29 maj, 2012

Fairtrade-mærkets kendskabsgrad helt i top

Af Jonas Giersing, Direktør

Næsten 9 ud af 10 danskere kender Fairtrade-mærket. Det viser en ny analyse, som Landbrug & Fødevarer har gennemført (Userneeds, april 2012) med henblik på at kortlægge etisk handel og øjne mulighederne for salg af produkter, hvor ’det ikke bare handler om at blive mæt’.

Hele 86 % af de adspurgte danske forbrugere kender til Fairtrade Mærket, mens 83 % mener, at mærkningsordningen er troværdig. Troværdighedsgraden overgås kun af Ø-mærket og det nordiske miljømærke.
”Det er tal, jeg glæder mig meget over. Som certificeringsordning er netop kendskabsgraden og troværdigheden grundlæggende for vores arbejde. Og det understreger over for mig, at vores indsats for at udbrede kendskabet til Fairtrade og arbejdet med de gradvise forbedringer for verdens fattigste bønder virker,” forklarer Jonas Giersing, der er direktør for Fairtrade Mærket.


Fairtrade-mærkede varer bliver primært købt i Netto

Undersøgelsen viser også, at de fleste af danskerne (45 %) køber deres Fairtrade-mærkede varer i Netto og døgnNetto, efterfulgt af Føtex, Kvickly og SuperBrugsen.

”At det største salg af Fairtrade-mærkede varer sker i de dagligvarekæder, der har de største markedsandele understreger, at forbrugerne gerne vil købe Fairtrade – der skal blot være god og nem adgang til de mærkede varer,” mener Jonas Giersing.

Ønsker Fairtrade-mærket frugt og grønt

Undersøgelsen beskæftiger sig også med, hvilke varegrupper de danske forbrugere ønsker at kunne købe i Fairtrade-certificerede varianter. Her topper frugt og grønt ønskelisten. I forvejen er bananer en af topsælgerne inden for Fairtrade-mærkede varer.

”Lige præcis Fairtrade på frugt og grønt er noget, der bliver arbejdet meget med i mange andre lande, og en stor del grøntsager og frugter bliver allerede nu dyrket og solgt på Fairtrade-vilkår. Der er ingen tvivl om, at vi gerne ser, at flere danske forhandlere vælger Fairtrade til deres frugt- og grøntafdelinger – og dermed er med til sikre en mere fair handel og arbejdsvilkår for de, der dyrker og plukker vores frugt- og grøntvarer,” siger Jonas Giersing.

En løsning kan være at kombinere økologien med Fairtrade-mærket. Næsten en tredjedel (27 %) forklarer, at de vil købe flere Fairtrade-certificerede varer, hvis de samtidig er økologiske:

”Heldigvis er det jo allerede sådan, at mange af de Fairtrade-certificerede kooperativer og -plantager også er certificeret til økologisk produktion. Detailhandlen behøver altså ikke vælge det ene frem for det andet,” forklarer Jonas Giersing.

Skriv kommentar

 
 
 

Blog

Arkiv

Kategorier