Danskerne bruger flere penge på Fairtrade-produkter

I 2011 brugte danskerne 20 % mere på Fairtrade-mærkede varer end året før, og det er produkter som is og marmelade samt stigende kaffepriser, der har drevet udviklingen. Det fine tal luner – især hos de bønder i verdens udviklingslande, der har tjent en større Fairtrade bonus.

2011 var et godt år for omsætningen af Fairtrade-certificerede varer. I Danmark steg den med ca. 20 % – fra ca. 466 mio. kroner i 2010 til ca. 558 mio. kroner i 2011. Alle tal er estimater, baseret på de indrapporterede solgte volumener samt den vejledende, gennemsnitlige udsalgspris.

”Det er et rigtigt dejligt resultat. Der er ingen tvivl om, at vi holdt vejret, inden resultatet lå klart, for den generelle nedgang i detailhandlen påvirker naturligvis også de Fairtrade-certificerede varer på butikshylderne. Jeg er glad for, at det ser ud til, at forbrugerne stadig gerne vil bruge flere penge på Fairtrade,” forklarer Jonas Giersing, direktør for Fairtrade Mærket.
Stigningen i omsætningen svarer til, at hver dansker i 2011 har brugt 100 kroner på Fairtrade-mærkede varer mod 84 kroner i 2010.

Både flere solgte varer og stigende priser bidrager til væksten
Stigningen i omsætning skyldes flere faktorer. Først og fremmest er udbuddet af Fairtrade-certificeret is mere end fordoblet siden 2010 – især drevet af Ben & Jerry’s og danske Skee is – og det har betydet et stort mersalg. Det samme gør sig gældende for marmelade-kategorien.

Salget af kaffe, der er den største Fairtrade-kategori i Danmark, bidrager også til resultatet på grund af de høje kaffepriser, der har præget verdensmarkedet og detailhandlen de seneste par år. Selve den solgte volumen er faldet nogle få procent i forhold til 2010. Jonas Giersing glæder sig over, at de højere priser ikke har skræmt alle Fairtrade-kaffedrikkerne væk.
”Det er klart, at vi ærgrer os over nedgangen i kaffesalget, men vi glæder os samtidig over, at langt de fleste Fairtrade-kunder stadig gerne vil bidrage til at forbedre levevilkårene for verdens kaffebønder. Og heldigvis ser det ud til, at kaffepriserne vil falde i år, og så venter vi igen lavere udsalgspriser og større salg,” forklarer Jonas Giersing, der også bemærker nødvendigheden af, at der kommer flere Fairtrade-mærkede varer i discountbutikkerne:

”Discountbutikkerne dominerer detailhandlen, så det er der, de store Fairtrade-certificerede varer skal være i fast sortiment. Det er allerede noget, vi arbejder intenst på, så de rigtige produkter til den rigtige pris bliver mere tilgængelige.”

Bonus-udbetalingerne steg med 16 %
Og det fine omsætningstal giver genklang der, hvor Fairtrade-systemet gør en forskel – ude i verden, hos de mange bønder og arbejdere. Således blev der i 2011 genereret ca. 5,8 mio. kroner i Fairtrade bonus til producenterne på baggrund af salget til det danske marked.

”Det er en stigning på 16 % fra året før, så selv om vores bidrag ikke ser ud af meget, er de danske Fairtrade-forbrugere absolut med til at gøre en forskel for verdens Fairtrade-bønder og -arbejdere. Især fordi Fairtrade handler om meget mere end penge,” forklarer Jonas Giersing.
I 2010 blev der på verdensplan genereret en bonus på 380 mio. kr.

Mere information?
Har du brug for mere information eller et interview med Jonas Giersing i forbindelse med væksttallene, kan du kontakt Kristine Høeg på 2621 2076 eller kristine@fairtrade-maerket.dk.

Kommentarer

kommentarer

Der er lukket for kommentarer.