28 februar, 2012

Fairtrade Mors Dag? Ja tak!

Benny Engelbrecht foreslår d.27/2 på sin blog på Business.dk, at Mors Dag bliver gjort Fairtrade. Det synes vi på Fairtrade Mærket er en rigtig god ide – det giver god mening, at vi også tænker på dem, der dyrker vores varer, den dag vi tænker på vores mor.

I den sammenhæng nævner Benny Engelbrecht også den radiodokumentar om roseproduktion i Kenya, som P1 sendte tidligere på året.

Her blev Bigot, der er en af cirka 26 Fairtrade-certificerede roseplantager i Kenya, anklaget for ikke at leve op til de standarder og regler, der gælder for Fairtrade-certificerede produktionssteder – ikke mindst i forhold til at beskytte blomsterarbejderne mod farlige sprøjtegifte.

Lad mig sige det med det samme: det er naturligvis ikke i orden, hvis arbejdere på Fairtrade-certificerede blomsterfarme bliver udsat for farlige sprøjtegifte, som vi selv i vores regler har forbudt. Og det er selvfølgelig heller ikke i orden når plantageledelsen bevidst snyder med kontrollen og tilsyneladende er med i Fairtrade uden at vise villighed til positiv forandring. Derfor har vi videregivet P1-journalisternes fund til vores kontrolvirksomhed.

Flere og bedre kontrolbesøg

Blogindlægget kommer også ind på kontrolbesøgene, som Bigot angiveligt har kunnet forberede sig på ved blandt andet at gemme giftige sprøjtemidler væk.
Det er vigtigt for os, at forbrugerne ikke holder op med at købe Fairtrade-certificerede roser (og alle de andre Mors Dag-venlige produkter), fordi de er i tvivl om, hvorvidt reglerne bliver overholdt.

Derfor har Fairtrade Mærket gennem en periode arbejdet med at forbedre vores kontrol. For en række år siden var der ganske få uanmeldte kontrolbesøg i Fairtrade-systemet, men sidste år blev der gennemført 30, i år udføres der 60, og det er vores ønske fra dansk side, at det tal skal stige yderligere fremover. I Fairtrades anmeldte kontrolbesøg bruges desuden teknikker for at opdage snyd. Det er eksempelvis inspektøren – ikke plantageledelsen – der udvælger de arbejdere, der skal interviewes.

Men uanset hvor skrap en kontrol, man arbejder med, anmeldt eller uanmeldt, så vil der altid kunne findes uregelmæssigheder og forsøg på snyd, ikke mindst i lande med en høj grad af fattigdom og korruption. Fairtrade handler derfor også om hele tiden at arbejde skridt for skridt med at løse de problemer, der findes. For os er problemet med sprøjtegifte desværre ikke nyt – vi har arbejdet med at løse det i mange år, også med gode resultater.

Fairtrade gør en forskel

Nogle spørger, hvorfor vi overhovedet har med plantager at gøre, når det kan være op ad bakke at få ryddet ud i de problemer, der findes. Til det er mit svar: Fordi alternativet ikke er særligt tillokkende. Uden Fairtrade ville der ikke være mange andre, som trak i den rigtige retning. Vi er med til at kæmpe for arbejdernes ret til at organisere sig, for at de bliver betalt som minimum mindstelønnen i landet og for at de er med til at investere de Bonusmidler, som salget af Fairtrade generer. På verdensplan blev der i 2010 investeret for 380 millioner kroner i blandt andet bedre sundhed og uddannelse blandt bønder og plantagearbejdere, som er med i Fairtrade.

Af de 380 millioner kroner er de 5 millioner kroner genereret af de Fairtrade-certificerede varer, der er solgt i Danmark. Det er et tal, som vi er meget stolte over – men som vi selvfølgelig også gerne så var endnu højere. Derfor hilser vi Benny Engelbrechts ide om en Fairtrade Mors Dag velkommen – og minder om, at du både kan få fyldte chokolader, velduftende kropspleje og gode vine med Fairtrade-mærket på. Du kan se alle de Fairtrade-mærkede varer lige her.