18 August, 2017

Næsten sølvbryllup og forholdet er stadig stærkt

Forbruger
Af Louise Elver, kommunikationschef

86 procent af danskerne anser Fairtrade-mærket for troværdigt og 87 procent af dem genkender mærket, viser ny undersøgelse.

De seneste 23 år har Fairtrade og danskerne brygget på et forhold, der i 2017 stadig viser en stærk hengivenhed for hinanden.

Tilliden til Fairtrade-mærket står stærkt hos danskerne, viser en ny markedsundersøgelse af mærkningsordninger foretaget af Landbrug og Fødevarer. Generelt set har danskerne et godt øje til Fairtrade-mærket, og 86 procent af de adspurgte svarer, at de finder Fairtrade-mærket troværdigt. Tiltrækningen af Fairtrade er især stor i Region Hovedstaden og Sjælland, hvor kvinderne i særlig grad finder mærkningsordningen tiltalende.

Samtidig viser undersøgelsen, at selvom danskerne flirter med flere mærkningsordninger, genkender 87 procent af de adspurgte stadig Fairtrade-mærket. Fairtrades direktør, Jonas Giersing, mener, at danskernes forhold til Fairtrade viser, at danskerne tager godt imod Fairtrade, og med undersøgelsen ser han samtidig et udviklingspotentiale. Han udtaler,

”Forbrugerne har allerede et godt kendskab og en solid tillid til Fairtrade. Det er vi glade for. Dog kan vi stadig blive endnu mere bevidste om vores tilvalg, når vi stå ved hylderne i supermarkedet. Der er stadig behov for, at vi omdanner vores kendskab til aktive valg. For det er med vores valg og indkøb, at vi sammen kan gøre en afgørende forskel for bønder og arbejdere i nogle af verdens fattigste lande". 

Om to år kan danskerne fejre sølvbryllup med Fairtrade-mærket og meget tyder på, at forholdet og tilliden kun bliver stærkere.

Læs Landbrug & Fødevarers markedsanalyse her.

Skriv kommentar

 
 
 

Blog

Arkiv

Kategorier