Markedsfør dit Fairtrade-produkt

Er I en ny forhandler af Fairtrade-mærkede produkter - et brand, en cafe eller et hotel? Med det blå og grønne mærke på jeres produkter, har I en bred vifte af muligheder for at kommunikere den forskel, I skaber hos verdens udsatte bønder og arbejdere - og ikke mindst den merværdi, jeres kunder bidrager med ved at købe produktet.

Fairtrade er god smag

De Fairtrade-ingredienser, der findes i jeres produkter, dyrkes og forarbejdes af mennesker i lande langt væk fra, hvor de sælges og konsumeres. De små familielandbrug og arbejdere på plantagerne har ikke samme sikkerhedsnet, som herhjemme i form af fagforeninger, overenskomster mv. I mange råvareindustrier findes der børnearbejde, kønsdiskrimination, underbetaling, farlige kemikalier i produktionen mv. – listen er lang. Der er derfor et stort behov for at arbejde for en fair betaling og ordentlige arbejdsforhold, så for at arbejderne og deres familier kan opretholde et værdigt liv.

Fairtrade-mærket er jeres og jeres kunders pejlemærke for at råvarereproduktionen foregår på ordentlige vilkår og med god samvittighed.

Læs mere om Fairtrades kriterier og standarder

Fairtrade-mærkede produkter løfter levestandarden og lokalsamfundet

Tag ansvar for miljøet

Fairtrades standarder har forbud mod brug af sundhedsskadelige sprøjtemidler og strikse krav om miljøbeskyttelse i produktionen. Det er forbudt at anvende genmodificerende organismer. Derudover hjælper Fairtrade med omlægning til økologisk landbrug, hvis det ønskes.

Ønsker I at kommunikere, hvordan jeres produkter bidrage til en bæredygtig produktion og miljøbeskyttelse i lokalsamfundene?

Læs om Fairtrades arbejde med miljøbeskyttelse

Bidrag til social udvikling

Fairtrade arbejder for ordentlige arbejdsforhold for lokale arbejdere og bønder. Når I markedsfører jeres produkter med Fairtrade-mærket på, betyder det fair løn og fair arbejdsvilkår for bønder og arbejdere – noget, vi herhjemme tager for givet.

Hele forsyningskæden er transparent og Fairtrade-certificeret.

Ønsker I at blive klogere på, hvordan jeres råvarer produceres, og hvordan hele forsyningskæden certificeres? Så læs mere her

Betal bønder og arbejdere en fair løn

Økonomisk sikkerhed betyder mulighed for at planlægge ud i fremtiden. Fairtrade-bønder og -arbejdere modtager en minimumspris og en Premium - et økonomisk tillæg, som de investerer i udviklingen af produktionen og deres lokalsamfund.

Læs mere om minimumspriser og Premium

Sådan bruger I Fairtrade i jeres markedsføring

I er ny-certificerede, nye forhandlere eller distributører af Fairtrade-mærkede produkter - hvad så nu?

Fairtrade giver med sine mange standarder og mærkesager utallige muligheder for at kommunikere budskaber omkring etisk og bærdygtig handel for jeres virksomhed. Herunder kan I se eksempler på, hvordan I kan præsentere Fairtrade på forskellige kommunikationskanaler og i forskellige formater.

I er altid velkomne til at skræddersy materialet i forhold til jeres eget kommunikationsunivers.

Kommunikationen af Fairtrade - en niveauopdeling:
  1. Kernefortællingen om fair løn og arbejdsvilkår.
  2. Fortællingen om minimumspriser og Premium-tillæg.
  3. Fortællinger om brug af Premium-midler til skoler, sundhedsydelser, produktionseffektivisering mv.
  4. Kommunikation om jeres råvarekategori.
  5. Personberetninger, tal og fakta fra det kooperativ eller den plantage, I sourcer råvarer fra.

Eksempler på markedsføring

Få inspiration til at bruge Fairtrade i jeres branding og kommunikation.

Sociale medier

Emballagedesign

Hjemmeside

Verdensmål

Verdensmålene på ingredienslisten

Fairtrade arbejder med størstedelen af FN’s Verdensmål og bidrager særligt til ni af målene. Ønsker I at kommunikere, hvordan jeres produkter støtter op om verdensmålene i jeres markedsføring, eller hvordan I kan anvende Fairtrade i jeres SDG- og CSR-kommunikation, så har I med Fairtrade-mærket rig mulighed for dette.

Bliv klogere på Fairtrades arbejde med verdensmålene

Aktuelle kampagner

3 faste årlige kampagner

Hvert år afholder vi i Danmark tre forbrugerrettede kampagner, som vi kommunikerer ud til forbrugerne i samarbejde med detailhandlen, licenshavere og samarbejdspartnere.

  • Uge 9 og 10
  • World Fairtrade Day - 2. lørdag i maj og den tilhørende uge
  • Uge 43 og 44

Vores næste kampagne er i uge 43 og 44 i 2020 - kontakt os for at høre mere.


Kampagneplan 2021

Ønsker I at deltage i Fairtrades årlige kampagner i samarbejde med øvrige samarbejdspartnere i detailhandlen og licenshavere? Så kontakt os.


Brug for hjælp?

Kontakt os endelig, hvis I har spørgsmål eller brug for tilpasning af materialer til markedsføring.

Husk, at al materiale skal godkendes på forhånd af enten Amalie eller Katrine.

Amalie Rendtorff-Smith

Marketing Manager


31682855

Katrine V. Grytter

Kommunikations- og kampagnechef


31333917