23 november, 2017

#ResistBlackFriday

vh
Af Louise Elver, kommunikationschef

Fredag bombarderer butikker os med lave priser, tilbud og udsalg. Det er Black Friday. Dagen forventes at blive årets største forbrugsdag, og selvom det er rart at gøre et kup, er der en kulsort bagside af vores overforbrug: Jorden kan ikke holde til det. Derfor udskifter Louise Elver Black Friday med Green Friday. Hun håber, at du vil være med.

Jeg er vild med USA. Jeg har boet i San Francisco, fejrer Thanksgiving, og min yngste datter er amerikansk statsborger. Men der er også en kulsort bagside af den amerikanske kultur.

Noget af den kommer til udtryk i Black Friday, som rammer os fredag i denne uge og som i USA er lagt dagen efter netop Thanksgiving, fordi det er helligdag. Altså en fridag som i stigende grad – i takt med at fænomenet Black Friday er vokset – er blevet ensbetydende med slagtilbud og mængderabatter.

I USA starter forbrugsbølgen allerede torsdag ved midnat og mange afslutter derfor nu det, der før var en fællesskabs- og familieorienteret festdag med enten at ligge i kø natten igennem for at komme først til mølle eller med at gå direkte ud at købe ind, fordi mange butikker i USA allerede åbner midnat.

Alt sammen for at lokke os til at købe endnu en ting, som vi måske ikke engang har brug for.

De sidste to år har Black Friday slået alle rekorder som den dag på året, hvor vi danskere har brugt flest penge. Meget tyder på, at vi kommer til at slå rekorden igen i år.

Det er forbrugskulturen, når den er værst, og det er absolut ikke det, vores klode har brug for. Vi nåede en trist milepæl den 2. august. Her var det Earth Overshoot Day, hvilket betyder, at vi har opbrugt Jordens naturressourcer for hele 2017.

Vores forbrug burde derfor være stoppet denne dag, hvis vi skal holde os inden for Jordens årlige kapacitet. Sidste år faldt dagen den 8. august. Det er uendeligt trist, at vi rammer datoen så tidligt på året – og at vi ramte datoen tidligere end sidste år, om end det kun er med seks dage.

Erstat Black Friday med Green Friday

Men tryk avler heldigvis også modtryk, og en spirende modreaktion vokser frem. Green Friday hedder den og er en opfordring om at købe bæredygtigt frem for meget. Det tilslutter jeg mig og håber, at du vil være med.

Det behøver ikke engang at være kedeligt, for der er mange fremsynede virksomheder, der har holdninger til forbrug, og som producerer gode kvalitetsprodukter med respekt for miljøet og de mennesker, der er involveret i produktionen i hele leverandørkæden.

Men det er ikke nemt for dem at fange vores opmærksomhed. De bæredygtige virksomheder, altså. For selvom de fleste af os vil mene, at vi er rationelt styrede individer, der analyserer og tager velovervejede beslutninger, er sandheden, at cirka 90 procent af vores hjerne er irrationelt og ubevidst motiveret.

Kun cirka 10 procent er rationelt styret. Det vil sige, at vi kun er modtagelige for saglige argumenter om bæredygtighed og omtanke for verden 10 procent af tiden. Den resterende del af tiden agerer vi ikke rationelt, men påvirkes af ubevidste tegn, som for eksempel gule prisskilte, fordi vi automatisk afkoder dem som et godt tilbud.

Vores hjerner er kodet til at vælge de gule prisskilte

For et par uger siden hørte jeg Sille Krukow fra konsulentfirmaet Krukow tale ved en konference. Hun fortalte, at hendes firma for et par år siden fik en opgave om at øge salget af grøntsager i supermarkeder på Langeland.

I stedet for at appellere til den rationelle del af vores hjerner, henvendte de sig til den underbevidste del. Det gjorde de med to greb. For det første flyttede de grøntsagerne hen på A-placeringer i butikken. Det vil sige placeringer, som butikkerne ved, er så lukrative, at vi (næsten garanteret) køber det, der står her. For det andet satte de gule klistermærker på grøntsagerne.

Vi påvirker verden hver gang, vi handler: ”Hvis du tror, at du er for lille til at gøre en forskel, så prøv at sove med en myg,” sagde Dalai Lama engang

Varerne blev ikke sat ned, men klistermærkerne lignede almindelige tilbudsskilte. Resultatet blev, at salget af grøntsager steg med 45 procent i den pågældende testperiode. Vildt, ikke?

Det er den form for markedsføring, vi er oppe imod på Black Friday. Og selvom det er vanskeligt at stritte imod, så kan vi hver især slå et slag for en mere fair verden med vores indkøbskurv. For vi påvirker verden hver gang, vi handler: ”Hvis du tror, at du er for lille til at gøre en forskel, så prøv at sove med en myg,” sagde Dalai Lama engang.

Og ligesom en myg har magt i vores soveværelse, har vi det også i butikkerne. Så #ResistBlackFriday og vær med til at forandre verden. Et indkøb ad gangen.

Tre måder at slå et slag for en mere fair verden på Black Friday:

  • Gå efter god kvalitet, der holder længe
  • Vælg bæredygtige og etisk producerede produkter
  • Tal om Green Friday – og spred det grønne budskab


    Bloggen er oprindelig skrevet til og udgivet af POV.International den 23. november 2017.


Skriv kommentar

 
 
 

Blog

Arkiv

Kategorier