29 maj, 2012

Interview: Med Fairtrade Mærket og Nordic Sugar i Malawi

Peter M. Nielsen, vicepræsident i Nordic Sugar, besøgte i februar Malawi sammen med Fairtrade Mærket. Vi har interviewet ham om turen og de oplevelser, den bød på.

”Besøget i Malawi gør vores kommunikation mere troværdig”

Nordic Sugars vicepræsident, Peter M. Nielsen, rejste i februar til Malawi med Fairtrade Mærket. På programmet var et besøg på Kasinthula, det kooperativ, der leverer sukker Nordic Sugar. At se, hvordan Fairtrade virker i det allerførste led, er noget, som han anbefaler varmt til Fairtrade-licenshavere.
”Det var en meget spændende tur, som gav et meget detaljeret billede af de udfordringer, som bønderne på Kasinthula er oppe mod hver eneste dag. Jeg tænker især på den fattigdom, der er i Malawi, den ringe sundhedstilstand og ikke mindst de kaotiske regeringsforhold. Det påvirker blandt andet energi-forsyningen, som er sparsom med mange afbrydelser og ofte forbeholdt dem, som har adgang til udenlandsk valuta. Det har den almindelige sukkerrørsbonde jo ikke, men gennem kooperativet og samarbejdet med eksportøren Illovo er de sikret adgang til elektricitet,” forklarer Peter M. Nielsen, der på turen var med helt ude i markerne, under den brændende sol og se, hvordan blandt andet Kasinthulas vandingssystem gør bønderne uafhængige af regn.

En vigtig del af turen var at se, hvordan bønderne på Kasinthula har valgt at bruge deres Fairtrade bonus-midler. Blandt andet har kooperativet tidligere på året indviet en skole for lokalområdet, hvor der er plads til seks klasser. Her var Peter M. Nielsen med inde i klasselokalerne og oplevede, hvordan op til 65 børn fyldte hvert klasselokale.
”Der er ingen tvivl om, at jeg oplevede de forskellige bonus-projekter som både nyttige og troværdige. Det var tydeligt at mærke, at de lokale var meget stolte over at have gennemført projekterne.”

Men det var ikke kun Peter M. Nielsen, der personligt fik meget ud af at besøge Kasinthula. Han mener også, at det kommer Nordic Sugar til gode – blandt andet i virksomhedens markedsføring.
”Jeg vil helt klart anbefale andre licenshavere at rejse ud med Fairtrade Mærket. At vi selv har konstateret tingenes tilstand giver en langt større troværdighed i vores kommunikation til kunder og forbrugere. At møde bønderne og høre deres kommentarer og forbedringsforslag var både interessant og har givet os mulighed for at bruge deres billeder og personlige historier i vores markedsføring,” fortæller Peter M. Nielsen.