19 juli, 2012

Fairtrade i vækst internationalt

Af Jonas Giersing, Direktør

Engang var Fairtrade et mindre nichemarked for få entusiaster i Nordeuropa, der ville gøre en forskel. Men de tider er forbi. Vestlige forbrugere på tværs af landegrænser putter i stadig højere grad de Fairtrade-mærkede produkter i indkøbskurvene, og sidste år endte som et rekordår for Fairtrade. Det viser omsætningen fra 2011, som netop er gjort op. I alt blev der omsat for 36 milliarder kroner Fairtrade. Det er en stigning på 12% i forhold til året før.

Fairtrade er nu også et sandt international fænomen. Gennem de seneste år er Fairtrade-mærkede varer blandt andet kommet ind på markedet i Sydafrika, Korea og seneste Hong Kong, hvor forbrugerne i stigende grad efterspørger Fairtrade. I de kommende år vil en stadig større del af Fairtrade-salget således foregå på nye markeder.

Væksten i Fairtrade skyldes også, at salget er steget over en bred kam; både de traditionelle varegrupper som kaffe og nye varegrupper. Internationalt steg kaffe således sidste år med 12%, kakao med 14%, bananer med 9%, sukker med 9%, te med 8% og blomster med 11%.

Flere steder betyder væksten, at Fairtrade nu sidder på en rigtig stor del af den samlede varekategori. Således er over halvdelen af alle solgte bananer i Svejts i dag Fairtrade-mærkede (55%) og næsten halvdelen af alt sukker, der sælges i England, Fairtrade (42%).

Stigningen i salget er til gavn for de 1,2 millioner bønder og plantagearbejder i Afrika, Asien og Syd- og Mellemamerika, som er med i Fairtrade. I dag er 991 kooperativer og plantager i 66 lande i disse verdensdele med i Fairtrade. Bønderne er omfattet af Fairtrades ordning med en mindstepris for deres råvarer, som giver dem et økonomisk sikkerhedsnet.

Både plantagearbejdere og bønder blev udover dette sidste år betalt 483 millioner kroner i såkaldt Fairtrade Bonus til at lave investeringer i bedre sundhed, uddannelse og produktion.

Skriv kommentar

 
 
 

Blog

Arkiv

Kategorier