27 januar, 2014

Ny Fairtrade model baner vejen for øget samarbejde

Af Jonas Giersing, Direktør

Nye programmer for kakao, sukker og bomuld åbner for øget salg for kooperativer – og for virksomheder.

Fairtrade kooperativerne står til et banebrydende år med de nye forpligtende partnerskaber, som Fairtrade International offentliggør i dag. Fairtrade Sourcing Programs (FSP) er en innovativ model for virksomheder til at source råvarer fra Fairtrade kooperativer. På globalt plan er målet med det nye program, at flere og flere virksomheder forpligter sig til ansvarlig sourcing af tre nøgleråvarer.

Fairtrade er nået langt, men Fairtrades globale markedsandele forbliver relativt små, og kooperativerne inden for kakao og sukker sælger i gennemsnit kun en tredjedel af deres produktion på Fairtrade-vilkår. På bomuld er det mindre endnu, og kooperativerne vil meget gerne sælge flere Fairtrade-certificerede råvarer.
Med de nye programmer for kakao, sukker og bomuld får kooperativerne bedre muligheder for at sælge deres afgrøder på Fairtrade betingelser – og virksomhederne får flere muligheder for at arbejde med Fairtrade.

Internationale chokoladeproducenter, butikskæder og brands såsom Mars, Rigelein, COOP Schweiz, Lidl og Switcher har allerede engageret sig i den nye model, og er blandt de første til at forpligte sig til at købe Fairtrade kakao og bomuld under den nye råvaresourcing-model.

Hvad kan den nye model?

Fairtrade Sourcing Programs for kakao, sukker og bomuld giver Fairtrade kooperativer adgang til virksomheder og brands, der ønsker at købe disse specifikke råvarer på Fairtrade betingelser. Med den nye model flyttes fokus fra, at alle ingredienserne i det endelige produkt skal være Fairtrade-certificeret til, at virksomhederne kan fokusere på den enkelte råvare som led i virksomhedens strategi for bæredygtig sourcing. Samtidig indgår virksomhederne i et samarbejde med Fairtrade om gradvist at øge volumen af de enkelte Fairtrade-certificerede råvarer i produktionen, og virksomhederne tilbydes forskellige måder at kommunikere om deres sourcing program på.

Sammen med alle vores samarbejdspartnere er Fairtrade kommet rigtig langt, men vi ønsker at skabe endnu større forbedringer for endnu flere bønder i udviklingslandene. Fairtrade Sourcing Programs er en del af svaret på bøndernes ønske, fordi virksomhederne herhjemme får en ny og mere fleksibel måde at arbejde med Fairtrade på, alt imens der ikke laves om på de høje standarder, som Fairtrade stiller til kooperativerne og til betaling for deres råvarer. Således ændrer FSP ikke noget ved Fairtrade mindstepris og Fairtrade bonus. Jeg glæder mig utrolig meget til at komme i gang med de nye samarbejdsmuligheder, som FSP giver os for at løfte Fairtrade til nye højder.

Bemærk: Den nye model erstatter ikke den nuværende måde at arbejde med Fairtrade på, men er et supplement, som virksomheder og brands inden for bomuld, kakao og sukker (som ingrediens) kan benytte sig af. Modellen har ingen betydning for de øvrige råvarekategorier eller for de eksisterende Fairtrade-mærkede produkter.

For kommercielle henvendelser om FSP: Forretningsudvikler Fairtrade Mærket, Henrik Arnaa Tlf:  31 68 28 52 / henrik@fairtrade-maerket.dk

Skriv kommentar

 
 
 

Blog

Arkiv

Kategorier