15 maj, 2017

Mere end 2 millioner mennesker slog et slag for fair handel

fairtrade challenge kaffeboenner
Af Louise Elver, kommunikationschef

I sidste uge løb World Fairtrade Challenge af stablen i hele verden. Formålet var at slå et slag for fair handel, hvilket engagerede mere end 2 millioner mennesker – heriblandt 45.000 danskere.

Mere end 2 millioner mennesker fra 20 lande stod i sidste uge sammen og slog et slag for fair handel. Kampagnen byggede videre på sidste års World Fairtrade Challenge, hvor kaffeelskere fra hele verden til sammen drak mere end fem millioner kopper Fairtrade-kaffe.

I Danmark har mere end 45.000 deltaget i kampagnen ved at spise eller drikke et Fairtrade-produkt mellem den 8. – 14. maj. Enten alene, sammen med familien, vennerne, kollegaerne, naboen eller under et af de mange events, der blev holdt i perioden.

”Det er fantastisk at opleve en så massiv folkelig opbakning fra hele verden til Fairtrade-sagen samt det store engagement fra virksomheder, byer, hoteller og organisationer, siger Jonas Giersing, direktør, Fairtrade, og fortsætter:

”Fairtrade er kommet langt over de sidste tre årtier, og i dag er vi med til at forbedre indkomsten og arbejdsvilkårene for mere end 1,6 millioner bønder og arbejdere i nogle af verdens fattigste. Men der er stadig lang vej endnu, før global handel bliver mere fair for de millionvis af mennesker, der arbejder og lever i første led af handelskæden.”

På tværs af kloden er der blevet arrangeret en bred vifte af events. Børnehaver i Tyskland serverede Fairtrade-morgenmad til børnene. I Belgien blev der spist mere end 15.000 stykker Fairtrade-kager. Herhjemme var der fyraftenfest for fair handel i Aarhus og morgenfest på Rådhuspladsen i København. Kampagnen blev også støttet af supermarkeder og Fairtrade-brands fra hele verden.

Bønder og arbejdere deltager
Bønder og arbejdere fra mere end ti lande i Mellemamerika, Afrika og Asien deltog også i kampagnen. Elena Gonzáles fra Montilo Limitada, som er et Fairtrade-certificeret sukker-kooperativ i Paraguay, siger:

”Vi deltog i Wolrd Fairtrade Challenge for at fejre World Fair Trade Day. Vi var en af de første organisationer, der blev Fairtrade-certificeret i Paraguay, og vi har været i stand til at nå flere milepæle. Vi har blandt andet bygget infrastruktur og vedligeholdt arbejdsudstyr. Vi er stolte af at være anerkendt internationalt for vores kvalitets Fairtrade-sukker og rom.”

Om World Fairtrade Challenge
World Fairtrade Challenge er en international kampagne, der løb af stablen mellem den 8.-14. maj. Formålet var at slå et slag for fair handel i hele verden på samme tid. For selvom Fairtrade har eksisteret i 30 år, og andelen af varer, der bliver handlet på Fairtrade-vilkår, stiger, er der stadig et stort behov for, at global handel bliver mere fair. I alt deltog mere end 2 millioner mennesker fra 20 lande i kampagnen ved at spise eller drikke et Fairtrade-produkt.

Læs mere på www.fairtradechallenge.org