Forbrugertrend: Fairtrade hitter på verdensplan

Ny årsrapport fra Fairtrade International viser et markant højere salg af Fairtrade-mærkede produkter på verdensplan sidste år. Det er især tre kategorier, der tegner

stigningen, og som forbedrer forholdene for i alt 1,6 mio. bønder og arbejdere i 75 forskellige lande. 

Verden over er der bippet et signifikant højere antal Fairtrade-mærkede varer ind i supermarkederne i 2015. Salget har genereret 1. mia. kroner i bonus, som bønder og arbejdere har tjent oven i deres mindstepris og minimumsløn. Bonussen har bønderne og arbejderne selv kunne investere i bedre produktion eller projekter som sundhedsklinikker og uddannelser i lokalområderne. Det bidrager til Fairtrades mål om at give nogle af verdens fattigste bønder og arbejdere en mere fair handel.

”Det er fantastisk, at forbrugere verden over har været med til at forandre verden med deres indkøbskurv, og at bønderne og arbejderne sidste år har tjent en rekordstor bonus. Det er et resultat, som rigtig mange danskere har bidraget til,” siger Jonas Giersing, direktør, Fairtrade i Denmark. I Danmark steg Fairtrade-salget med 9 procent i 2015.

Ikke kun en sukkersød historie
Men året 2015 bød ikke på gode nyheder for alle i Fairtrade-systemet. Sukkerbønderne er hårdt ramt på grund af de seneste europæiske ændringer i sukker-politikken.

”EU’s ændrede sukkerpolitik har medført en lav sukkerpris i EU. Det har gjort det svært for Fairtrade-sukker at vinde plads på supermarkedshylderne. Mange bønder har været nødt til at sælge Fairtrade-certificeret sukker på konventionelle vilkår frem for på Fairtrade-vilkår,” siger Jonas Giersing.

Fairtrade er mere end salg
Fairtrade er drevet af forbrugernes indkøb. Og bønderne og arbejderne har brug for et større Fairtrade-salg, hvis de skal kæmpe sig ud af fattigdom. Men der skal en fair handel og mere til;

”Mange af bønderne og arbejderne har været undertrykte og marginaliserede i flere generationer – så Fairtrade bygger på mere end salg i kampen mod ulighed og udnyttelse af nogle af verdens fattigste mennesker”, siger Jonas Giersing.

Derfor viser årsrapporten også, hvordan Fairtrade søger at imødekomme bønderne og arbejdernes behov. Fairtrade har opprioriteret omlægningen til klimavenlige løsninger i produktionen. Der er kommet nye tiltag i bomulds- og tekstilindustrien. Og et nyt program, der skal beskytter og styrke børn og unge, er iværksat i 11 nye lande.

I 2015 er Fairtrade-salget på verdensplan steget

  • 18 % for kaffe
  • 27 % for kakao
  • 12 % for bananer

I 2015 er Faitrade-salget i Danmark steget

  • 9 % sammenlagt
  • 29 % for bananer
  • 9 % kaffe

Se hele årsrapporten her www.annualreport.fairtrade.net  

Om Fairtrade
Fairtrade er en international mærkningsordning, der arbejder for at bønder og arbejdere i nogle af verdens fattigste lande får en mere fair indtægt og bedre arbejdsvilkår. Derudover arbejder Fairtrade for at man tager hensyn til miljøet.

Kernen i Fairtrade er at sikre bønderne en minimumspris for deres råvarer, og sørge for at de tjener en Fairtrade-bonus. Samtidig skal bønderne overholde en række etiske og miljømæssige standarder for produktionen.


Ressourcepersoner

Kontakt til yderligere information og fotos
Malene October Iversen, kommunikationsassistent
malene@fairtrade-maerket.dk
28 71 42 10