15 May, 2017

Irma ved Nørrebros runddel går foran med fair handel

irma film
Af Louise Elver, kommunikationschef

I forbindelse med World Fairtrade Challenge har vi i samarbejde med Coop undersøgt, hvilken en af Coops butikker, der sælger flest Fairtrade-varer. Irma på Nørrebros Runddel løber med æren.

Forleden tog jeg bussen ned af Nørrebrogade med en buket blå/hvide blomster under armen. Eller ”Irma-farver”, som jeg sagde til ekspedienten i blomsterbutikken, da hun spurgte, om jeg havde ønsker til farverne i buketten. For buketten var til Irma. Nærmere bestemt til Irma ved Nørrebros Runddel i København. For det viser sig, at det er den af Coops butikker, der sælger allerflest Fairtrade-varer, når vi måler på Fairtrade-andelen af det samlede salg i butikken.

Det er super godt gået af butikken på det travle hjørne, hvor der var smil på læben hos den ældre herre, der betjente kassen, produkterne stod snorlige på rad og række, og kunderne tog sig god tid. En mor med en barnevogn tilbød uopfordret at låne mig penge til at betale for mine varer. Hun troede, at jeg havde glemt min pung, fordi jeg gik og tog varer op af min indkøbskurv og satte dem tilbage på hylderne. Men jeg havde nu ikke brug for hendes fine håndsrækning, for jeg satte blot de varer retur på hylderne, som vi havde brugt til en film, som vi optog i forbindelse med kåringen.

I filmen kan man se, at souschef Rasmus Nielsen er stolt over æren. Det samme er vores direktør, Jonas Giersing. Men i stedet for at dvæle i succesen, vil de begge to hellere sælge mere Fairtrade. Også selvom mange Fairtrade-varer er en anelse dyrere end andre varer.

Tag for eksempel en pose med hele etiopiske kaffebønner, som der bliver solgt mange af i Irmas butikker. Kaffebønnerne bliver dyrket på Fairtrade-certificerede kaffe-kooperativer i Etiopien. Fordi kooperativerne er med i Fairtrade-systemet, er bønderne garanteret en minimumspris for deres råvarer og tjener derudover en Fairtrade Bonus. I kaffe-kooperativet Yirgacheffe har bønderne blandt andet brugt bonus-midlerne til at bygge skoler, så deres børn kan få en uddannelse og en bedre start på livet.

Tillykke til Rasmus Nielsen og resten af det seje team i Irma Nørrebros Runddel med titlen. Tillykke til de mange bønder og arbejdere i Fairtrade-systemet, der får en mere fair løn og bedre arbejdsvilkår, fordi butikker som Rasmus’ sælger så meget Fairtrade. Og tak til alle jer forbrugere, der har slået et slag for en mere fair verden med indkøbskurven på Nørrebros Runddel ved at tage Fairtrade ned fra hylderne. Sammen kan vi forandre verden – et indkøb ad gangen

Du kan se filmen her