25 april, 2013

Nu tanker Q8 og Statoil Fairtrade kaffe

Q8 og Statoils butikker skænker nu Fairtrade-mærket kaffe i kundernes kopper. Det er noget, der kommer til at gøre en mærkbar forskel for nogle af verdens kaffebønder.

Tankstationer er muligvis ikke det første, folk tænker på, når de har lyst til en kop bæredygtig kaffe. Men det forandrer sig nu, hvor to af landets førende tankstationkæder, Q8 og Statoil, begynder at skænke Fairtrade-certificeret kaffe i kundernes kopper.

Både Q8 og Statoil har rullet den Fairtrade-mærkede kaffe ud siden nytår, og kan nu købes på stationerne rundt om i landet. De nye Fairtrade-mærkede ’kaffestationer’ er noget, der varsler en ny udvikling for Fairtrade.

Traditionelt har Fairtrade-mærkede varer været bedst repræsenteret i supermarkederne, men der kommer flere og flere certificerede varer på eksempelvis tankstationer og i kiosker – de såkaldte convenience-butikker. Fairtrade Mærket har fokus på at være til stede alle de steder, hvor danskerne handler, og derfor er de hastigt voksende convenience-butikker essentielle.

Ser frem til endnu større Fairtrade bonus

Jeg er sikker på, at de nye udsalgssteder vil kunne ses på størrelsen af den Fairtrade bonus, bønderne betales for deres råvarer som en af fordelene ved at være med i Fairtrade ordningen. Bonussen er den ekstrabetaling fra kaffebøndernes aftagere, der ofte er øremærket til forbedring af arbejds- og levevilkår samt sociale formål.

Det er umuligt at spå om, hvor mange kopper Fairtrade-mærket kaffe, der vil blive solgt hos Q8 og Statoil fremover, men der er ingen tvivl om, at det er noget, bønderne kommer til at kunne mærke. Tankstationer og andre convenience-udsalgssteder er ekstremt populære, og jo flere steder danskerne kan holde en Fairtrade kaffepause, jo bedre. I 2011 indebar salget af Fairtrade-mærkede varer i Danmark en Fairtrade bonus på ca. 5,8 mio. kroner.

Statoil: Vi vil gøre en forskel

Hos Statoil ser man lanceringen af Fairtrade-mærket kaffe som et naturligt skridt i forretningsudviklingen:

”Statoil vil gerne bidrage til mere omtanke for omgivelserne på de områder, hvor det er muligt. Derfor har økologiske varer, biobrændstoffer og fx besparende tiltag omkring energi- og vandforbrug gennem mange år været en integreret del af vores forretning. Det var derfor en naturlig udvikling for Statoil også at begynde et samarbejde med Fairtrade Mærket, fordi vi derved kunne være med til at gøre en forskel for bønder og arbejdere i en række af verdens mest udsatte lande, hvor man samtidig også arbejder på at skåne miljøet i produktionen,” forklarer Karin Danielsen, kategorichef i Statoil Fuel & Retail.

Q8: Ordentlige forhold er en ret for alle

Q8 ved, at en kop morgenkaffe er vigtig for de fleste danskere – også dem på farten – og de har samtidig fokus på, at den bliver til under ordentlige forhold:

”Nogen vil måske sige, at en kop kaffe om morgenen er en ’menneskeret’, og vi vil altid gerne tilbyde vores kunder en kop økologisk kaffe af bedste kvalitet. Når vi serverer vores kaffe i samarbejde med Fairtrade, er der samtidig fokus på, at almindelige rettigheder, ordentlige forhold og rimelig betaling for arbejdskraft er en ret for alle. Vi kan hjælpe med at sikre kaffeproducenterne i eksempelvis Peru den ret gennem vores samarbejde. Den moderne kunde efterspørger convenience og kvalitet, og vi har set en væsentlig stigning i salget af kaffe i de seneste år. Derfor er det også spændende at følge og udvikle vores produkt, så vi hele tiden kan tilbyde vores kunder noget lidt bedre. Vores kaffe skal være af den bedste kvalitet og oprindelse, som den altid har været, og med vores nye samarbejde med Fairtrade Mærket kan vi igen sætte fokus på, hvorfor det er så vigtigt,” siger Maria Gervig, der er Q8s Scandinavian Head of Category Convenience & Concept Development.