12 January, 2017

Sådan inspirerer du mig til at købe mere fair

Malene October
Af Malene October Iversen, studentermedhjælper i Fairtrade

Her er fire råd til, hvordan du inspirerer dine venner til at slå et slag for en mere fair verden med indkøbskurven. Rådene er fra psykolog Rebecca Walker Reczek, der forsker i forbrugeradfærd.

Nu lukker jeg øjnene igen. Jeg har for nylig læst en rapport om, hvor horribel kaffeindustrien i Guatemala er. Der er mødre, der må tage deres børn på fem år med i marken. Bønder som kæmper mod klimaforandringer. Mellemhandlere som presser prisen så meget, at arbejderne ikke kan sætte mad på deres eget bord. Mit newsfeed på Facebook er oversvømmet i opdateringer fra Allepo-krisen og om fældede regnskove, hvor chimpanser bliver hjemløse. Så jeg lukker øjnene. På Facebook og i supermarkedet. For verden er til tider en magtesløs størrelse. Og man kan føle, at uretfærdigheden er et sort hul, der bare sluger. Så jeg lukker øjnene og håber på, at det er fint nok, at jeg i det mindste er stoppet med at bruge skyllemiddel... I hvert fald til andet end håndklæderne. Måske er du som jeg?

En superhelt i Netto-køen
Eller måske er du en af de hardcore? Ligesom hende der stod foran mig i Netto-køen i morges og fik bippet Fairtrade-bananer, øko-æg og MSC-laks ind. Måske er du en af de helte, verden har brug for flere af. Du får ikke de store overskrifter. Men der er mange, der er berørt af dine valg. Dyr, natur og bønder får det bedre, når du handler. Verden skal have flere som dig. Du er mig forbilledlig. Jeg vil gerne være mere som dig. For jeg er faktisk enig i, at både høns, chimpanser og mennesker skal have det godt. Men på sin vis finder jeg dig også lidt truende. Jeg føler mig næsten på grænsen til dum, når jeg står bag dig og pludselig overvejer, om min grå leverpostej egentlig er fair nok over for grisene og landmanden.

Tip til den gode samtale om fair indkøb

De her tip er til os. De er til dig, der tager ansvar. Dig der handler. Dig der skal have flere med på vognen. Dig som har omtanke, men som også kan synes lidt truende. De er også til mig. Mig som kan handle bedre. Mig som kan finde på at lukke øjnene. Mig som køber almindelig leverpostej. De er til den gode samtale om, hvordan vi får flere til at behandle verden mere fair. De er forfattet af psykolog i forbrugeradfærd Rebecca Walker Reczek. Hun har fornylig, i samarbejde med flere forskere, udgivet en vidensartikel i ’Journal of Consumer Psycohology’. Den belyser, hvordan bevidste etiske forbrugere bedst får indflydelse på deres venner.

#1 Vi må droppe den dårlige samvittighed, når vi taler om etisk handel
... Også selvom der er noget at have dårlig samvittighed over. Selvom det er sandt, at uetiske indkøb kan være med til at støtte en industri, der ikke støtter menneskerettigheder. For dårlig samvittighed fører ikke nødvendigvis til etiske valg.
”Vores forskning viser, at det ikke er en effektiv strategi at få dine venner til at føle dårlig samvittighed, for at få dem til at handle etisk. Rådet vil højst sandsynlig ikke blive modtaget. Og afsender vil nærmere blive opfattet som mærkelig, umoderne og endda hård”, skriver Rebecca Walker Rezcek.
Den bedste intention kan fejle. Og selvom vi er fyldt med vigtig viden om første led i handelskæden, er det måske ikke smart at tage den med i snakken, når vi skal inspirere andre til at blive etiske forbrugere.

#2 Vi må lade som om, at vi ligner hinanden
”Når man står svagt sammenlignet med en anden, kan det føles truende. Man har en tendens til at gå i forsvar over for de trusler, man kan opleve mod sit eget selv. Det bunder i, at man har et underliggende psykologisk ønske, om at ville have det godt med sig selv”, skriver Rebecca Walker Rezcek.
Vi er forskellige. Vi har forskellige budgetter. Forskelligt vidensniveau. Men når det kommer til at inspirere til fair handel, må vi snyde os til at ligne hinanden lidt mere. Så virker vi mindre truende og kan måske nemmere sejle fremad i samme båd.

#3 Vi må mødes på midten
”Hvis du kan imødekomme en ikke-etisk-forbruger på et emne, der får dem til at føle, at de også er en bevidst og betænksom forbruger, har de en tendens at være mere modtagelige over for råd,” skriver Rebecca Walker Rezcek.
Så selvom regnskoven bogstavelig talt bliver fældet bag os, må vi hellere starte med at tale om, at vi synes at Fairtrade-kaffe har en udsøgt smag og kvalitet. Monstro vi på den måde kan bygge bro og på sigt give chimpanserne deres hjem tilbage.

#4 Vi må gøre det nemt at finde vej i junglen
Jeg har længe gerne ville være med i snakken om Beyonces nye album. Men sandheden er, at jeg finder det svært. For jeg kan kun finde ud af at bruge Spotify. Og Tidal ligger langt væk fra mine streaming-evner. Så derfor er jeg ikke rigtigt med i snakken.
Sådan er det også med etiske valg i butikken. Der er mange, der gerne vil bakke op, men det kan synes svært, hvis ikke man ved hvordan. Det skal være nemt at finde vej til de etiske produkter.
”For virksomheder betyder det, at man skal gøre det nemt for forbrugere at tage det informerede valg. De skal ikke tvinges til at skulle forbi en hjemmeside for at finde virksomhedens gode aktiviteter. Hvis ikke forbrugerne kan få den etiske information lige der, hvor de handler, mærket på pakken, kan det få en kaskade af negative konsekvenser”, skriver Rebecca Walker Rezcek.

Vi er mange der gerne vil
Vi er mange der ikke er fair og bevidste, når vi handler. Men vi er også mange, der gerne vil være det. Måske kan Rebeccas Rezceks tip hjælpe os til at tage den inspirerende samtale om, hvordan vi sammen kan forandre verden, når vi handler. Ét indkøb ad gangen. Og måske kan den samtale være med til, at der står en lyshåret skribent bag dig i køen, næste gang du handler i Netto. Og at hun denne gang har lidt mere åbne øjne og har smidt en pose Fairtrade-bananer op ved siden af den grå leverpostej.