Vild vækst: Fairtrade-bananen er blevet folkeeje

Flere fair bananer i indkøbskurven trods pres fra råvarepriser, lyder det fra Fairtrade-mærket Danmark

Næsten 18 mio. kg bananer med Fairtrade-mærke blev solgt i de danske dagligvarebutikker i 2024. Hvis man antager, at en banan i gennemsnit vejer 175 gram, svarer det til godt 100 mio. bananer.

Mere præcist blev der solgt 17.749.306,88 kg Fairtrade-bananer sidste år. Til sammenligning blev der ifølge Danmarks Statistik importeret i alt knap 80 mio. kg friske bananer*. Imidlertid dækker dette tal al import – herunder bananer til foodservice og videresalg.

– I dag har stort set hele den danske dagligvarehandel Fairtrade-bananer på hylderne – fra discount til supermarked, siger Camilla Erika Lerberg, direktør i Fairtrade-mærket Danmark.

Hun vurderer, at Fairtrade-mærkede bananer nu udgør omkring en fjerdedel af det samlede banansalg i dagligvarehandlen.

Med en stigning på 9,4 pct. i licensindtægterne fra bananer gør det kategorien til en vigtig løftestang for Fairtrade-mærket Danmarks samarbejde med dagligvarehandlen.

Enkelte aktører står endnu udenfor, men fonden bag Fairtrade-mærket har en åben og løbende dialog med hele markedet – også dér, hvor samarbejdet allerede fungerer stærkt.

Bananen som lyspunkt i et udfordrende år

Det fremgår af årsrapporten for 2024, at Fairtrade-mærket Danmark havde en nettoomsætning på ni mio. kr. mod 9,2 mio. kr. året før. Årets resultat blev et overskud på knap 625.000 kr. mod et underskud på 135.000 kr. året før.

– Danskerne valgte i fjor Fairtrade-bananer som aldrig før. Bananen er det klare lyspunkt i et år, hvor markedet for mærkningsordninger var præget af prisusikkerhed, yderligere vækst i discount, tårnhøje råvarepriser og pres på forbrugernes økonomi, siger Camilla Erika Lerberg.

I 2024 sendte danske forbrugere over 15 mio. kr. tilbage til producenterne i form af Fairtrade-bonus opgjort på de tre hovedkategorier bananer, kaffe og kakao.

– Det er penge, de får ud over minimumsprisen – og som de selv beslutter, hvordan skal bruges til f.eks. klimaindsatser, lagerfaciliteter eller skole og uddannelse. Det er en bonus, som er fast, og som er unik for Fairtrade, forklarer Camilla Erika Lerberg.

Ifølge Fairtrade-mærkets direktør et det et vidnesbyrd om, at bæredygtig handel ikke bare handler om mængder, men om værdi og ansvar. I hvert fald når man handler Fairtrade.

Flere fair bananer i Rema 1000

Blandt de danske dagligvarekæder oplevede Rema 1000 i 2024 en markant vækst i salget af Fairtrade-bananer.

Rema 1000 åbnede 52 nye butikker sidste år og havde ved udgangen af året godt 420 butikker.

– Vores nye butikker er en væsentlig del af forklaringen på det stigende salg. Samtidig har vores købmænd høj fokus på kvaliteten i frugt- og grøntafdelingen. Så det handler både om at nå ud til flere kunder og godt købmandskab, siger direktør for kommunikation og ansvarlighed Jonas Schrøder, Rema 1000.

Fairtrade og etisk handel er en del af discountkædens ansvarlighedsstrategi.

– Desuden gør vores singlebananer det nemt for kunderne at undgå madspild. På den måde er de Fairtrade-mærkede bananer og singlebananerne et godt billede på vores tilgang til discount med holdning, siger Jonas Schrøder.

Coop Danmark: Tryghed og ordentlighed

Hos Coop er Fairtrade og økologi en integreret del af ansvarlighedsstrategien:

– Vi ønsker, at det skal være nemt for forbrugerne at træffe det ansvarlige valg. Derfor har vi i flere år udelukkende solgt økologiske bananer i vores butikker – mange af dem også Fairtrade-certificerede. Det handler både om at undgå sprøjtemidler og sikre ordentlige vilkår for dem, der høster bananerne. For os er det ikke bare frugt – det er et spørgsmål om tryghed, ordentlighed og global ansvarlighed, siger Thomas Roland, chef for vareansvarlighed og kvalitet i Coop Danmark.

Sporbarhed og efterlevelse i værdikæden

Fairtrade-mærket Danmark har i 2024 styrket sit arbejde med oplysning, innovation og samarbejde med detailhandlen. Nye produktkategorier kom til, og kampagner som ”So fair, so good” skabte øget opmærksomhed om mærkets betydning.

– Vi er også en stærk partner, når det handler om sporbarhed og transparens i værdikæden – noget, der er helt centralt, når compliance og efterlevelse af f.eks. den kommende EU-lovgivning for import af råvarer udenfor EU, siger Camilla Erika Lerberg.

– Vi er bevidste om de markedsmæssige realiteter, men vi tror også på, at et ansvarligt valg aldrig går af mode. Fairtrade handler ikke kun om produkter – det handler om mennesker.

Se Fairtrade-mærket Danmarks årsregnskab og årsrapport 2024. * Bananer, friske (undtagen pisang og kanariske bananer).

– – –

Se Fairtrade-mærket Danmarks årsregnskab og årsrapport 2024

Tilmeld dig Fairtrade-mærkets nyhedsbrev

Navn(Påkrævet)