3 juni, 2013

Hvad siger børnene om kampen mod børnearbejde?

Af Jonas Giersing, Direktør

Som jeg før har beskrevet her på bloggen, bruger Fairtrade forskellige metoder i den fortsatte kamp mod børnearbejde i udviklingslande. En af hjørnestenene i dette arbejde er helt enkelt at lytte til drengene og pigerne for at høre, hvordan de har det og for at lære om deres drømme og udsigter for fremtiden. I løbet af de sidste par måneder har Fairtrade International afholdt en række fokusgrupper med børn, især i lande eller sektorer, hvor risikoen for børnearbejde er høj. De har eksempelvis fundet sted i Honduras, Kenya og Fiji.

De fleste børn ønsker ikke en fremtid i landbrugssektoren, fordi de ikke ser det som en bæredygtig levevej. Børnene synes derfor, at organisationer som Fairtrade bør hjælpe unge med at finde gode jobs i landbrugssektoren, for hvem skal ellers tage over efter deres forældre, spørger de.

Fairtrade International arbejder for, at de kooperativer og plantager, der er med i ordningen, uddannes i Fairtrades krav vedrørende børnearbejde. Fairtrade har klare standarder og regler vedrørende børnearbejde. Vi følger de internationale konventioner og indsatsen fokuserer desuden på at skabe langsigtede løsninger, når børnearbejde bliver opdaget. Over de sidste par måneder har mere end 60 sukker-producenter i Fiji for eksempel deltaget i sådan et uddannelsesforløb, og i Kenya deltog 28 producenter. Der er naturligvis lang vej endnu, men det er vigtige skridt i den fortsatte kamp mod børnearbejde.

Blandt andet takket være dette arbejde bliver flere og flere producenter interesseret i at vælge børnenes og de unges ve og vel som et konkret udviklingsmål i kooperativet eller plantagens udviklingsplan. Det er eksempelvis sket i Honduras, hvor et kaffekooperativ i samarbejde med Fairtrade og Plan International bliver den første producent til at afprøve et nyt monitorerings- og afhjælpningssystem, som involverer børnene og lokalsamfundet.

A propos Kenya blev Fairtrade-familien i øvrigt udvidet den 8. maj i år, da Fairtrade Eastern Africa (http://www.fairtrade.or.ke/) blev en realitet i tråd med den tendens, vi ser i flere lande – nemlig, at lande der traditionelt kun blev betragtet som producentlande, hvor vores råvarer dyrkes, også bliver konsument-lande, hvor Fairtrade-mærkede varer har et marked blandt den lokale befolkning. I Kenya kan man f.eks. allerede nu købe Dormans Fairtrade kaffe og Cadbury Fairtrade Dairy Milk chokolade. I Dormans tilfælde stammer kaffen fra tre forskellige Fairtrade-certificerede kooperativer i Kenya! Også lokale te-produkter er på vej, og snart vil kontoret i Nairobi også lancere produkter i nabolande såsom Tanzania og Uganda. Det synes jeg er en super spændende udvikling.

Skriv kommentar

 
 
 

Blog

Arkiv

Kategorier