16 marts, 2017

Opfordring til forbrugere: Stem med din indkøbskurv

Forbruger
Af Mette Boye, DIEH og Jonas Giersing, Fairtrade Mærket

(Dette indlæg blev bragt i Debat-sektionen i Politiken den 15. marts 2017.)
Det er helt afgørende for, at virksomhederne bliver skubbet i en mere etisk ansvarlig retning.



Kære forbruger, i dag er det international forbrugerdag. Og der er meget at fejre, for man kan både råbe højt og slå hårdt som forbruger.

15. marts 1962 holdt daværende præsident John F. Kennedy en tale i den amerikanske Kongres, hvor han definerede de grundlæggende forbrugerrettigheder.

I dag, 55 år senere, er 15. marts udråbt til international forbrugerdag for at minde os om, at vi kan bruge vores forbrugerrettigheder til at stille krav til vores varer. Det kræver naturligvis, at vi kan kende forskel på de mange mærkningsordninger og begreber, som vi ser i supermarkederne.

Vi får tit spørgsmålet: Hvad er forskellen på etisk handel og Fairtrade? Det er to forskellige tilgange, som supplerer hinanden:

1. Etisk handel er en ansvarlig virksomhedspraksis, der fremmer international handel med respekt for menneske- og arbejdstagerrettigheder samt miljø.

Fairtrade praktiserer en handelspraksis, hvor selve slutproduktet bærer en mærkning, der viser, at produktet er fremstillet under Fairtrade-vilkår.

Man kan altså sige, at etisk handel er den tankegang, Fairtrade praktiserer.

Bliv ved med at stemme med din indkøbskurv. På den måde skubbes virksomhederne i en mere etisk ansvarlig retning

2. Etisk handel omhandler alle led af leverandørkæden. Det samme gør Fairtrade, men Fairtrade er sat i verden for at forbedre vilkårene i første led af leverandørkæden, nemlig bønderne og arbejderne.

3. Etisk handel kan praktiseres af alle, der handler på tværs af grænser. Fairtrade tilvælges typisk af virksomheder, som handler med fødevarer, krydderier, tøj, kaffe og så videre, da særligt disse varer handles fra nogle af verdens fattigste lande.

En af måderne, hvorpå virksomheder kan praktisere etisk handel, er ved at handle igennem Fairtrade, som arbejder for at forbedre leve- og arbejdsvilkår for bønder og arbejdere i Afrika, Asien og Syd- og Mellemamerika.

En anden måde for virksomhederne at arbejde med større samfundsansvarlighed på er igennem Dansk Initiativ for Etisk Handel (DIEH), som er den danske alliance for etisk handel.

I DIEH mødes virksomheder, organisationer og offentlige instanser for at finde løsninger på etiske udfordringer.

Det stigende fokus på ansvarlig forretningspraksis kan i særdeleshed mærkes i Fairtrade og DIEH, som begge oplever en større interesse fra virksomhederne om at arbejde ambitiøst med ansvarlighed i deres værdikæde.

Så kære forbruger: Bliv ved med at stemme med din indkøbskurv. På den måde skubbes virksomhederne i en mere etisk ansvarlig retning, hvilket er afgørende for at skabe bæredygtig udvikling og nå FN’s verdensmål inden 2030.


Skriv kommentar

 
 
 

Blog

Arkiv

Kategorier