Fair fyraftensfest på Store Torv

WFC Aarhus

I anledning af World Fairtrade Challenge inviterer Fairtrade til fyraftensfest for fair handel på Store Torv i Aarhus. Det sker torsdag den 11. maj fra kl. 15-18, og du er inviteret. For selvom vi er kommet langt med fair handel de sidste 30 år, er der stadig et stort behov for at gøre global handel mere fair.

Bananer, basketballs og bedre forhold for bønder – det hører alt sammen med, når århusianerne slår et slag for fair handel. Store Torv huser fyraftensfesten, og menuen består af fair handel i alle afskygninger: Du kan sende en tak til en Fairtrade-bonde på et meget forstørret postkort. Du kan spille ekstra fairplay med en Fairtrade-basketball. Du kan få en snak med en kaffekop, snuppe et gult kridt i hånden og være med til at farve Store Torv fair i bananer. Du kan også sende smagsløgene på opdagelse i fair lækkerier. Ben & Jerry’s, Nestlé og BKI foods disker op med smagsprøver på nogle af deres Fairtrade-produkter.

DJ Hambrille fyrer op for eksotiske rytmer fra fjerne egne, der hvor bananpalmen gror, og teen plukkes. Men formålet bag festlighederne er ikke blot en sang fra de varme lande. Bag den farverige indpakning er der en dybere mening. Målet med World Fairtrade Challenge er at slå et slag for fair handel i hele verden på samme tid. For selvom Fairtrade har eksisteret i 30 år, og andelen af varer, der bliver handlet på Fairtrade-vilkår, stiger, er der stadig et stort behov for, at global handel bliver mere fair:

”Den globale handel er unfair, og fattige bønder og arbejdere er de store tabere. Når man er fattig, er man nem at presse på prisen, fordi man står og mangler penge til mad og tøj til sine børn. Det er alt for nemt for store virksomheder at udnytte og underbetale fattige og desperate mennesker,” forklarer Hella Joof, der er ambassadør for kampagnen.

Fyraftensfesten for fair handel demonstrer også, hvordan man som forbruger i hverdagen er bevæbnet. Med indkøbskurven, pungen og kreditkortet kan man slå hårdt for fair handel. Dem der forandrer verden, er dem der handler.
Du kan også være med hjemmefra. Du skal blot spise eller drikke et Fairtrade-produkt og vise det på sociale medier med #fairtradechallenge. Registrer dig på www.fairtradechallenge.org

Fakta: Om fyraftensfest for fair handel på Store Torv

• Torsdag den 11. maj. kl. 15-18, Store Torv, Aarhus C

Fakta: Sådan deltager du i kampagnen