15 June, 2017

Kokager er guf for klimaet

gfdg
Af Emilie Pii, frit oversat fra Fairtrade Foundation, foto: Didier Gentilhomme

Ja, vi mener faktisk kokager. Store dampende bunker kokager. Men hvorfor er vi så meget oppe at køre over denne fluetiltrækkende bløde masse? Det er fordi, det er guld. Ildelugtende guld, som bønder i Kenya kan omdanne til ren energi.

Når køerne laver stort, er det rigtig stort for bønder som Zeddy
Som en del af projektet ”Women in Coffee,” som Fairtrade Afrika har implementeret, har bønder som Zeddy fået en grøn biogasovn i hjemmet.
Det betyder, at Zeddys tre køer nu er til endnu større nytte. Hun opsamler simpelthen komøget og fylder det i en komposttank – og her sker magien eller videnskaben, om man vil, og ud kommer biogas, som hun så bruger til at drive hjemmets komfur.
Det betyder, at Zeddy ikke længere er nødt til at stå over den åbne ild, når hun laver mad, og det er rigtig gode nyheder for hendes helbred. Det er ikke kun Zeddy, som den biogasdrevne ovn skåner. Den skåner også miljøet; der er ikke længere behov for at fælde træer som brænde til den gamle brændeovn – og det betyder godt nyt for kaffeplanterne, som er skyggeplanter. Når de omkringliggende træer ikke bliver fældet, kan de skygge for kaffeplanterne, og det betyder bedre høst for Zeddy og bedre kaffe til os som forbrugere – alt sammen gavner vegetationen, hvilket er en kæmpe bonus for Zeddy, miljøet og for os.

Og der er faktisk endnu en bonus: Det biprodukt, som bliver dannet i komposttanken, kaldes for bio-slam, og det bliver brugt som økologisk gødning til kaffeplanterne, der gør dem mere produktive. Og mere produktive planter, betyder mere omsætning for bønderne.

Den helt store sidegevinst
Nu til det, som gør komøget rigtig stort: Når bønder deltager i kulstofreducerende initiativer kan de tjene CO2 kvoter. CO2 kvoter er en teoretisk mængde kulstof, som er blevet forhindret i at komme ud i atmosfæren. Bønderne kan sælge CO2 kvoter til personer og virksomheder, som ønsker at reducere deres CO2 aftryk. De får en Fairtrade-pris for kvoterne, som dækker omkostningerne ved at drive projektet. Oveni denne pris tjener de også en Fairtrade-bonus, som de kan bruge til at investere i lokalsamfundet – herunder initiativer, der bekæmper effekterne af klimaforandringerne.