10 juli, 2014

Unge efterspørger mere Fairtrade

Af Jonas Giersing, Direktør

Flere danskere lægger Fairtrade-certificerede produkter i indkøbskurven. Især unge ønsker mere Fairtrade

Høj troværdighed, øget kendskab og stigende salg. Flere og flere danskere putter Fairtrade varer i kurven, når de er på indkøb. Det viser en ny markedsanalyse, som Landbrug & Fødevarer netop har publiceret. Fairtrade-mærket er kun overgået af Ø-mærket, når det kommer til troværdighed og kendskab. Og det er specielt de yngre forbrugere i aldersgruppen 18-34 år, der genkender mærket på produkterne. Hele 89 procent nikker genkendende til Fairtrades logo.

Flere varer og informationer i butikken

Men de unge vil også have flere Fairtrade varer på hylderne. Hele 62 procent af den unge forbrugergruppe ser gerne, at der kommer flere Fairtrade-mærkede i butikkerne. Undersøgelsen viser desuden, at selv om mange søger informationer om Fairtrades arbejde på de sociale medier – så efterspørger flere mere information om Fairtrade i form af skilte i butikker samt på varerne.

Resultater, som ifølge Klaus Jørgensen, afdelingsleder i Markedsanalyser Landbrug & Fødevarer, tyder på opsving og nye værdier.

”Vi glæder os over, at unge forbrugere er villige til at betale for andre værdier end bare at blive mæt. Vi oplever, at de unges betalingsvillighed nu flytter sig fra et lavt niveau, og det er et tegn på lysere økonomiske tider og på, at holdninger til fødevareindkøbet får en større betydning.”

Positive tegn

Landbrug & Fødevarers analyse falder godt i hak med den stigning i salg af Fairtrade-certificerede varer, som organisationen har oplevet i 2013. Med en stigning på over 13 procent, fik Fairtrade Mærket et rekordår.

2013 var et fantastisk år, hvor omsætningen af Fairtrade-mærkede varer i Danmark slog rekord. Som forbruger er der derfor god grund til at være stolt over at bidrage til en bedre verden via indkøbskurven, men også de mange virksomheder, der bidrog til væksten, har noget at glæde sig over. Analysen peger i en positiv retning, da flere unge efterspørger mere Fairtrade og der samtig er flere forbrugere, der lægger Fairtrade-certificerede varer i indkøbskurven – det tegner godt for fremtiden.

Ambitionen er, at der kommer flere varer og endnu flere forbrugere lægger Fairtrade-mærkede varer i indkøbskurven i fremtiden.
Desværre er der behov for endnu mere Fairtrade, og hos Fairtrade Mærket arbejder vi for, at forbruget stiger markant de kommende år. Der er masser af potentiale, som vi glæder os til at realisere sammen med leverandører og supermarkeder. Det vigtigste er, at vi som forbrugere køber endnu mere Fairtrade, spørger efter det i butikken og snakker om det med vores venner og familie, så de også bliver opmærksomme på at købe Fairtrade – til gavn for bønder og plantagearbejdere i udviklingslandene.

Se hele analysen her


Skriv kommentar

 
 
 

Blog

Arkiv

Kategorier