• Årsrapport 2019

  • Årsrapport 2019

  • Årsrapport 2019

  • Årsrapport 2019

  • Årsrapport 2019

  • Årsrapport 2019

  • Årsrapport 2019

  • Årsrapport 2019

  • Årsrapport 2019

  • Årsrapport 2019

  • Årsrapport 2019

  • Årsrapport 2019

  • Årsrapport 2019

  • Årsrapport 2019

  • Årsrapport 2019

  • Årsrapport 2019

  • Årsrapport 2019

  • Årsrapport 2019

  • Årsrapport 2019

  • Årsrapport 2019

  • Årsrapport 2019

  • Årsrapport 2019

  • Årsrapport 2019

  • Årsrapport 2019

  • Årsrapport 2019

  • Årsrapport 2019

  • Årsrapport 2019

  • Årsrapport 2019

Status efter 25 år i Danmark

- Aldrig før har vi danskere talt så meget om, hvordan vores varer produceres.

Og aldrig før har vi, som forbrugere, bekymret os så meget om etik og ordentlighed, når det gælder, de varer vi putter i vores indkøbskurv. Tiden er med Fairtrade - og vi glæder os over, at det også kommer verdens bønder, arbejdere og deres familier til gode.

- Direktør, Camilla Erika Lerberg

Vækst i 2019

Fairtrade-mærkede produkter

Danskernes forbrug om året

Udbetaling af Premium-midler

Baseret på salget i Danmark i 2019.

  • Bliv klogere på Fairtrade gennem fire anekdoter og historiske nedslag fra personer, der gennem de seneste 25 år har formet udviklingen og udbredelsen af Fairtrade-mærket i Danmark.

    Læs med her

  • Det er da verdens bedste ide, tænkte jeg. Vi skal handle med dem i stedet for at give dem bistand.

    Christian Friis Bach - fik Max Havelaar til Danmark

    Læs hele interviewet her

  • Det, at produkter havde en historie, var helt nyt midt i 90’erne. Dengang var der ikke CSR-historier.

    Nina Schiøtz - Fairtrades første generalsekretær i Danmark.

    Læs hele interviewet her

  • Vi fik skabt synergi mellem produkterne ved at vise kaffen og bananerne, som folk kendte, sammen med nye produkter, de ikke vidste fandtes.

    Judith Kyst - bestyrelsesformand og tidligere direktør i Fairtrade.

    Læs hele interviewet her

  • Fairtrade er verdens bedste sag, fordi det er hjælp til selvhjælp og ikke nødhjælp.

    Mads Krage - tidligere adm. direktør i Netto og medlem af Fairtrades bestyrelse.

    Læs hele interviewet her

  • Bliv klogere på Fairtrade gennem fire anekdoter og historiske nedslag fra personer, der gennem de seneste 25 år har formet udviklingen og udbredelsen af Fairtrade-mærket i Danmark.

    Læs med her

  • Det er da verdens bedste ide, tænkte jeg. Vi skal handle med dem i stedet for at give dem bistand.

    Christian Friis Bach - fik Max Havelaar til Danmark

    Læs hele interviewet her

  • Det, at produkter havde en historie, var helt nyt midt i 90’erne. Dengang var der ikke CSR-historier.

    Nina Schiøtz - Fairtrades første generalsekretær i Danmark.

    Læs hele interviewet her

  • Vi fik skabt synergi mellem produkterne ved at vise kaffen og bananerne, som folk kendte, sammen med nye produkter, de ikke vidste fandtes.

    Judith Kyst - bestyrelsesformand og tidligere direktør i Fairtrade.

    Læs hele interviewet her

  • Fairtrade er verdens bedste sag, fordi det er hjælp til selvhjælp og ikke nødhjælp.

    Mads Krage - tidligere adm. direktør i Netto og medlem af Fairtrades bestyrelse.

    Læs hele interviewet her

  • Bliv klogere på Fairtrade gennem fire anekdoter og historiske nedslag fra personer, der gennem de seneste 25 år har formet udviklingen og udbredelsen af Fairtrade-mærket i Danmark.

    Læs med her

  • Det er da verdens bedste ide, tænkte jeg. Vi skal handle med dem i stedet for at give dem bistand.

    Christian Friis Bach - fik Max Havelaar til Danmark

    Læs hele interviewet her

  • Det, at produkter havde en historie, var helt nyt midt i 90’erne. Dengang var der ikke CSR-historier.

    Nina Schiøtz - Fairtrades første generalsekretær i Danmark.

    Læs hele interviewet her

  • Vi fik skabt synergi mellem produkterne ved at vise kaffen og bananerne, som folk kendte, sammen med nye produkter, de ikke vidste fandtes.

    Judith Kyst - bestyrelsesformand og tidligere direktør i Fairtrade.

    Læs hele interviewet her

  • Fairtrade er verdens bedste sag, fordi det er hjælp til selvhjælp og ikke nødhjælp.

    Mads Krage - tidligere adm. direktør i Netto og medlem af Fairtrades bestyrelse.

    Læs hele interviewet her

  • Bliv klogere på Fairtrade gennem fire anekdoter og historiske nedslag fra personer, der gennem de seneste 25 år har formet udviklingen og udbredelsen af Fairtrade-mærket i Danmark.

    Læs med her

  • Det er da verdens bedste ide, tænkte jeg. Vi skal handle med dem i stedet for at give dem bistand.

    Christian Friis Bach - fik Max Havelaar til Danmark

    Læs hele interviewet her

  • Det, at produkter havde en historie, var helt nyt midt i 90’erne. Dengang var der ikke CSR-historier.

    Nina Schiøtz - Fairtrades første generalsekretær i Danmark.

    Læs hele interviewet her

  • Vi fik skabt synergi mellem produkterne ved at vise kaffen og bananerne, som folk kendte, sammen med nye produkter, de ikke vidste fandtes.

    Judith Kyst - bestyrelsesformand og tidligere direktør i Fairtrade.

    Læs hele interviewet her

  • Fairtrade er verdens bedste sag, fordi det er hjælp til selvhjælp og ikke nødhjælp.

    Mads Krage - tidligere adm. direktør i Netto og medlem af Fairtrades bestyrelse.

    Læs hele interviewet her

  • Bliv klogere på Fairtrade gennem fire anekdoter og historiske nedslag fra personer, der gennem de seneste 25 år har formet udviklingen og udbredelsen af Fairtrade-mærket i Danmark.

    Læs med her

  • Det er da verdens bedste ide, tænkte jeg. Vi skal handle med dem i stedet for at give dem bistand.

    Christian Friis Bach - fik Max Havelaar til Danmark

    Læs hele interviewet her

  • Det, at produkter havde en historie, var helt nyt midt i 90’erne. Dengang var der ikke CSR-historier.

    Nina Schiøtz - Fairtrades første generalsekretær i Danmark.

    Læs hele interviewet her

  • Vi fik skabt synergi mellem produkterne ved at vise kaffen og bananerne, som folk kendte, sammen med nye produkter, de ikke vidste fandtes.

    Judith Kyst - bestyrelsesformand og tidligere direktør i Fairtrade.

    Læs hele interviewet her

  • Fairtrade er verdens bedste sag, fordi det er hjælp til selvhjælp og ikke nødhjælp.

    Mads Krage - tidligere adm. direktør i Netto og medlem af Fairtrades bestyrelse.

    Læs hele interviewet her

  • Bliv klogere på Fairtrade gennem fire anekdoter og historiske nedslag fra personer, der gennem de seneste 25 år har formet udviklingen og udbredelsen af Fairtrade-mærket i Danmark.

    Læs med her

  • Det er da verdens bedste ide, tænkte jeg. Vi skal handle med dem i stedet for at give dem bistand.

    Christian Friis Bach - fik Max Havelaar til Danmark

    Læs hele interviewet her

  • Det, at produkter havde en historie, var helt nyt midt i 90’erne. Dengang var der ikke CSR-historier.

    Nina Schiøtz - Fairtrades første generalsekretær i Danmark.

    Læs hele interviewet her

  • Vi fik skabt synergi mellem produkterne ved at vise kaffen og bananerne, som folk kendte, sammen med nye produkter, de ikke vidste fandtes.

    Judith Kyst - bestyrelsesformand og tidligere direktør i Fairtrade.

    Læs hele interviewet her

  • Fairtrade er verdens bedste sag, fordi det er hjælp til selvhjælp og ikke nødhjælp.

    Mads Krage - tidligere adm. direktør i Netto og medlem af Fairtrades bestyrelse.

    Læs hele interviewet her

  • Bliv klogere på Fairtrade gennem fire anekdoter og historiske nedslag fra personer, der gennem de seneste 25 år har formet udviklingen og udbredelsen af Fairtrade-mærket i Danmark.

    Læs med her

  • Det er da verdens bedste ide, tænkte jeg. Vi skal handle med dem i stedet for at give dem bistand.

    Christian Friis Bach - fik Max Havelaar til Danmark

    Læs hele interviewet her

  • Det, at produkter havde en historie, var helt nyt midt i 90’erne. Dengang var der ikke CSR-historier.

    Nina Schiøtz - Fairtrades første generalsekretær i Danmark.

    Læs hele interviewet her

  • Vi fik skabt synergi mellem produkterne ved at vise kaffen og bananerne, som folk kendte, sammen med nye produkter, de ikke vidste fandtes.

    Judith Kyst - bestyrelsesformand og tidligere direktør i Fairtrade.

    Læs hele interviewet her

  • Fairtrade er verdens bedste sag, fordi det er hjælp til selvhjælp og ikke nødhjælp.

    Mads Krage - tidligere adm. direktør i Netto og medlem af Fairtrades bestyrelse.

    Læs hele interviewet her

Aktiviteter i året der gik...

1. januar 2019

Ny direktør

Fairtrade Danmark får ny direktør.
”Vi kan kun øge danskernes bevidsthed om Fairtrade-mærket, hvis detailhandlen er med. Derfor skal vi også blive bedre til at gøre købmændene opmærksom på, at de med Fairtrade-mærkede produkter både kan opnå nye kundegrupper, tjene penge og sætte et utal af flueben i deres CSR-strategi,” siger Camilla Erika Lerberg.

Læs artikel i FødevareWatch

Januar

Kan man forbruge sig til en bedre verden?

I januar deltog Fairtrades direktør Camilla Erika Lerberg i en paneldebat hos Mellemfolkeligt Samvirke med temaet ‘Kan man forbruge sig til en bedre verden?’ Panelet bestod desuden af Jeppe Bo Pedersen fra Mellemfolkeligt Samvirke, Kristian Sloth fra Greenpeace og Anna Mindegaard - politisk bevidst forbruger.

Uge 9-10, februar og marts

Morgenmadskampagne

Fairtrade afholder hvert år kampagner i samarbejde med detailhandlen og licenshavere. I år satte vi fokus på morgenmad i uge 9 og 10.

Mange Fairtrade-mærkede produkter er en del af et klassisk morgenbord eller en festlig brunch. Kampagnebudskabet var på dualiteten i en lækker morgenmad, der samtidig gør noget godt for andre - for Fairtrade-certificerede bønder og arbejdere. Flotte morgenmads- og produktbilleder udgjorde den visuelle ramme.

14. februar

Klimavenlig Valentines Day

Forbrugeren har ikke en chance for at skelne klimavenlige blomster fra synderne. Sådan lød titlen på en artikel i Politiken, der i anledning af Valentines Day satte fokus på sammenhængen mellem klima, CO2-udledning og oprindelsesland.

Klimaaftrykket på roser produceret på Fairtrade-farme i Kenya er kun en femtedel sammenholdt med roser produceret i opvarmede drivhuse i Holland. Ca. 58.000 arbejdere fordelt på 73 blomsterplantager rundt om i verden producerede i 2019 Fairtrade-mærkede roser – langt de fleste i Østafrika.

11. maj

World Fairtrade Day

’Fairtrade – for mennesker og miljøet,’ sådan lød hilsenen fra verdens forskellige Fairtrade-kontorer i anledning af World Fairtrade Day

13.-16. juni

Hvad gør du for at opfylde Verdensmålene i hverdagen?

I fire dage blev dette spørgsmål vendt og drejet i utallige debatter ved årets Folkemøde på Bornholm. Her deltog Fairtrade Danmark blandt andet i en debat sammen med Neutral, der forhandler 100% økologiske og Fairtrade-certificerede bomuldsprodukter.

Sommer

Kampagne om Verdensmålene

I 2015 vedtog verdens stats- og regeringsledere 17 verdensmål. Mål, som alle er med til at sætte kursen for en mere bæredygtig verden frem mod 2030. Hos Fairtrade arbejder vi hver dag for at nå målene og lancerede på vores sociale medier en sommerkampagne under overskriften ’Put Verdensmålene i din indkøbskurv’ for at øge forbrugerens viden om, hvordan deres indkøb af Fairtrade-mærkede produkter bidrager til at indfri Verdensmålene.

7. oktober

Besøg fra Honduras

Genrri Herrera Ramirez producerer og sælger økologisk Fairtrade-kaffe for Puro Coffee. I sensommeren 2019 rejste han fra Honduras til København for at blive klogere på Fairtrade og de forbrugere, der drikker hans kaffe. Se videoen fra hans besøg.

11. oktober

Kulturnatten

Fairtrade deltog på Kulturnatten 2019 på Axelborg sammen med Paradis. Mere end 4.000 smagsprøver blev uddelt i løbet af aftenen, hvor kulturgængerne i iskøen fik lejlighed til at reflektere over Fairtrade. En nyttig ventetid, der både tillod refleksion, gode samtaler – og for os en nuanceret forståelse af, hvad danskerne kender os for. Alle bud blev postet på store plancher. Det kort svar var fair løn og fair arbejdsforhold – og det er jo rigtigt.

22. oktober

Dedicated fejrede Fairtrade

Det Fairtrade-mærkede svenske tøjbrand Dedicated fejrede Fairtrade Danmarks 25-års jubilæum ved at afholde et event i deres butik på Strøget i København med DJ, live musik, Fairtrade-vin og festlige rabatter.

24. oktober

Goldfingers lancerede unik smykkekollektion af Fairtrade-guld

I anledning af Fairtrades 25-års jubilæum løftede Goldfingers sløret for deres unikke jubilæumskollektion af Fairtrade-guld, som kun er skabt i 25 eksemplarer – med en fin omtale på ChriChri og konkurrence.

31. oktober

CSR-konference på Børsen

På årets CSR-konference blev der stillet skarpt på SMV’ers samfundsansvar. Fairtrades direktør Camilla Erika Lerberg deltog blandt andet i paneldebat med gode råd til, hvordan SMV’er bedst tager fat i arbejdet med FNs Verdensmål. Efterfølgende blev det til en kort snak med Helle Thorning-Schmidt, der stod med Fairtrade-chokolade fra Sv. Michelsen i favnen. Konferencen bekræftede os i at både forbrugere og erhvervslivet tror på en mere bæredygtig fremtid.

Uge 43-44 - oktober

25-års jubilæums-kampagne

Fairtrades 25-års jubilæum i Danmark blev i uge 43 og 44 fejret sammen med detailhandlen og licenshavere. En række licenshavere valgte at hylde Fairtrade med specialprodukter, mens detailhandlen satte fokus på Fairtrade i deres tilbudsavis og sociale medier.

11. november

Producentbesøg i Indien

I november 2019 besøgte bestyrelsesformand Judith Kyst og direktør for Fairtrade Danmark, Camilla Erika Lerberg en række bomulds-producenter og tekstilfabrikker i Indien. Turen gav indsigt og viden om forholdene, udfordringerne og udviklingen hos Fairtrades bomuldsbønder. Fairtarde-bomuld er en råvarekategori, der vækstede med 26 % på globalt plan i 2019.

15. november

Fair Fest – et bæredygtigt madunivers

I november lancerede vi et bæredygtigt madunivers med lækre opskrifter og ideer til at bruge Fairtrade-mærkede ingredienser. En lang række kendte kokke, foodies og influencere donerede opskrifter til kampagnen og hjalp med at skabe opmærksomhed omkring Fairtrades 25-års jubilæum. Sitet er i 2020 blevet integreret som et opskriftsunivers på Fairtrades hjemmeside

22. november

Fejring af 25 år i Danmark

Der var festdag på kontoret med smuk kage og lækre bobler den 22. november. Datoen der markerer 25-året for stiftelsen af Fairtrade Danmark. Dengang hed vi Max Havelaar - og du husker måske den ikoniske elefant fra kaffeposen. Fairtrade opstod dog allerede i 1986, hvor en gruppe mexicanske bønder sagde nej tak til nødhjælp - og i stedet bad om en fair pris for deres råvarer. Det blev startskuddet for Fairtrade-organisationen og vores arbejde for at skabe en mere bæredygtig handel på verdensplan. Når vi nu gør status i Danmark efter 25 år på markedet, er det med stolthed og vækst gennem alle år.

12. december

Bæredygtige julehilsner

I december var vi en tur på gågaden i Aarhus iført de ikoniske Fairtrade-banankostumer. Det vakte opsigt, gav anledning til hyggelige snakke og glædesudbrud fra de yngste. Dagen blev brugt på at dele julekort ud med små smagsprøver på kaffe og bananer, og en generel snak om Fairtrade og bæredygtigt forbrug – også i juletiden.

Vækst i fire hovedkategorier

Bananer

Kakao

Kaffe

Te

Baseret på salget i Danmark i 2019.

  • "Fairtrade er et vigtigt led i vores arbejde med FNs verdensmål og ønsket om at afskaffe fattigdom og stoppe sult i verden – SDG 1 og 2."

    Richard Fynbo, direktør i Fynbo Foods
  • "Mange forbrugere ved ikke, at indholdet i en pose Fairtrade-mærket kaffe kan komme fra hundreder eller måske flere tusinde forskellige landmænd. Det er virkelig small scale produktion, det her. Og Fairtrade har en række tiltag, som andre organisationer ikke har.

    Eksempelvis Premium-midlerne, der kommer bønderne til gode lige nu. Det er en kæmpe tryghed at have, både for os og for nogle utroligt skrøbelige folk.”

    Lars Aaen, udviklings- og kommunikationschef hos Peter Larsen Kaffe
  • "Fairtrade er et vigtigt led i vores arbejde med FNs verdensmål og ønsket om at afskaffe fattigdom og stoppe sult i verden – SDG 1 og 2."

    Richard Fynbo, direktør i Fynbo Foods
  • "Mange forbrugere ved ikke, at indholdet i en pose Fairtrade-mærket kaffe kan komme fra hundreder eller måske flere tusinde forskellige landmænd. Det er virkelig small scale produktion, det her. Og Fairtrade har en række tiltag, som andre organisationer ikke har.

    Eksempelvis Premium-midlerne, der kommer bønderne til gode lige nu. Det er en kæmpe tryghed at have, både for os og for nogle utroligt skrøbelige folk.”

    Lars Aaen, udviklings- og kommunikationschef hos Peter Larsen Kaffe
  • "Fairtrade er et vigtigt led i vores arbejde med FNs verdensmål og ønsket om at afskaffe fattigdom og stoppe sult i verden – SDG 1 og 2."

    Richard Fynbo, direktør i Fynbo Foods
  • "Mange forbrugere ved ikke, at indholdet i en pose Fairtrade-mærket kaffe kan komme fra hundreder eller måske flere tusinde forskellige landmænd. Det er virkelig small scale produktion, det her. Og Fairtrade har en række tiltag, som andre organisationer ikke har.

    Eksempelvis Premium-midlerne, der kommer bønderne til gode lige nu. Det er en kæmpe tryghed at have, både for os og for nogle utroligt skrøbelige folk.”

    Lars Aaen, udviklings- og kommunikationschef hos Peter Larsen Kaffe
  • "Fairtrade er et vigtigt led i vores arbejde med FNs verdensmål og ønsket om at afskaffe fattigdom og stoppe sult i verden – SDG 1 og 2."

    Richard Fynbo, direktør i Fynbo Foods
  • "Mange forbrugere ved ikke, at indholdet i en pose Fairtrade-mærket kaffe kan komme fra hundreder eller måske flere tusinde forskellige landmænd. Det er virkelig small scale produktion, det her. Og Fairtrade har en række tiltag, som andre organisationer ikke har.

    Eksempelvis Premium-midlerne, der kommer bønderne til gode lige nu. Det er en kæmpe tryghed at have, både for os og for nogle utroligt skrøbelige folk.”

    Lars Aaen, udviklings- og kommunikationschef hos Peter Larsen Kaffe
  • "Fairtrade er et vigtigt led i vores arbejde med FNs verdensmål og ønsket om at afskaffe fattigdom og stoppe sult i verden – SDG 1 og 2."

    Richard Fynbo, direktør i Fynbo Foods
  • "Mange forbrugere ved ikke, at indholdet i en pose Fairtrade-mærket kaffe kan komme fra hundreder eller måske flere tusinde forskellige landmænd. Det er virkelig small scale produktion, det her. Og Fairtrade har en række tiltag, som andre organisationer ikke har.

    Eksempelvis Premium-midlerne, der kommer bønderne til gode lige nu. Det er en kæmpe tryghed at have, både for os og for nogle utroligt skrøbelige folk.”

    Lars Aaen, udviklings- og kommunikationschef hos Peter Larsen Kaffe
  • "Fairtrade er et vigtigt led i vores arbejde med FNs verdensmål og ønsket om at afskaffe fattigdom og stoppe sult i verden – SDG 1 og 2."

    Richard Fynbo, direktør i Fynbo Foods
  • "Mange forbrugere ved ikke, at indholdet i en pose Fairtrade-mærket kaffe kan komme fra hundreder eller måske flere tusinde forskellige landmænd. Det er virkelig small scale produktion, det her. Og Fairtrade har en række tiltag, som andre organisationer ikke har.

    Eksempelvis Premium-midlerne, der kommer bønderne til gode lige nu. Det er en kæmpe tryghed at have, både for os og for nogle utroligt skrøbelige folk.”

    Lars Aaen, udviklings- og kommunikationschef hos Peter Larsen Kaffe
  • "Fairtrade er et vigtigt led i vores arbejde med FNs verdensmål og ønsket om at afskaffe fattigdom og stoppe sult i verden – SDG 1 og 2."

    Richard Fynbo, direktør i Fynbo Foods
  • "Mange forbrugere ved ikke, at indholdet i en pose Fairtrade-mærket kaffe kan komme fra hundreder eller måske flere tusinde forskellige landmænd. Det er virkelig small scale produktion, det her. Og Fairtrade har en række tiltag, som andre organisationer ikke har.

    Eksempelvis Premium-midlerne, der kommer bønderne til gode lige nu. Det er en kæmpe tryghed at have, både for os og for nogle utroligt skrøbelige folk.”

    Lars Aaen, udviklings- og kommunikationschef hos Peter Larsen Kaffe

Fairtrade - 25 års vækst og fortsat vejen til bæredygtig handel

I 25 år har Fairtrade arbejdet for en fair verdenshandel og fortalt historierne om de mennesker, der dyrker vores hverdagsprodukter som kaffe og bananer.

Fremover skal danskerne lære nuancerne i mærkningsordningen endnu bedre at kende – for mærket rummer både fair pris, ordentlige arbejdsforhold, udvikling af lokalsamfund og hensyn til klima og miljø.

Ifølge en ny forbrugerundersøgelse, som Landbrug & Fødevarer har foretaget for Fairtrade Danmark, kender ni ud af ti danskere Fairtrade-mærket. Og 86 procent af danskerne har tillid til mærket, som de forbinder med fair arbejdsforhold og en fair indkomst til bønderne. Tal, der kun overgås af det statsstøttede økologimærke – og tal, der viser, at Fairtrade-mærket står stærkere end nogensinde før, når det handler om at guide forbrugerne til hverdagsindkøb, der gør en forskel.

En samtale over kaffe

- fra Honduras til København

Genrri Herrera Ramirez producerer og sælger økologisk Fairtrade-kaffe. I sensommeren 2019 rejste han fra Honduras til København for at blive klogere på Fairtrade og de forbrugere, der drikker hans kaffe.

følgere på facebook

følgere på Instagram

følgere på Linkedin

Tallene er fra juni 2020.