compliant’, men er en vigtig brik i puslespillet
En af Fairtrades store styrker er, at vi har eksperter på vores råvarekategorier siddende i hele verden, som følger med i udviklingen på lovgivning og markeder og er til stede i første led af værdikæden. Samtidig er vores kunder vores bedste ambassadører. De møder Fairtrade gennem deres egen virksomhed og kan fortælle os, hvordan de oplever vores krav og services. Derfor havde vi inviteret seniorrådgiver i Fairtrade International, Jon Walker, og Daniel Paetsch fra Sv. Michelsen Chokolade A/S med på et webinar til en meget aktuel snak om kakao, skov og EU-lovgivning. Fairtrade-certificering er ikke en garanti for, at en virksomhed lever op til den kommende lovgivning, men Fairtrade bidrager til virksomheders risikoanalyse og risikostyring, monitorerer og sikrer den nødvendige sporbarhed og data, forebygger årsagen til skovrydning bl.a. gennem ordentlige priser, arbejder tæt sammen med de små kakaoproducenter og skaber mere ‘fairness’ ved at sikre dem adgang til afgørende værktøjer og ressourcer, så de fortsat kan handle på det globale marked.
December 2023
Debat i Politiken: CO2-beregninger tager ikke højde for landmanden i Ghana
Når vi behandler klimaforandringerne som en regneøvelse, glemmer vi de millioner af mennesker, der lever af at producere den mad, vi spiser. Sådan skrev vores direktør i et debatindlæg, som blev bragt i Politiken lige før jul.
Læs hele debatindlægget her
Vækst i fire hovedkategorier
56%
Roser
4,16%
Kakao
-1,3%
Kaffe
–14%
Vanilje
Baseret på salget i Danmark i 2023.
Premium-tillæg fra 2023 i DK:
18,5 millioner kroner
Så mange penge sendte de danske forbrugere tilbage til de lokale producenter gennem deres indkøb af Fairtrade-mærket varer i Danmark.
Fairtrade og forbrugerne
85%
kender Fairtrade-mærket godt eller har hørt om det.
85%
synes Fairtrade-mærket har høj eller middel troværdighed.
49%
forbinder Fairtrade-mærket med fair indkomst for bønder og arbejdere.
55%
forbinder Fairtrade-mærket med fair arbejdsvilkår for bønder og arbejdere.
Kilde: Landbrug & Fødevarer 2024.
Fairtrade-mærket på sociale medier
30.600
følgere på Facebook
4.688
følgere på Instagram
2.355
følgere på LinkedIn
Tallene er fra maj 2024.