2 May, 2017

Vær med i World Fairtrade Challenge

Hella Joof
Af Louise Elver, kommunikationschef

Selvom vi er kommet langt med fair handel de sidste 30 år, er der stadig et stort behov for at gøre global handel mere fair. Du kan slå et slag for fair handel ved at være med i World Fairtrade Challenge den 8. – 14. maj. Det gør du ved at spise eller drikke et Fairtrade-produkt eller ved at byde andre på fair lækkerier. Hashtag #fairtradechallenge.

Det behøver ikke at koste mange penge eller tid at støtte en god sag. Det kan handle lige så meget om at gøre opmærksom på de valg, man i forvejen foretager i sin hverdag. I bund og grund handler det om at være fair, mener Hella Joof, som støtter op om World Fairtrade Challenge:

”Vi, der er så privilegerede at bo i den rige del af verden, har et ansvar. Vi kan vælge at mase de fattigste på prisen for at spare nogle kroner på vores kaffe og vores bananer, men der er en anden vej: Vi skal insistere på at betale den pris, som det reelt koster at producere en vare på en bæredygtig måde. Det er fair trade,” siger Hella Joof.

Der er behov for, at global handel bliver mere fair

Målet med World Fairtrade Challenge er at slå et slag for fair handel i hele verden på samme tid. For selvom Fairtrade har eksisteret i 30 år, og andelen af varer, der bliver handlet på Fairtrade-vilkår, stiger, er der stadig et stort behov for, at global handel bliver mere fair:

”Den globale handel er unfair, og fattige bønder og arbejdere er de store tabere. Når man er fattig, er man nem at presse på prisen, fordi man står og mangler penge til mad og tøj til sine børn. Det er alt for nemt for store virksomheder at udnytte og underbetale fattige og desperate mennesker,” forklarer Hella Joof.

Sådan deltager du

Du deltager i kampagnen ved at spise eller drikke et Fairtrade-produkt eller ved at byde kollegaer, venner og familie på fair lækkerier mellem den 8. – 14. maj. Brug hashtagget #fairtradechallenge for at udbrede budskabet og registrer din indsats på www.fairtradechallenge.org

Produkter, der bærer Fairtrade-mærket, er dyrket af bønder og arbejdere, der får en mere fair betaling og bedre arbejdsvilkår. Jo flere Fairtrade-varer, der bliver solgt, des flere mennesker får gavn af Fairtrade.

Et af de mennesker, der passer, høster og bærer Fairtrade-bananer, er Robinson Raimrez Segura, der arbejder på en plantage i Ecuador. Han kom til plantagen som flygtning efter at have mistet alt på grund af en El Niño-orkan. Fordi han er med i Fairtrade-systemet, har han blandt andet modtaget et boligtilskud:

”Takket være Fairtrade købte jeg et stykke land og byggede et lille hus. Det blev også muligt for mig at få tilskud til mine børns skolegang og deres medicin,” fortæller Robinson Raimrez Segura.

Hans historie er blot en af grundene til, at fair handel giver mening. Det er det, du kan være med til at slå et slag for ved at deltage i World Fairtrade Challenge.

Fotokredit: Kennet Havgaard

Fakta: Sådan deltager du i kampagnen

• Spis eller drik et Fairtrade-produkt eller byd andre på fair lækkerier mellem den 8. – 14. maj
  • Spred gerne budskabet på sociale medier med #fairtradechallenge