5 september, 2014

Fairtrade skaber forandring

Af Jonas Giersing, Direktør

Ifølge en ny rapport fra Fairtrade International har organisationen oplevet en markedsvækst på 15 % i 2013. Det betyder, at forbrugerne i stigende grad bliver ved med at række ud efter Fairtrade-mærkede varer, når de handler, samtidig med at Fairtrades tilbud til bønder og plantagearbejdere udvides. Fairtrade Mærket i Danmark byder den positive udvikling velkommen.

Verdens førende etiske mærke, Fairtrade-mærket, har i 2013 haft en verdensomspændende vækst på 15 % med et salg af Fairtrade-mærkede på ca. 5,5 mia. euro. De førende Fairtrade-certificerede produkter solgte i 2013 for hvad der svarer til en vækst på 8 % for kaffe, 22 % for sukker, 12 % for bananer og 16 % for blomster.
De førende markeder i vækst inkluderer USA, hvor salget af Fairtrade-produkter voksede til 300 mio. euro, siden Fairtrade-mærket blev introduceret på det amerikanske marked tilbage i 2012. Ligeledes har de nye Fairtrade-markeder, så som Indien og Kenya, oplevet hurtig vækst i salget af Fairtrade-mærkede produkter. Næst efter England, har Tyskland cementeret sin andenplads på markedet og kan prale af et salg på 650 millioner euro og en årlig vækst på 23 %.

Mere støtte og service til bønder og plantagearbejdere

Samtidig med denne rivende udvikling rapporterer Fairtrade International om forskellige initiativer i støbeskeen, der kan skabe flere muligheder for folk i den anden ende af værdikæden. Antallet af bønder og plantagearbejdere i Fairtrade-ordningen tæller nu mere end 1,4 mio., der tilhører 1210 kooperativer i 74 udviklingslande.
CEO i Fairtrade International, Harriet Lamb, udtaler; ”Vi forsøger at matche væksten i markedet med nye metoder for at skabe mere effekt for bønderne og plantagearbejderne”.  Hvis én dag er lang tid i politik, så er et år kort tid i bæredygtighed. Alligevel har vi siden sidste år introduceret nye normer for leveløn, startet lokalsamfunds-projekter for at undgå børnearbejde, støttet lokale fagforeninger i deres forhandlinger med arbejdsgivere – og dette er sket kun halvvejs gennem udrulningen af vores nye strategi, som vi lancerede sidste år”, forklarer hun.

Fairtrade International introducerede sidste år nye programmer for at støtte flere kooperativer i deres udvikling. Fairtrade Access Fonden gav 7,5 mio. euro i lån til 14 kooperativer, som gavnede mere end 60.000 bønder. Fairtrade lancerede også tre nye klima-tilpasningsprojekter i Latin Amerika og Østafrika. Programmerne kører i samarbejde med partnere og komplementerer Fairtrade-standarderne, certificeringen og mærkningsaktiviteterne, der er kernen i Fairtrade.

Fairtrade International har også ændret tilgang til plantagearbejderne. Den reviderede Fairtrade Standard for Hired Labor inkluderer større autonomi for arbejderne i beslutningsprocesserne, mere opbakning til forsamlingsfrihed, yderligere fleksibilitet i brugen af Fairtrade-bonussen, samt klare krav om fremskridt i levelønninger.
Mere monitorering – mere effekt

Organisationen har investeret i et mere omfattende monitoreringssystem. Effekt-studier, foretaget i løbet af det sidste år, viser en række forskellige fordele for deltagerne i Fairtrade. For eksempel har CODER foretaget forskning på bananer i Colombia, hvor alle arbejdere tilkendegav, at de føler en højere livskvalitet efter, at deres plantage er blevet Fairtrade-certificeret. I kooperativerne kan hele 96 % af småbønderne bekræfte, at deres økonomiske situation er forbedret, med et gennemsnit på 34%, siden de har tilsluttet sig Fairtrade. Forskning påpegede også udfordringer for løsarbejdere på små landbrug, samt behovet for større deltagelse i markedet for producenterne. Fairtrade er allerede i gang med vigtige tiltag i begge retninger.

Bestyrelsesformand i Fairtrade International og direktør for banankooperativet Banelino i Den Dominikanske Republik, Marike de Peña, siger: ”Fairtrade handler om empowerment og langsigtet udvikling, da bønder og plantagearbejdere forandrer indgroede samfundsproblemer skridt-for-skridt med henblik på at skabe en bedre fremtid for dem selv, deres familier og deres lokalsamfund”. ”Vi både kan og vil ændre reglerne for handel, og styrke producenter og arbejdere, så de er i stand til at skabe deres egen fremtid”, slutter hun.

Andre højdepunkter

  • Nye markeder såsom Tjekkiet, Hong Kong og Sydkorea fordoblede deres årlige salg.
  • Betalinger af Fairtrade-bonusser til producenterne ud over salgsprisen nåede 86 mio. euro i 2013. Kooperativer investerede 86 % i landbrugsudvikling og på at forbedre kooperativerne.
  • 11 firmaer har underskrevet det nye Fairtrade Sourcing Program med et løfte om at øge salgs-volumer af Fairtrade kakao og bomuld, – det forventes at generere en yderligere Fairtrade-bonus på 1,3 mio. euro til kakao-bønder i 2014 alene.
  • Det regionale netværk af Fairtrade producenter i Afrika, Fairtrade Africa, har overtaget levering af Fairtrades services til bønder og plantagearbejdere i Afrika og Mellemøsten.
  • Der sælges nu over 30.000 Fairtrade-produkter i 125 lande verden over.
  • Få mere information på www.fairtrade.net

Skriv kommentar

 
 
 

Blog

Arkiv

Kategorier