Fairtrade-salg runder 58 milliarder kroner

vh

Det samlede salg af Fairtrade-produkter på globalt plan nåede i 2016 mere end 58 milliarder danske kroner. Det viser ny årsrapport fra Fairtrade International.

Fairtrade International’s nye årsrapport viser, at Fairtrade fortsætter med at innovere og vokse efter mere end to årtiers eksistens. Det gælder både i forhold til at skabe en mere fair indtjening for bønder og arbejdere, introducere nye måder som kommercielle partnere kan involvere sig i Fairtrade på, samt muliggøre, at bønder og arbejdere kan få mere kontrol med deres eget liv.

I 2016 arbejdede Fairtrade med over 1,6 millioner bønder og arbejdere rundt om i verden fordelt på mere end 1.411 certificerede producentorganisationer i 73 udviklingslande. Det globale salg af Fairtrade-varer rundede 58 milliarder kroner med en solid vækst på nøgleprodukterne: Kaffesalget steg med 3 procent. Kakaosalget steg med 34 procent. Sukkersalget steg med 7 procent, og salget af bananer, te og blomster steg med 5 procent hver.

Ny vækst- og udvidelsesplan
“I 2016 vedtog organisationen en ny global strategi og indledte en ambitiøs vækst- og udvidelsesplan”, siger Dario Soto Abril, CEO for Fairtrade International, og fortsætter: ”Vores ambition er, at vi i 2020 vil have opnået en signifikant fremgang i at skabe en leveløn og leveindkomst for bønderne og arbejderne.”

Når bønder sælger deres afgrøder på Fairtrade-vilkår, betales de som minimum Fairtrades mindstepris, som dækker udgifterne ved en bæredygtig produktion. Herudover tjener de en bonus, som er ekstra midler, som de bruger på at udvikle deres produktion og/eller lokalsamfundet ved eksempelvis at bygge en skole. Den samlede Fairtrade-bonus rundede sidste år 1 milliard danske kroner.

Fairtrade er også på hyldefremmarch i Danmark
Også i Danmark er Fairtrade i fremdrift. Sidste år steg salget herhjemme med cirka 17 procent. Stigningen betyder, at hver dansker købte for cirka 151 kroner i 2016, hvilket er en stigning på 20 kroner sammenlignet med 2015.

“Fairtrade omfavner forandringer inden for bæredygtighed”, siger Dario Soto Abril og fortsætter: ”Vi bygger videre på de seneste årtiers succeser, og vi er begejstrede og optimistiske over udsigterne til, hvad fremtiden vil bringe.”

Læs den fulde årsrapport for mere viden om Fairtrades arbejde i det forløbne år: