Status efter 25 år i Danmark
- Aldrig før har vi danskere talt så meget om, hvordan vores varer produceres.
Og aldrig før har vi, som forbrugere, bekymret os så meget om etik og ordentlighed, når det gælder, de varer vi putter i vores indkøbskurv. Tiden er med Fairtrade - og vi glæder os over, at det også kommer verdens bønder, arbejdere og deres familier til gode.
- Direktør, Camilla Erika Lerberg
Vækst i 2019
Fairtrade-mærkede produkter
Danskernes forbrug om året
Udbetaling af Premium-midler
Baseret på salget i Danmark i 2019.
Aktiviteter i året der gik...
1. januar 2019
Ny direktør
Fairtrade Danmark får ny direktør.
”Vi kan kun øge danskernes bevidsthed om Fairtrade-mærket, hvis detailhandlen er med. Derfor skal vi også blive bedre til at gøre købmændene opmærksom på, at de med Fairtrade-mærkede produkter både kan opnå nye kundegrupper, tjene penge og sætte et utal af flueben i deres CSR-strategi,” siger Camilla Erika Lerberg.
Januar
Kan man forbruge sig til en bedre verden?
I januar deltog Fairtrades direktør Camilla Erika Lerberg i en paneldebat hos Mellemfolkeligt Samvirke med temaet ‘Kan man forbruge sig til en bedre verden?’ Panelet bestod desuden af Jeppe Bo Pedersen fra Mellemfolkeligt Samvirke, Kristian Sloth fra Greenpeace og Anna Mindegaard - politisk bevidst forbruger.
Uge 9-10, februar og marts
Morgenmadskampagne
Fairtrade afholder hvert år kampagner i samarbejde med detailhandlen og licenshavere. I år satte vi fokus på morgenmad i uge 9 og 10.
Mange Fairtrade-mærkede produkter er en del af et klassisk morgenbord eller en festlig brunch. Kampagnebudskabet var på dualiteten i en lækker morgenmad, der samtidig gør noget godt for andre - for Fairtrade-certificerede bønder og arbejdere. Flotte morgenmads- og produktbilleder udgjorde den visuelle ramme.
14. februar
Klimavenlig Valentines Day
Forbrugeren har ikke en chance for at skelne klimavenlige blomster fra synderne. Sådan lød titlen på en artikel i Politiken, der i anledning af Valentines Day satte fokus på sammenhængen mellem klima, CO2-udledning og oprindelsesland.
Klimaaftrykket på roser produceret på Fairtrade-farme i Kenya er kun en femtedel sammenholdt med roser produceret i opvarmede drivhuse i Holland. Ca. 58.000 arbejdere fordelt på 73 blomsterplantager rundt om i verden producerede i 2019 Fairtrade-mærkede roser – langt de fleste i Østafrika.
11. maj
World Fairtrade Day
’Fairtrade – for mennesker og miljøet,’ sådan lød hilsenen fra verdens forskellige Fairtrade-kontorer i anledning af World Fairtrade Day
13.-16. juni
Hvad gør du for at opfylde Verdensmålene i hverdagen?
I fire dage blev dette spørgsmål vendt og drejet i utallige debatter ved årets Folkemøde på Bornholm. Her deltog Fairtrade Danmark blandt andet i en debat sammen med Neutral, der forhandler 100% økologiske og Fairtrade-certificerede bomuldsprodukter.
Sommer
Kampagne om Verdensmålene
I 2015 vedtog verdens stats- og regeringsledere 17 verdensmål. Mål, som alle er med til at sætte kursen for en mere bæredygtig verden frem mod 2030. Hos Fairtrade arbejder vi hver dag for at nå målene og lancerede på vores sociale medier en sommerkampagne under overskriften ’Put Verdensmålene i din indkøbskurv’ for at øge forbrugerens viden om, hvordan deres indkøb af Fairtrade-mærkede produkter bidrager til at indfri Verdensmålene.
7. oktober
Besøg fra Honduras
Genrri Herrera Ramirez producerer og sælger økologisk Fairtrade-kaffe for Puro Coffee. I sensommeren 2019 rejste han fra Honduras til København for at blive klogere på Fairtrade og de forbrugere, der drikker hans kaffe. Se videoen fra hans besøg.
11. oktober
Kulturnatten
Fairtrade deltog på Kulturnatten 2019 på Axelborg sammen med Paradis. Mere end 4.000 smagsprøver blev uddelt i løbet af aftenen, hvor kulturgængerne i iskøen fik lejlighed til at reflektere over Fairtrade. En nyttig ventetid, der både tillod refleksion, gode samtaler – og for os en nuanceret forståelse af, hvad danskerne kender os for. Alle bud blev postet på store plancher. Det kort svar var fair løn og fair arbejdsforhold – og det er jo rigtigt.
22. oktober
Dedicated fejrede Fairtrade
Det Fairtrade-mærkede svenske tøjbrand Dedicated fejrede Fairtrade Danmarks 25-års jubilæum ved at afholde et event i deres butik på Strøget i København med DJ, live musik, Fairtrade-vin og festlige rabatter.
24. oktober
Goldfingers lancerede unik smykkekollektion af Fairtrade-guld
I anledning af Fairtrades 25-års jubilæum løftede Goldfingers sløret for deres unikke jubilæumskollektion af Fairtrade-guld, som kun er skabt i 25 eksemplarer – med en fin omtale på ChriChri og konkurrence.
31. oktober
CSR-konference på Børsen
På årets CSR-konference blev der stillet skarpt på SMV’ers samfundsansvar. Fairtrades direktør Camilla Erika Lerberg deltog blandt andet i paneldebat med gode råd til, hvordan SMV’er bedst tager fat i arbejdet med FNs Verdensmål. Efterfølgende blev det til en kort snak med Helle Thorning-Schmidt, der stod med Fairtrade-chokolade fra Sv. Michelsen i favnen. Konferencen bekræftede os i at både forbrugere og erhvervslivet tror på en mere bæredygtig fremtid.
Uge 43-44 - oktober
25-års jubilæums-kampagne
Fairtrades 25-års jubilæum i Danmark blev i uge 43 og 44 fejret sammen med detailhandlen og licenshavere. En række licenshavere valgte at hylde Fairtrade med specialprodukter, mens detailhandlen satte fokus på Fairtrade i deres tilbudsavis og sociale medier.
11. november
Producentbesøg i Indien
I november 2019 besøgte bestyrelsesformand Judith Kyst og direktør for Fairtrade Danmark, Camilla Erika Lerberg en række bomulds-producenter og tekstilfabrikker i Indien. Turen gav indsigt og viden om forholdene, udfordringerne og udviklingen hos Fairtrades bomuldsbønder. Fairtarde-bomuld er en råvarekategori, der vækstede med 26 % på globalt plan i 2019.
15. november
Fair Fest – et bæredygtigt madunivers
I november lancerede vi et bæredygtigt madunivers med lækre opskrifter og ideer til at bruge Fairtrade-mærkede ingredienser. En lang række kendte kokke, foodies og influencere donerede opskrifter til kampagnen og hjalp med at skabe opmærksomhed omkring Fairtrades 25-års jubilæum. Sitet er i 2020 blevet integreret som et opskriftsunivers på Fairtrades hjemmeside
22. november
Fejring af 25 år i Danmark
Der var festdag på kontoret med smuk kage og lækre bobler den 22. november. Datoen der markerer 25-året for stiftelsen af Fairtrade Danmark. Dengang hed vi Max Havelaar - og du husker måske den ikoniske elefant fra kaffeposen. Fairtrade opstod dog allerede i 1986, hvor en gruppe mexicanske bønder sagde nej tak til nødhjælp - og i stedet bad om en fair pris for deres råvarer. Det blev startskuddet for Fairtrade-organisationen og vores arbejde for at skabe en mere bæredygtig handel på verdensplan. Når vi nu gør status i Danmark efter 25 år på markedet, er det med stolthed og vækst gennem alle år.
12. december
Bæredygtige julehilsner
I december var vi en tur på gågaden i Aarhus iført de ikoniske Fairtrade-banankostumer. Det vakte opsigt, gav anledning til hyggelige snakke og glædesudbrud fra de yngste. Dagen blev brugt på at dele julekort ud med små smagsprøver på kaffe og bananer, og en generel snak om Fairtrade og bæredygtigt forbrug – også i juletiden.
Vækst i fire hovedkategorier
Bananer
Kakao
Kaffe
Te
Baseret på salget i Danmark i 2019.
Fairtrade - 25 års vækst og fortsat vejen til bæredygtig handel
I 25 år har Fairtrade arbejdet for en fair verdenshandel og fortalt historierne om de mennesker, der dyrker vores hverdagsprodukter som kaffe og bananer.
Fremover skal danskerne lære nuancerne i mærkningsordningen endnu bedre at kende – for mærket rummer både fair pris, ordentlige arbejdsforhold, udvikling af lokalsamfund og hensyn til klima og miljø.
Ifølge en ny forbrugerundersøgelse, som Landbrug & Fødevarer har foretaget for Fairtrade Danmark, kender ni ud af ti danskere Fairtrade-mærket. Og 86 procent af danskerne har tillid til mærket, som de forbinder med fair arbejdsforhold og en fair indkomst til bønderne. Tal, der kun overgås af det statsstøttede økologimærke – og tal, der viser, at Fairtrade-mærket står stærkere end nogensinde før, når det handler om at guide forbrugerne til hverdagsindkøb, der gør en forskel.
En samtale over kaffe
- fra Honduras til København
Genrri Herrera Ramirez producerer og sælger økologisk Fairtrade-kaffe. I sensommeren 2019 rejste han fra Honduras til København for at blive klogere på Fairtrade og de forbrugere, der drikker hans kaffe.
følgere på facebook
følgere på Instagram
følgere på Linkedin
Tallene er fra juni 2020.