14 februar, 2018

Vis dobbelt omtanke på hjerternes dag

Dobbelt omtanke
Af Fairtrade

I dag er det Valentinsdag. En dag, hvor mange af os gør lidt ekstra ud af at vise omsorg og give gaver, til de mennesker vi holder særligt meget af. Virkeligheden er dog mindre sød for dem, der producerer vores mange kærlighedsgaver.

Valentinsdag er en af årets helt store blomsterdage, og det øgede salg kan ikke kun mærkes i blomsterbutikkerne. For mens vi i flere af verdens lande hylder kærligheden den 14. februar, ser virkeligheden anderledes ud for mange af de bønder og arbejdere, som dyrker vores kærlighedsblomster.

I perioder hvor efterspørgslen på roser stiger, indkalder rosenplantagerne ekstra arbejdskraft. Det er ofte fattige mennesker, som arbejder uden kontrakt og under dybt uretfærdige vilkår. De har ingen rettigheder, lange arbejdsdage og lønnen de modtager er langt under, den i forvejen lave, mindsteløn. Det er vilkår som disse, Fairtrade arbejder for at ændre.

Udover mindstelønnen tjenere Fairtrade-arbejdere og -bønder en Fairtrade-bonus. Det er penge, som de kan benytte til at udvikle og forbedre deres lokalsamfund. I 2016 genererede salget af afskårne Fairtrade-mærkede blomster 7,58 millioner USD i Fairtrade-bonus på globalt plan.

EUROPAS ROSENHAVE I KENYA
I det nordvestlige Kenya ligger distriktet Naivasha, eller som det også kaldes: ”Europas rosenhave”. Her er klimaet for at dyrke roser ekstra gunstigt. Dagene er solrige og tørre, og den nærtliggende Naivasha-sø har gjort jorden særlig frugtbar.

Cirka en tredjedel af alle roser som importeres til Europa anslås at komme fra Naivasha og nærtliggende distrikter. I området findes der over 60 forskellige rosenproducenter. En af dem er Fairtrade-certificerede Panda Flowers Ltd (Limited), som beskæftiger over 900 personer.

For de ansatte ved Panda Flowers Ltd gør Fairtrade-certificeringen en stor forskel. Det betyder blandt andet, at de tjener det dobbelt af, hvad den nuværende standardløn er i branchen.
Der er også foreningsfrihed, og det har tiltrukket mange. I dag er der dannet en kønskomité, som tilgodeser de kvindelige arbejdere.
Rosemary Achieng, der arbejder ved Panda Flowers Ltd, udtrykker, at kønskomitéen har forandret både arbejdspladsen og hendes liv. Det har skabt et miljø uden chikane og diskrimination – og det har givet Rosemary håb:

”Før troede jeg, det kun var mænd, der kunne besidde visse jobs, men nu har jeg fået nyt syn på sagen. Jeg tør stå op for mig selv, sige hvad jeg mener, og jeg kender mine rettigheder som kvindelig arbejder”.

INVESTERINGER PÅ ARBEJDSPLADSEN
At dyrke roser er et tungt og hårdt arbejde. Panda Flower Ltd’s plantage strækker sig over 40 hektar, hvilket svarer til cirka 80 fodboldbaner. Derfor har arbejderne ved plantagen valgt at bruge noget af deres Fairtrade-bonus på at uddanne flere af deres medarbejdere i førstehjælp samt bygge en klinik for arbejdsrelaterede skader.

Hvert år strømmer flere til Naivasha for at søge job på rosenplantagen. Det har gjort boligsituationen svær. Panda Flowers Ltd har derfor også investeret dele af deres Fairtrade-bonus i et bæredygtigt byggeprojekt, så de kan give 500 rosenarbejdere et hjem.

GODT FOR LOKALSAMFUNDET
Det er ikke kun rosenarbejderne, der mærker fordelene ved Fairtrade-bonussen. Det samme gælder lokalsamfundet. Panda Flowers Ltd har grundet bonussen kunne være hovedsponsor for renovering af den overbelastede kvindeklinik ”Naivasha Women’s Health Centre”.
Mange af de ansatte i rosenbranchen er kvinder i den fødedygtige alder (derfor er det også særligt kvinder, der bor i distriktet). Siden klinikken blev renoveret for nogle år tilbage, er der kommet 21.000 børn til verden under bedre og sikre forhold.

”Vi ønsker at forbedre folks liv og give dem den værdighed, som er en menneskeret,” udtaler Igal Elfezouaty, CEO ved Panda Flowers Ltd.

Der er også fokus på at skabe et bedre uddannelsessystem. Gennem renovering af lokaler, indkøb af nye skolebænke og etablering af vandkar har Panda Flowers Ltd gjort det muligt for 2000 elever at gå i skole. Hvert år tildeles der også stipendier til 40 forældreløse børn, så de får en mulighed for at uddanne sig.

Valget mellem at købe en rose, som gør en positiv forskel for nogle af verdens mest udsatte mennesker, og en som ikke gør, virker lige til. Vis dobbelt omtanke og køb Faitrade-roser på Valentinsdag i Lidl, SuperBrugsen og Kvickly.

Vidste du at…
… Omkring 500.000 kenyanere menes at være afhængige af rosenindustrien.
… Europæerne i højere grad foretrækker at give buketter med flere og mindre roser, mens man i USA og Rusland foretrækker at forære enkelte og store roser. Derfor kommer de roser som sælges i Rusland og USA oftest fra andre distrikter.