11 december, 2015

Vil du opgive din morgenkaffe til klimaforandringerne?

Af Jonas Giersing, Direktør

Bloggen er oprindeligt skrevet til Mandag Morgen og udgivet den 7. december 2015.

I et kaffekooperativ i Malawi har klimaforandringerne udslettet halvdelen af ​​stedets 10 millioner kaffebuske. Gamle buske, som er plantet løbende siden 2003, og som er tæt på umulige at erstatte, er blevet ødelagt. I Central- og Sydamerika er mange landmænd plaget af et udbrud af svampesygdommen bladrust, som ødelægger deres kaffehøst. Og hos en sammenslutning af bønder i et kooperativ i Guatemala er kaffehøsten faldet med 40 procent.

Den globale opvarmning er så omsiggribende, at kaffebønderne hverken kan levere samme mængde kaffe eller samme høje kvalitet som tidligere. Den udvikling er kun på vej i en retning. Nedad. Og det i en sådan fart, at vores kaffe har direkte kurs mod at blive en dyr mangelvare forbeholdt de rige.

Kaffebønder fra Indonesien, Tanzania og Guatemala fortæller os, at de er nødt til at flytte deres kaffebuske højere op af bjergsiderne på grund af de stigende temperaturer. Mange har allerede flyttet buske op ad mere end en gang. Jeg skal ikke bruge min fantasi ret meget for at forestille mig, at der til sidst er ikke mere bjerg tilbage, som de kan flytte buskene op ad.

Chokoladen kan være væk om fem år

Og det er langtfra kun vores kaffe, der er truet. Ris, te, hvede, majs, bananer, honning og chokolade er alle i fare på grund af klimaforandringerne. Hos biavlere i Centralamerika er det blevet så koldt, at bierne ikke laver honning, og bistaderne står tomme. Megakoncerner som Barry Callebaut og Ben & Jerry’s fortæller, at deres råvarer er i fare, og at de er ved at tabe produkter til klimaforandringerne. På listen over klimatruede produkter står dermed Ben & Jerry’s banan- og nøddeis, Chunky Monkey.

Eksperter i kakaoindustrien forudser, at vi kommer til at stå i en verdensomspændende mangel på kakao om fem år. Fem år! Det er, før mine børn går ud af folkeskolen. Chok. Rædsel.

Jeg ved ikke med dig, men jeg er overhovedet ikke parat til at sige farvel til min morgenkaffe eller chokoladefristelser. Eller til nogen andre afgrøder for den sags skyld. Men hvad i al verden stiller vi op med stigende temperaturer, ekstreme vejrforhold, flere skadedyr og plantesygdomme, som klimaforandringerne fører med sig? Hvordan kæmper vi mod det?

Selv om det virker håbløst, er vi nødt til at finde nye måder at tilpasse os det ændrede klima.
Ud over vores mad er den globale opvarmning ved at udrydde nogle af verdens fattigste menneskers livsgrundlag. De overlever i helt bogstavelig forstand ikke, hvis klimaforandringerne forhindrer dem i at dyrke deres jord. Og der er ikke tale om et par enkelte mennesker hist og her. Op mod 25 millioner familier over hele verden skønnes at være økonomisk afhængige af kaffeproduktion.

Nyt fair CO2-kvotesystem

Derfor var det heller ikke overraskende for mig, at klima uden sammenligning var det emne, der fyldte allermest på Fairtrades sidste generalforsamling i sommer i Bonn. På generalforsamlingen mødes repræsentanter fra de producerende lande med repræsentanter fra de sælgende lande såsom mig selv. Repræsentanterne fra syd gentog igen og igen og igen, at det er klimaforandringerne og klimatilpasning, som er deres største udfordring.

Fairtrade-systemet er bygget op således, at de producerende lande tilsammen har 50 procent af stemmerne ved generalforsamlingen. Så når de producerende lande taler om klima, ja, så bliver der lyttet. Og handlet.

Som konsekvens heraf lancerer vi i disse dage et Fairtrade-CO2-kvotesystem. Det virker på den måde, at det giver virksomheder mulighed for at kompensere for deres CO2-udledning ved at betale for, at der bliver plantet træer et andet sted på kloden. Træer optager CO2 fra luften, og på den måde sørger kvotesystemerne for, at der bliver optaget lige så meget CO2, som der bliver udledt.

Det smarte ved Fairtrades CO2-kvotesystem er, at træerne bliver plantet på kooperativernes jord. Det betyder, at træerne ikke alene optager CO2 fra luften og dermed nedbringer den samlede mængde CO2. Træerne hjælper kooperativerne direkte med at tilpasse sig klimaforandringerne, fordi træerne holder på jorden med afgrøder.

Desuden kan træerne plantes på en måde, så de giver skygge til afgrøderne, hvor det er gavnligt, og dermed bedre vækstbetingelser. Sidst men absolut ikke mindst giver kvotesystemet kooperativerne mulighed for at tjene penge på salg af CO2-kvoter, hvilket øger deres indtjeningsmuligheder. Win-win-win!

Få nu indgået den aftale på COP21

Den slags klimatilpasning er nødvendig, men den nytter ingenting, hvis ikke også vores politikere gør noget ved årsagerne til den globale opvarmning, som truer vores fødevareproduktion. Det har de alle tiders mulighed for at gøre på klimatopmødet COP21, der foregår lige nu i Paris.

Klimatopmødet falder sammen med, at danskerne har bakket op om bæredygtig fødevareproduktion i to årtier. Men hvor fairtrade for 20 år siden handlede om at sikre en fair betaling til de mennesker, der producerer vores mad, kan det ikke længere stå alene. I dag handler en bæredygtig fairtrade-fødevareproduktion i høj grad også om at indtænke miljø og klima i alle led i produktionen.

Og det sker ikke, medmindre politikerne indgår en aftale på COP21. En aftale, hvor alle landende forpligter sig til at reducere deres CO2-udledning betydeligt. En aftale, som mindsker den globale opvarmning. En aftale, som gør, at bønderne fortsat kan overleve og dyrke vores mad. En aftale, der betyder, at du og jeg kan fortsætte med at nyde vores kaffe.

Men uanset hvilken aftale politikerne får lavet i Paris, vil det ikke være nok til at bremse udviklingen. Der skal meget mere til. Detailhandlen prioriterer og satser på gode, bæredygtige produkter. Produkter, der er dyrket med minimal påvirkning af vores natur og miljø, hvor bonden får mulighed for at lave klimatilpasning og bliver betalt en fair pris, hvor der ikke er anvendt børnearbejde, og hvor dyrene har haft et godt liv.

Choice editing til et bedre forbrug

I sommer tog Irma et stort skridt i denne retning ved at vælge kun at sælge økologiske og Fairtrade-certificerede bananer. Det er første gang, at en dansk supermarkedskæde har taget sådan et aktivt fairtradevalg på vegne af sine kunder. Fænomenet hedder choice editing, og det er en markant trend i udlandet, som vi forhåbentligt kommer til at se meget mere til herhjemme. For når det gælder madvarer, er det frie valg, som vi er så vant til at have, ikke nødvendigvis det bedste valg.

Jeg er sikker på, at choice editing er kommet for at blive. Men butikkerne er først og fremmest forretninger, der skal tjene penge. Derfor er det de varer, som vi forbrugere køber, der bliver stillet på hylderne. Det er ganske forståeligt.

Og lige præcis derfor skal vi forbrugere melde os ind i klimakampen. Vi skal belønne de butikker, der er modige nok til at sætte ansvarlighed over profit. De butikker, der tænker på klodens fremtid frem for deres egne kortsigtede salgstal. Vi skal belønne de butikker, der sætter bæredygtige varer på hylderne, til trods for at de ved, at mange forbrugere hellere vil have en billigere variant. Vi belønner og motiverer de butikker ved at købe deres bæredygtige varer.

Selvom de færreste af os er klar til gadekamp eller revolution, er vi bevæbnede. Med vores indkøbskurve og punge. Og med dem kan vi både råbe højt og slå hårdt. Også selvom det kan føles som en lidt vel ensom kamp, når man hiver den bæredygtige pose kaffe ned fra hylden i supermarkedet frem for den lidt billigere pose, der står ved siden af.

Men der er god grund til at håbe på, at den bæredygtige pose kaffe oftere vil blive valgt. For der eksisterer allerede en stor og global forbrugerbevægelse i USA, England, Tyskland, Sverige, herhjemme og i mange, mange andre lande. En forbrugerbevægelse, der gør uret til ret ved at vælge den konventionelle banan fra og den bæredygtige til. En forbrugerbevægelse, der forandrer verden med en kop dampende varm og fair kaffe. Et indkøb ad gangen.


Skriv kommentar

 
 
 

Blog

Arkiv

Kategorier