31 January, 2017

3 varer du let kan udskifte til Fairtrade

dasd
Af Malene October Iversen, studentermedhjælper, Fairtrade

Vil du også engagere dig og gøre en forskel for mennesker i nogle af verdens fattigste lande? Men ved du ikke helt hvordan eller hvor, du skal starte? Et enkelt råd er at gå på jagt efter Fairtrade-mærket, når du handler. Her giver vi dig tips til tre almindelige varer, som du let kan udskifte til Fairtrade.

#1 Bananer
Bananen er et populært mellemmåltid, og den er praktisk naturligt pakket ind. Den er en fin partner på udflugter og andre tidspunkter, hvor man skal have fyldt energidepotet hurtigt op. Bananen er populær og enkel. Men bananens vej til hylden i supermarkedet er ikke altid enkel.

De fleste bananer bliver produceret på store plantager, der er ejet af større internationale virksomheder. Arbejdssituationen for de ansatte er ofte barsk; lave lønninger der gør det svært at sætte mad på bordet til familien, usikre ansættelsesvilkår, indskrænket organisationsret og håndtering af sundhedsskadelige og miljøfarlige kemikalier uden tilstrækkeligt beskyttelsesudstyr. Det er bare nogle af eksemplerne.

Fairtrade arbejder for at imødekomme problemerne ved at give de ansatte på plantagerne og bønderne forudsætninger, så de kan få forbedret deres arbejds- og levevilkår. Det handler om, at producenterne får udbetalt en minimumspris for bananerne, så produktionen er bæredygtig samt en Fairtrade-bonus til at forbedre lokalområdet. Der bliver også stillet krav, så sæsonarbejderne har samme forudsætninger som de fastansatte. Det er bare nogle af Fairtrades tiltag.
Du bidrager til mere fair arbejdsforhold, når du vælger Fairtrade-mærkede bananer i butikken.

Vidste du at?

• Bananen egentlig er et bær.
  • Der findes et stort antal forskellige sorter af bananer. De fleste banansorter får etylengas, når de ankommer til Danmark. Det får de for at blive modne og gule, som vi kender dem.
  • Bananens popularitet er steget i Danmark, og i 2015 var det den mest solgte frugt i supermarkederne.
  • Der bliver spist over 100.000.000 kg. bananer årligt i Danmark – godt nok inklusiv skræl.

#2 Kaffe
Tænk sig et liv uden kaffe? For nogle af os ville det være svært. Hvor mangelfuld ville en morgenrutine være uden en doven kop kaffe eller en frokostpause uden en kop opkvikkende kaffe? Kaffe er en trofast følgesvend i vådt og tørt. Men klimaforandringerne er brutale mod kaffebøndernes høst. Kafferust indtager kaffeplanterne, og høsten er negativt påvirket af de stigende temperaturer. Bliver der ikke skredet til handling, kan mange af kaffebønderne være uden planter og arbejde allerede i 2050.

Igennem Fairtrade får kaffebønderne værktøjer, så de kan skåne miljøet i produktionen, og redskaber til at kunne håndtere konsekvenserne af klimaforandringerne.
Så når du næste gang skal købe kaffe med hjem, anbefaler vi varmt Fairtrade på vegne af kaffebønderne.

Vidste du at?

• Legenden siger, at kaffe blev opdaget, da nogle etiopiske hyrders geder spiste de røde bær og blev koffeinhøje. På den måde fik hyrderne interesse i bærrene, og kaffens historie tog for alvor fart.
  • Verden over bliver der drukket over 2 milliarder kopper kaffe dagligt.
  • I Finland drikker befolkningen 10 kg. kaffe per person årligt. Det giver dem titlen som verdens mest kaffedrikkende land. I Danmark anslår man, at der bliver drukket ca. 4 kopper kaffe dagligt per person.

#3 Chokolade
Bare tanken om at sætte tænderne i en plade chokolade, der smelter sødt på tungen eller en god fyldig chokoladekage til kaffen, kan sætte de fleste chokolade-elskere i brand. Produktionen og forholdene i chokoladeindustrien er dog ikke altid lige så sukkersøde at tænke på.

Mange børn arbejder under tvang og med farlige tunge redskaber i kakaoindustrien. Børnearbejde skyldes oftest fattigdom. Forældre tager deres børn med i marken for at have råd til at kunne forsørge dem. Fairtrade arbejder aktivt for at modvirke de grundlæggende årsager til børnearbejde. Med Fairtrade får producenter i nogle af verdens fattigste lande en bedre betaling og langsigtede handelsaftaler, hvilket giver en mere tryg familieøkonomi.
Så næste gang du er sulten efter en chokolade-snack, anbefaler vi Fairtrade. Dit køb kan være den sødeste lille aktion for større retfærdighed.

Vidste du at?

• Mørk chokolade laver man af kakaomassen, mens man laver hvid chokolade af kakaosmør.
  • Chokoladepizza er en populær spise i USA og Brasilien.
  • Den første chokoladekage blev bagt i år 1847. Det var efter, at kakaobønder lykkedes med at lave pulver af kakaobønnerne.
  • Rygtet siger, at mayaindianerne brugte kakaobønner som valuta.