6 juni, 2017

Danskerne er vilde med Fairtrade

swgr
Af Fairtrade, kommunikationsafdelingen

I 2016 steg det estimerede salg af Fairtrade-produkter med cirka 17 procent i Danmark. Det er en tendens, som de seneste år har været gennemgående og en tendens, som betyder meget for nogle af verdens fattigste mennesker.

Fairtrades salgstal er steget med estimeret cirka 17 procent i 2016 på det danske marked. Det betyder, at Fairtrade-mærket fortsat bliver langet mere og mere over disken. Det lille blågrønne mærke er altså populært hos danskerne. Denne tendens er vigtig for de bønder og arbejdere, som høster kakaofrugterne og plukker teen ved handelskædens begyndelse – men hvorfor er Fairtrade-produkter i så høj kurs lige netop nu?

Fair handel er ikke en ingrediens, som vi kan smage, når vi sætter tænderne i bananen eller lader chokoladen smelte på tungen – selvom nogle måske vil påstå det modsatte. Det handler ikke om os selv, men om mennesker, som er flere tusind kilometer væk, når vi står overfor vores valg ved indkøbshylden.

Anne Glad om tidens forbruger
Think Global Act Local kendetegner nutidens politisk bevidste forbrugere,” forklarer forbrugerekspert, Anne Glad og fortsætter: ”Nutidens forbrugere er på en stor opgave med at navigere i forhold til klodens mange udfordringer, derfor er det fantastisk, når man rent faktisk KAN gøre en forskel ved en lokal handling og ved at gøre det, man alligevel skal – nemlig at købe ind.”

Turen i supermarkedet sender forbrugeren ud i et hav af valg og forskellige iøjnefaldende mærker, som kan være svære at navigere rundt i. Især hvis man som forbruger ønsker at gøre en bestemt forskel gennem sine indkøb:

”Den lokale trend har også godt fat i de politisk bevidste forbrugere i disse år. Men på den stribe af produkter fra udlandet som for eksempel bananer, chokolade og kaffe, som vi nødigt vil undvære, uanset hvor gode vores klimaintentioner er, så er det meningsfyldt, at der i det mindste knytter sig en social og økonomisk bæredygtighed til produkterne,” siger Anne Glad.
Desuden tager Fairtrades standarder også hensyn til miljøet i lokalområdet, hvor eksempelvis kaffebonden lever og dyrker sin kaffe.

De eksotiske Fairtrade-favoritter
Det er disse ”uundværlige” produkter fra de varme himmelstrøg, som har hovedrollerne i Fairtrades estimerede vækst. Salget af vores kære gule ven, bananen, steg med cirka 20 procent i volumen. Vi har tydeligvis også stadig brug for et kaffefix: Salget af Fairtrade-kaffe gik frem med cirka 6 procent og instant kaffen steg med cirka 24 procent i volumen. Men der hvor danskerne gav den allermest gas med fair handel, var med kakaoen. Danskerne knækkede cirka 78 procent flere plader chokolade og andet godt med kakao. Disse tal betyder, at vi hele tiden er med til at bekæmpe fattigdom i nogle af verdens fattigste lande.

En stigning med betydning
Uanset hvad vi tænker på, når vi står ved hylden i supermarkedet, er der røget flere Fairtrade-varer fra hylderne og ned i indkøbskurven. I 2015 brugte hver dansker i gennemsnit et estimeret beløb på cirka 131 kr. på Fairtrade-produkter om året. I 2016 steg tallet til cirka 151 kr. Når danskerne køber mere Fairtrade, bliver den såkaldte Fairtrade-bonus, som bønder og arbejdere tjener, også højere. Den samlede Fairtrade-bonus genereret af salget i Danmark steg derfor med cirka 13 procent i USD i 2016.

Det er en fremgang, som naturligvis gør Fairtrades direktør, Jonas Giersing, glad:

”Jeg vil gerne takke virksomhederne, detailhandlen og forbrugerne – det er jer, der er hverdagens superhelte. Uden jer, ville det ikke være muligt at gøre denne forskel for bønder og arbejdere i nogle af verdens fattigste lande. Vi har brug for endnu flere af jeres slags,” forklarer Jonas Giersing.

Faktaboks

* Note: Udviklingen i omsætningen af Fairtrade-produkter i Danmark følger ikke
nødvendigvis helt udviklingen i den bonus, som bønderne og arbejderne tjener.
Det skyldes, at bønderne og arbejdernes bonus ikke er knyttet til varernes salgspris
 i supermarkederne i Danmark.

Fakta: Om Fairtrade

• Bønderne og arbejderne får en mere fair betaling og har bedre arbejdsvilkår
  • Derudover tjener de en bonus, som de bruger til at udvikle deres landbrug, bygge en sundhedsklinik, skole eller lignende
  • Miljøbeskyttelse er en central del af Fairtrade ⠀