Studerende henter teknologipris til Peter Larsen Kaffe og Fairtrade

Travis og Marie

CopenX-prisen for årets bedste marketing VR-projekt blev forleden tildelt Marie Mainz og Travis Lacy, som med Virtual Reality filmen ”Fair kaffe” afslutter deres studie på TV- og Medietilrettelæggeruddannelsen ved Danmarks Medie og Journalisthøjskole. Projektet skal bringe kaffebønder og kaffeforbrugere tættere sammen, og er blevet til i samarbejde med Peter Larsen Kaffe og Fairtrade.


Udfordringerne er store og krævende. Verdens 125 millioner kaffebønder er truet på levebrødet blandt andet som følge af klimaets forandringer. For kaffebønderne gælder en række livsvilkår, som ofte står i skærende kontrast til den kaffeverden, som kaffeforbrugerne i den vestlige verden kender til. For hvor kaffen i Danmark er et livsstilsprodukt med høj nydelsesværdi, er det for kaffebønderne et simpelt spørgsmål om at skabe et levegrundlag.

Hos Peter Larsen Kaffe i Viborg ser man dette paradoks, som et væsentligt dilemma i forhold til at skabe forståelsen for de tiltag og investeringer som er påkrævet for at sikre kaffebøndernes levevilkår og dermed et fremtidigt indtægtsgrundlag.

”En af udfordringerne i at skabe bedre vilkår for kaffebønder er den store afstand mellem bønder og forbrugere. Folk i vesten har ikke noget indblik i livet hos en kaffebonde. Det er for fjernt og for diffust. Det er vanskeligt at forholde sig til, og det påvirker vores evne til at tage stilling. Med VR-aktiviteten kommer vi tæt på. Vi bringer forbrugerne hjem i kaffebondens dagligstue, vi møder familien og følger med børnene i skole. Det hele bliver konkret, der kobles ansigter og levende mennesker på kaffen, vi drikker. Dermed bliver det lettere at tage stilling til, om man vil betale en merpris og prioritere fair handel og generelt bedre vilkår for kaffebønder og deres familier”, fortæller Lars Aaen Thøgersen, udviklings- og kommunikationschef hos Peter Larsen Kaffe.

VR-projektet ”Fair kaffe” vandt CopenX-prisen for ”bedste marketing VR-projekt” foran VR-projekter fra bl.a. DONG Energy og Grundfos. I voteringen blev der hos juryen lagt særlig vægt på filmens narrativ og evne til at få seeren til at føle et bånd til kaffebonden Samuel. For udviklingschefen er projektets væsentligste succeskriterie dermed opnået. At skabe båndet og samhørigheden med kaffebonden, og denne relation skal nu udbredes.

”Det kommercielle mål med projektet er at øge salget af Fairtrade kaffe. Vi lancerede filmen og VR-brillerne på Food Festival i Århus i forrige weekend. En aktivitet som tiltrak rigtig mange mennesker. Men VR-aktivering har store udbredelsesmuligheder, ikke bare på festival og events, men også som integreret del af kaffesektionen i supermarkederne og på servicestationer for blot at nævne et par eksempler”, udtaler Lars Aaen Thøgersen.